Jump to content

Växellåda


Recommended Posts

Ska ta bort växellådan och sätta in en bussning i veven där axeln går in från växellådan.. är de smidigast att ta bort hela svepet och låda eller räcker det med bara växellådan?

Har kraftiga vibrationer men om jag småtrycker på kopplingen när jag kör så försvinner det så jag misstänker att motorn är från en automatbil och att den som monterat det inte har kollat om det satt nån bussning i veven...

Har stora ruggen om det spelar nån roll.. vet inte vad det är för skillnad på dem, det är bara vad jag hört...

Link to comment
Share on other sites

Det borde gå enbart med att lyfta ur lådan tycker jag.

Är det fel bussning så kan du nog tillverka en urdragare så kan du byta på plats med motorn i bilen

Link to comment
Share on other sites

GÅR INTE ATT MONTERA BUSSNINGEN GENOM LAMELLEN !

DU MÅSTE TA UR KOPPLINGEN VILKET INTE GÅR OM DU INTE DEMONTERAR KOPPLINGSKÅPAN.

DET SKILJER PÅ DIMENSION PÅ STYRLAGRET OM DU HAR STORA ELLER LILLA RUG LÅDAN.

SITTER DET ETT SLITET LAGER REDAN,ÄR DET LÄTTAST ATT FYLLA VEVAXELN MED FETT GENOM LAGRET SEDAN TA ETT DORN SOM PASSAR GANSKA TAJT I LAGRET OCH KNACKA PÅ FETTET SÅ KRYPER LAGRET UT.

Link to comment
Share on other sites

Hadde samma fel på min när jag köpte den.

Kom fram till att vibrationerna satt i tryckplattan(bussningen såg bra ut) så jag köpte en ny kopplingssats där en ny bussning fanns med.(böt givetvis även denna)

Och vipps så vart det riktigt trevligt att åka med bilen.

Link to comment
Share on other sites

hängde bort lådan, svep, tryckplatta, koppling och urtrampningslager idag..

om man kollar i meckarhandboken så står det att man ska kolla efter slitage på "tryckfingrarna" (3 st).. min var glansig över hela ytan så jag antar att den är sliten då??

Kopplingen såg ok ut.

Urtrampningslagret var lite rapplig!

Mätte 17mm i bussningen så den verkar också va ok!

Är det alltså tryckplattan som gör att hela bilen känns som den ska skaka sönder.. hur kan det i såfall försvinna bara för att man duttkopplar lite när man kör????

Förövrigt så var det utmattningssprickor i svänghjulet men det kanske inte gör något.. eller?

Tänkte jag skulle åkt till mantorp den 2:a men nu ser det ut som jag får stå över.. :-(

Vart har de bra paketpriser på dessa prylar.. med snabb leverans?

mvh lofa

Link to comment
Share on other sites

Slitage på "fingrarna" innebär att de ska vara synbart nedslitna, inte bara glansiga. Så slitna blir de ganska fort med lite feljusterat pedalspel. Sprickor i svänghjulet är ju inte å bra - prova att lämna in och planfräsa.

Link to comment
Share on other sites

Det var tryckplattan.. gött!!! nu har jag bara lite skak när man släpper kopplingen.. ocentrerad tryckplatta??

Hörde av en kompis att man skulle justera in fingrarna.. jag bara monterade på min utan att kolla.. var det galet gjort??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...