laxkungen August 20, 2010 Report August 20, 2010 Jag har tre funderingar:På batteriets minuspol har jag en snabbkoppling i grönt som man vrider runt. Jag har inte förstått vad denna skall vara bra till när jag skruvar fast denna skruv så kan jag fortfarande lirka bort minuspolen från batteriet. Skall det vara så? Kan man bogsera en bil med automat utan att den tar skada? När jag bytte termostat från 82 till 71 grader så har jag fått mycket sämre värme i cupén mot tidigare, skall det vara så? För info så visar tempmätaren nästan i botten på Low vid normal körning tidigare låg den halvvägs mot mitten. Tacksam för svar! Citera
Tommyax August 20, 2010 Report August 20, 2010 Hej.Den gröna ratten är en strömbrytare (huvudströmbrytare), den låser inte mot batteripolen, du får ta och skruva åt bulten som sitter på batteriklämman, brukar vara 13:s nyckel.Nej du bör inte bogsera alls, men mycket kort sträcka i mycket långsam fart kan gå.Borde inte påverka värmen särskilt mycket, kanske du har fått in luft i värmepaketet när du bytte termostat?/Tommy. Citera
pools August 20, 2010 Report August 20, 2010 På batteriets minuspol har jag en snabbkoppling i grönt som man vrider runt. Jag har inte förstått vad denna skall vara bra till när jag skruvar fast denna skruv så kan jag fortfarande lirka bort minuspolen från batteriet. Skall det vara så? Precis som Tommyax skriver, så är det en strömbrytare. En s.k.batterifrånskiljare. Vad har du för försäkring på bilen? Om du har enentusiastförsäkring brukar det krävas att man har en sån. (Och detborde vara en 10:ans nyckel eller 3/8" till batteripolerna, inte 13)Du kanske har ditt problem med laddningen där, att batteripolernainte sitter fast ordentligt.Mvh.pools Citera
laxkungen August 20, 2010 Author Report August 20, 2010 Hur får jag bort luften ur värmepaketet? Citera
pools August 20, 2010 Report August 20, 2010 Det är nog bara till att köra till Vindeln fram och tillbakasom kan bota den sjukdomen. Särskilt imorron är enbra dag för att få ut luft ur kylaren. Jag lovar. D.v.s. att köra lite och sen fylla på mera vatten. Ochglykol, förstås. Det ska alltid finnas glykol i kylarvattnet.För att motverka rostbildning inuti motorn.Mvh.pools Citera
laxkungen August 20, 2010 Author Report August 20, 2010 Det räcker inte med att skruva av kylarlocket för att släppa ut lite luft? Citera
pools August 20, 2010 Report August 20, 2010 Nej, du måste få vattnet att gå genom motorn ettantal varv. Då kommer det att bli lägre nivå i kylarn.Men var försiktig om du tänker skruva av locket närmotorn är varm. Du kommer att bränna dej om du baraskruvar av det. Låt motorn svalna innan du skruvar av.Kolla kylarnivån när motorn är kall. Nivån ska vara någoncm. ovanför cellerna. Förresten, du har väl en slang somgår från kylarlockets fäste ner under kylarn. Det är endränering om det finns för mycket vatten i motorn. Närkylarlockets fjäder öppnar av för stort tryck, släpperdet ut vatten genom slangen. Och vattennivån stabilerarsej till rätt nivå.Mvh.pools Citera
laxkungen August 20, 2010 Author Report August 20, 2010 OK! Jag får testa att köra till och från vindeln för att se om det blir nå varmare i bilen. Jag hade hört att det gick att låta bilen gå varm med locket uppe för att få bort eventuell luft i systemet. Citera
pools August 20, 2010 Report August 20, 2010 Som jag sa, luften försvinner av sej själv när dukört några mil.Välkomna!Mvh.pools Citera
Gtttggg August 21, 2010 Report August 21, 2010 OK! Jag får testa att köra till och från vindeln för att se om det blir nå varmare i bilen. Jag hade hört att det gick att låta bilen gå varm med locket uppe för att få bort eventuell luft i systemet.När det gäller dräneringslangen, kan du montera en liten behållare som samlar upp överskottsvatten från kylaren. Det är inte original men funkar bra. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.