laxkungen August 14, 2010 Report August 14, 2010 Efter att ha bytt termostat skulle jag starta bilen (mustang 66) men det ända som hände var ett klick och därefter ett rassel. Jag har bytt statrelä samt rengjort kablar och kontakter m.m utan resultat. Hur skall jag gå vidare? Citera
CMC-49 August 14, 2010 Report August 14, 2010 Har du provat med att ladda batteriet? låter som det är lite urladdat.Annars prova med att starta med startkablar från en annan bil!! Citera
laxkungen August 14, 2010 Author Report August 14, 2010 Skall testa dessa två saker! Återkommer om resultatet!En kanske dum fråga Är det samma batteri i en mustang 66 som en modern bil? Detta med tanke på om jag skall använda startkablar? Citera
pools August 14, 2010 Report August 14, 2010 Man kan ALDRIG va försiktig nog! OCH!!! Det finnsinga dumma frågor, endast dumma svar! Lycka till Laxis!(Vi ses väl nästa helg?)Mvh.pools Citera
laxkungen August 15, 2010 Author Report August 15, 2010 Äntligen fick jag igång mussen efter ett par dar med gråa hårstrån. Det var batteriet som inte orkade att dra igång startmotorn. Skall nu införskaffa ett nytt batteri. Vilket batteri rekomenderar ni och vilket ampere tal skall det ha? Vill tacka cmc 49 för tipset som gjorde att bilen rullar! Citera
laxkungen August 15, 2010 Author Report August 15, 2010 Man kan ALDRIG va försiktig nog! OCH!!! Det finnsinga dumma frågor, endast dumma svar! Lycka till Laxis!(Vi ses väl nästa helg?)Mvh.poolsVi kommer!! Citera
Svedis August 18, 2010 Report August 18, 2010 Äntligen fick jag igång mussen efter ett par dar med gråa hårstrån. Det var batteriet som inte orkade att dra igång startmotorn. Skall nu införskaffa ett nytt batteri. Vilket batteri rekomenderar ni och vilket ampere tal skall det ha? Mät storleken på ditt nuvarande (eller vad som får plats i baljan. Noga med höjden så inte du kortsluter när du slår igen huven. Kolla polernas placeringTag ett underhållsfritt batteri med dessa mått från Biltema om du inte är kinkig. Så blir det vad det blir med ah. Troligen det mest prisvärda alternativet. Om några dagar kan jag kolla mitt och ge dig typNr. Lycka till. /Svedis Citera
Dr Frelin August 19, 2010 Report August 19, 2010 Vad har orginalbatteriet från 68:a för fysiska mått? Citera
Lars Oscarsson cmc383 August 19, 2010 Report August 19, 2010 Hej.Vanligast är att det är typ, mått som Volvo 240 mfl,viktigt är att polplaseringen, plus-Minus blir rätt, mätH-B-L Origial fanns det ett antal batterier med olika Ah 45,55, 65, mfl, ett 60Ah räcker långt, Biltemas är faktisktidag helt ok, för en tid sedan så bytte man leverantöroch därmed sjönk retur antalet på felaktiga kraftigt Citera
Svedis August 19, 2010 Report August 19, 2010 Mitt är 257 x 172 x 220 ( l x b x h). Tror det är biltemas 804731 men kolla polplaceringen som Lasse skrev. Citera
laxkungen August 19, 2010 Author Report August 19, 2010 Tack för hjälpen angående måtten på batteriet. Nu har dock ett annat problem dykt upp! Jag hade laddat upp batteriet och körde ner till stan för att ta ett varv. Under hela tiden kör jag på parkeringsljuset och allt flyter på. När jag sedan skall fara hem så står jag på tomgång med halvljuset på då bilen lägger av. Den är sedan helt död då jag skall starta upp den. Efter starthjälp så tar jag mig sakta hemåt med bara parkeringsljusen tända för slår jag om till halv eller extraljusen (GT) så märker jag att han vill lägga av.Strax innan hemkomst så smäller det från avgasröret ett par gånger och jag stannar bilen direkt..Jag försöker få igång han med starthjälp men utan att lyckas. Vad kan ha hänt?? Har generatorn eller något annat pajat? Jag har nu påbörjat ny laddning av batteriet för att se om han startar. Citera
Bobbe cmc 2103 August 20, 2010 Report August 20, 2010 Tack för hjälpen angående måtten på batteriet. Nu har dock ett annat problem dykt upp! Jag hade laddat upp batteriet och körde ner till stan för att ta ett varv. Under hela tiden kör jag på parkeringsljuset och allt flyter på. När jag sedan skall fara hem så står jag på tomgång med halvljuset på då bilen lägger av. Den är sedan helt död då jag skall starta upp den. Efter starthjälp så tar jag mig sakta hemåt med bara parkeringsljusen tända för slår jag om till halv eller extraljusen (GT) så märker jag att han vill lägga av.Strax innan hemkomst så smäller det från avgasröret ett par gånger och jag stannar bilen direkt..Jag försöker få igång han med starthjälp men utan att lyckas. Vad kan ha hänt?? Har generatorn eller något annat pajat? Jag har nu påbörjat ny laddning av batteriet för att se om han startar.Symptomen tyder på kontaktfel..Kolla :polklämma,jordning batteri/chassi,,,,,laddrelä.Laddar den som den ska? Får du runt 14 volt på batteriet när du varvar upp? Citera
laxkungen August 20, 2010 Author Report August 20, 2010 Mitt är 257 x 172 x 220 ( l x b x h). Tror det är biltemas 804731 men kolla polplaceringen som Lasse skrev. Detta batteri har 73 amp är detta ok att sätta in i bilen? Är lite novis när det gäller amperetal på batterier? Citera
pools August 20, 2010 Report August 20, 2010 Detta batteri har 73 amp är detta ok att sätta in i bilen? Är lite novis när det gäller amperetal på batterier? Detta batteri är ett fritidsbatteri, inte ett startbatteri.Jag har precis gjort det misstaget att ta ett fritidsbatterinär jag var på Feltema och skulle inhandla nytt batteri. Domhar ett batteri i rätt storlek (802703) men polplaceringenär fel. Då hittede jag ett annat batteri med rätta måttoch allt. Så jag köpte det. Då jag kom hem, upptäckerjag att det var ett fritidsbatteri. Jag har inte hittat nåtbatteri nånstans som har rätt dimensioner och rättpolplacering. Jag får leta vidare.Eller kan man ha ett fritidsbatteri i en bil, när man aldriggör några starter i minusgrader, och bara kör på sommarn?Mvh.pools Citera
Gtttggg August 20, 2010 Report August 20, 2010 Detta batteri är ett fritidsbatteri, inte ett startbatteri.Jag har precis gjort det misstaget att ta ett fritidsbatterinär jag var på Feltema och skulle inhandla nytt batteri. Domhar ett batteri i rätt storlek (802703) men polplaceringenär fel. Då hittede jag ett annat batteri med rätta måttoch allt. Så jag köpte det. Då jag kom hem, upptäckerjag att det var ett fritidsbatteri. Jag har inte hittat nåtbatteri nånstans som har rätt dimensioner och rättpolplacering. Jag får leta vidare.Eller kan man ha ett fritidsbatteri i en bil, när man aldriggör några starter i minusgrader, och bara kör på sommarn?Mvh.poolsJag köpte ett original batteri till 67:an hos mekonomen som skickade beställningen till Hansen racing. Rätt storlek, polplaceringen var korrekt. Jag var helnöjd med det batteriet. Citera
pools August 20, 2010 Report August 20, 2010 Hmm... orginalbatteri? Har du nån faktura eller kvittodär det finns ett artikelnummer. Jag köper ofta frånHansen, men aldrig frågat om ett batteri. P.g.a. denfraktkostnad som tillkommer.Mvh.pools Citera
Lars Oscarsson cmc383 August 20, 2010 Report August 20, 2010 Hej igen.Jag kanske skall hålla Käft, men polarisering på våra gammlaMustanger kan ha mindre betydelse om man ändå kanskeskall byta stubintråden alltså originalbatterikablar till grövrenya batterikablar Om man bytter dessa så kan jag garantera att det blirbättre tryck i volten än vad de gammla tunna originalkablarna ger, billig och värt vart enda öre I min vagn har jag vänt batteri och bytt kablar, ingenhar undrat något ännu Citera
laxkungen August 20, 2010 Author Report August 20, 2010 Jag har hittat ett batteri på biltema som passar och som har polerna åt rätt hål och det har nummer 802602. Har varit ute och kört och nu verkar bilen gå bra. Citera
pools August 20, 2010 Report August 20, 2010 Hej igen.Jag kanske skall hålla Käft, men polarisering på våra gammlaMustanger kan ha mindre betydelse om man ändå kanskeskall byta stubintråden alltså originalbatterikablar till grövrenya batterikablar Om man bytter dessa så kan jag garantera att det blirbättre tryck i volten än vad de gammla tunna originalkablarna ger, billig och värt vart enda öre I min vagn har jag vänt batteri och bytt kablar, ingenhar undrat något ännu Lasse, var snäll och håll ALDRIG käft. Hur skulle vi noviserannars få veta nåt?Jag är bara en sån där halvoriginaltyp...? som vill att detska se så originalt ut som möjligt utan att det märks attman har nåt helt annat är original. (svammel) Jag tänktefaktisk beställa ett sånt här vid tillfälle. Och då måste jubatteriet ha rätt dimensioner.Batt.pdf[/attachment:3fiuh3g9]Mvh.pools Citera
Lars Oscarsson cmc383 August 20, 2010 Report August 20, 2010 Hej.Kul att batteriet verkar fungera, glöm inte att rengöraalla ändars anslutningar på batterikablar, även de som sitter på det s.k. startreläet Det värmer med sådana kommentarer pools Citera
Svedis August 20, 2010 Report August 20, 2010 Bra att du fick ok batteri. Jag skrev kanske fel typnr då jag gick på måttet.. Fritidsbatteri är gjort för djupurladdning ( typ en lampa på hela dygnet), ett bilbatteri att ge mycket (start-)effekt under kort tid. Du kan använda vilket 12-v batteri som helst om du har något liggande i byrålådan. Ah är mått på effektinnehållet dvs ju högre amp-tal desto fler startförsök enkelt sagt. Så så stort batteri som möjligt, men passa för höjden. Som Lasse skrev spelar polplaceringen roll endast om du råkar ha korta kablar. Men byta/rengöra anslutningarna är ett billigt sätt att slippa dålig kontakt som behövs nör startmotorn kräver dryga 100 A. (Lite försvar för Biltema: jag glämde koppla loss polklämman en vinter och en instegslampa var på. Heltomt efter 6 månader. uh-fritt batteri med laddindikator. Efter c-tex laddaren en vecka kunde jag använda batteriet 2 år till (hitentills)) Citera
pools August 20, 2010 Report August 20, 2010 Eller kan man ha ett fritidsbatteri i en bil, när man aldriggör några starter i minusgrader, och bara kör på sommarn?Återkommer till min tidigare fråga. Kan man det?Mvh.pools Citera
Gtttggg August 21, 2010 Report August 21, 2010 Hmm... orginalbatteri? Har du nån faktura eller kvittodär det finns ett artikelnummer. Jag köper ofta frånHansen, men aldrig frågat om ett batteri. P.g.a. denfraktkostnad som tillkommer.Mvh.poolsNej, tyvärr. Jag slängde det mesta av kvittona som jag hade sparat efter 67:an blev såld. Jag sa till mekonomen att jag ville ha batteri via hansen, uppgav årsmodell och motor och de skickade batteri som passade i måttet och rätta polplaceringar. Citera
Svedis August 21, 2010 Report August 21, 2010 Eller kan man ha ett fritidsbatteri i en bil, när man aldriggör några starter i minusgrader, och bara kör på sommarn?Återkommer till min tidigare fråga. Kan man det?Mvh.poolsJa! Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.