elak007 Posted August 20, 2010 Report Share Posted August 20, 2010 Hej! min sambo är numera ägare till en -65:a cab, eftersom ingen av oss har kört en sådan bil förutså har jag lite frågor...är det normalt att det hugger till ganska rejält när man lägger i backen på vx-lådan (aut) i viss mån även när man lägger i drive ?Den känns lite "sladdrig" i bakvagnen är det troligt att det behövs en översyn med byte av div. bussningar eller är det bara "normalt" ?Jag vet att det är en gammal bil men man vill ju veta ungefär hur dom ska kännas i väghållningen....blir väl att hissa upp den i vinter och kolla igenom den. Men svara gärna på frågorna iaf, jag blir väl inte dummare för det Mvh Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ Posted August 20, 2010 Report Share Posted August 20, 2010 Hej! min sambo är numera ägare till en -65:a cab, eftersom ingen av oss har kört en sådan bil förutså har jag lite frågor...är det normalt att det hugger till ganska rejält när man lägger i backen på vx-lådan (aut) i viss mån även när man lägger i drive ?Den känns lite "sladdrig" i bakvagnen är det troligt att det behövs en översyn med byte av div. bussningar eller är det bara "normalt" ?Jag vet att det är en gammal bil men man vill ju veta ungefär hur dom ska kännas i väghållningen....blir väl att hissa upp den i vinter och kolla igenom den. Men svara gärna på frågorna iaf, jag blir väl inte dummare för det Mvh PeterKolla oljenivån i lådan först och sedan kan du titta på växellådsfästet som sitter mellan balken och lådan i bakkant, oljeläckage och tidens tand brukar göra dem lite degiga.Sladdrighet finns i mer eller mindre omfattning. Det kan vara en så enkel sak som däcken eller så är det fjädrar och/eller bussningar. Är bilen hängig bak är det lika bra att köpa nya fjädrar, kostar ca 2000:- för ett par inklusive den främre bussningen. De bakre bussningarna kan du med fördel ersätta med polybussningar även på en renodlad gatbil.Väghållningen kan inte jämföras med en modern bil, speciellt inte en cab. Det går att fixa till om man vill, läs lite i min tråd på 69-70 avdelningen: "Janne J cmc303 convertible 1970 projekt" där finns en hel del om väghållning någonstans i mitten av tråden.HälsningarJanne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gurra Posted August 20, 2010 Report Share Posted August 20, 2010 Jag har en 68 ht,har inte börjat med väghållningen än.Men om man sammanfattar vägegenskaperna så kan man säja ungerfär så här,om man ligger i 80 och vägen böjer lite svagt så tänker man "nu går det undan" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie S Posted August 21, 2010 Report Share Posted August 21, 2010 är det normalt att det hugger till ganska rejält när man lägger i backen på vx-lådan (aut) i viss mån även när man lägger i drive ?När motorn är kall och går på choke (högt varvtal) så är det normalt att det hugger till rejält. Vid varm motor och normal tomgång så ska det inte bli något större ryck, normalt sett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo Posted August 22, 2010 Report Share Posted August 22, 2010 Som tidigare sagts så kolla gummit!!motorfästen och växelådsfästen först,bakaxeluppehängning knutar etc..Oljenivå i växellådan,(eventuellt service av låden med filterbyte o justering)Men känn först hur oljan luktar,jämför med frisk Folja ...Fast när den är chokad så ligger ju tomgången över stallspeed så det hugger givetvis hårdare utan att det behöver vara något direkt fel.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
matz69 Posted August 22, 2010 Report Share Posted August 22, 2010 Jag har en 68 ht,har inte börjat med väghållningen än.Men om man sammanfattar vägegenskaperna så kan man säja ungerfär så här,om man ligger i 80 och vägen böjer lite svagt så tänker man "nu går det undan"Hahaha! Så sant som det är sagt!Min bil var hemskt vinglig i början.det behövdes minst 2 vägbanor när man var uppe i över 70km/h.Jag upptäckte att alla stag och bultar satt löst i framvagnen.Jag skruvade fast dom och gjorde en framvagnsinställning sen blev det mycket bättre.Det är ju ingen gokart precis! men det blev en stor skillnad!MVHMatz Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dana Posted August 30, 2010 Report Share Posted August 30, 2010 HejInstämmer med tidigare att den är ju +40 så vingligt kan det bli. Köpte själv en Cab 65a i vårasoch har åkt 68Ht i över 20år så jag tog tjuren vid hornen direkt och bytte alla bussningar tillpolyuretan samt krängningshämmare stag fram och bladfjäderpaket bak med polybussningar.Har bilder om du vill ha. Går perfekt inget skrammel eller oljud i chassiet. Skall bara ställa framvagnen sedan skall den gå mätarn ut .. Lycka till Dan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted August 30, 2010 Report Share Posted August 30, 2010 Att lådan hugger på backen är ett Ford fel som man endast kan mildra.Av någon anledning är oljetrycket på backen högre och det bidrar till att kopplingen slår i hårt.Sänk tomgångsvarvtalet till vad din motor ska ha så minskar oljetrycket i lådan.Dessutom justera automatlådans främre och bakre band på lådan.För stort glapp i dessa band kan bidra till lådan hugger.Hur du spänner kan du läsa om här http://forum.mustangclubsweden.org/viewtopic.php?f=4&t=9654&hilit=+band+C4Får man till allt så kan man nästan eliminera "hugget" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pools Posted August 30, 2010 Report Share Posted August 30, 2010 Spänna åt banden. (detta gäller ej för C3,C5 & C6)Främmre band. Lossa stora låsmuttern och skruva in den fyrkantiga skruven med momentnyckel inställd på 13.5NmBacka sedan skruven exakt 1 3/4 varvSkruva åt stora låsmutternBakre band. Lossa stora låsmuttern och skruva in den fyrkantiga skruven med momentnyckel inställd på 13.5NmBacka sedan skruven exakt 3 varvSkruva åt stora låsmutternHej Per!Vad gäller för en C6:a?Mvh.pools Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elak007 Posted August 31, 2010 Author Report Share Posted August 31, 2010 Tack för tipsen, jag är ju en noob inom området än så länge... kommer med säkerhet fler frågor vad det lider Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andrej CMC 1896 Posted September 3, 2010 Report Share Posted September 3, 2010 Vad gäller för en C6:a?Mvh.poolsJag är osäker på om det skiljer mellan olika årsmodeller för C6. Här är iallafall ett utdrag ur shopmanual för 1972 &C6 Intermediate Band Adjustment:- Remove and discard the locknut- Install a new locknut and tighten the adjustingscrew to 10 ft-lbs torque ca 13.45Nm- Back the adjusting screw exactly 1 1/2 turns.- Hold the adjusting screw from turning and torque the locknut to specification. (Band Adj. Screw Locknut to Case 35-45 ft-lbs torque ca 47-61Nm)Det här med att sätta dit en ny låsmutter kanske nån kan svara på om man verkligen behöver göra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.