Fastback 66 Posted August 20, 2010 Report Share Posted August 20, 2010 Hej jag ska har påbörjat ombyggnation av framvagnen från 6a till V8 och funderar nu på om pitman staget "armen"är lika på 6an som V8?Samt vilka övriga komponenter som skall bytas ut.Tacksam för snabba svar. Mvh Johan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommyax Posted August 21, 2010 Report Share Posted August 21, 2010 Allt inkl. pitmanarm ut till spindlar är annourlunda. Spindlarna är olika (större lager samt grövre hål för styrleder).Har du trummor så skiljer den uppenbarligen sig också. Får du tag i v8 trumspindlar rekommenderar jag dig att uppgradera med ettskivbromskit som passar trumspindeln, likaså 2 krets och bromsservo.Fjädrarna är inte samma./Tommy. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fastback 66 Posted August 21, 2010 Author Report Share Posted August 21, 2010 Tack för svaret Tommy.Jag har redan bytt till trummor inkl spindlar (V8) så de tänker jag ha kvar till att börja med i allafall.Så det innebär att en hel del detaljer behöver uppdateras om man ska ha komplett V8 kit. För att inte byta ut allt till V8 kan troligtvis påverka säkerheten, för det finns väl anledning till att detaljerna är grövre och starkare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommyax Posted August 21, 2010 Report Share Posted August 21, 2010 Antagligen har det med säkerthet att göra.Har du v8 spindlar så ser du att skillnaden på hålet mot 6:a spindelns är större (ansl. mot styrleden). Kolla lite på mustangsunlimited online katalog eller nån annan, där hittar du skillnaderna och vilka delar du behöver.Det skiljer på servo o manuell styrning på styrdetaljer./Tommy. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo Posted August 22, 2010 Report Share Posted August 22, 2010 Efter att ha gjort ombyggnaden tillsammans med en kompis på sjuttiotalet så anser jag inte att det är värt problemen och kostnaden.Vad jag minns skilde det på nästan allting,och vi slaktade en donatorsbil på både fram och bakvagn,men ändå var det småprylar vi missat..Samtidigt tycker jag det är fel att förstöra en matching number sexabil.Sexorna är faktiskt relativt pigga,och samtidigt rätt så snåla..En 289,a är inte speciellt mycket piggare faktiskt..Har gått så långt att det är sexabilarna man kollar när man är på bilträffar o dyl.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fastback 66 Posted August 22, 2010 Author Report Share Posted August 22, 2010 Det är möjligt att man inte ska bygga om och gå ifrån matchande nummer, men det beslutet har jag redan tagit och för mig spelar det ingen roll, jag bygger bilen som jag vill ha den Det vill säga de delar som jag tycker passar in på modellen monterar jag på min bil.Gällande 6a respektive V8 och dess bränsleförbrukning så tycker jag att bara ljudet i en V8 är värt de kronorna. Mvh Johan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhdin Posted August 22, 2010 Report Share Posted August 22, 2010 Det är möjligt att man inte ska bygga om och gå ifrån matchande nummer, men det beslutet har jag redan tagit och för mig spelar det ingen roll, jag bygger bilen som jag vill ha den Det vill säga de delar som jag tycker passar in på modellen monterar jag på min bil.Gällande 6a respektive V8 och dess bränsleförbrukning så tycker jag att bara ljudet i en V8 är värt de kronorna. Mvh JohanHelt rätt Johan!V8 är V8...det kommer att kännas bra när du är klar....lägg gärna ut lite bilder under byggets gång....Lycka till Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo Posted August 23, 2010 Report Share Posted August 23, 2010 Det är möjligt att man inte ska bygga om och gå ifrån matchande nummer, men det beslutet har jag redan tagit och för mig spelar det ingen roll, jag bygger bilen som jag vill ha den Det vill säga de delar som jag tycker passar in på modellen monterar jag på min bil.Gällande 6a respektive V8 och dess bränsleförbrukning så tycker jag att bara ljudet i en V8 är värt de kronorna. Mvh JohanNja sexan låter lite rått faktiskt.Jag har åkt jänk sedan 76( och åker till och med v8,a i bruksbilen),men min sexamustang hade 289 emblem så de flesta trodde faktiskt det var v8 i bilen.. Så man blir lite mättad av bullrande v8,ormin vette bullrar rejält och hur den italienska rosthögen som ska ha min cleveland kommer att låta vågar jag inte ens tänka på med 180 gradersheaders..Min filosofi är klar ,ska man ha v8,köp en bil där det suttit från början..men sexamustangen var så okomplicerad,som att åka volvo typ ,körde den som bruksbil på vintern till och med.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fastback 66 Posted October 15, 2010 Author Report Share Posted October 15, 2010 Hej nu har jag i allafall gjort en caster / camber / toe in inställning och bilen går som en dröm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lassemålare CMC 2071 Posted October 15, 2010 Report Share Posted October 15, 2010 Jag håller med dig ingo, 6a bilarna börjar bli ovanliga och det som ärovanligt blir så småningom värdefullt, så är det. Vi söp bort många Dartar och Vallar och Falcons och Mustanger under vår ungdom och nu är domsällsynta, märkligt men så blir det, det som var vanligt blir ovanligt med tiden. Det tål att tänka på. MVH Lasse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fastback 66 Posted October 15, 2010 Author Report Share Posted October 15, 2010 Ovanligt eller värdefullt är inte anledningen till att jag kör och äger Musse, jag tycker att det är en fin bil och en V8 under huven sitter fint Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cabking Posted October 16, 2010 Report Share Posted October 16, 2010 Håller med dig Johan.Man har ju bilen för man tycker om den o inget annat,..å ska man prata värde så fattar jag inget vad det gäller den här hobbyn, Alla bara byter ut sina delar till nya Kina-delar och sedan vill man ha betalt för "fantastiska" renoveringar, men i mina ögon är ju det bara kinesisk kitcar mustang.Gummilister som torkat ut och spruckit efter 1-2 år, Delar som ej passar och ej har orginalets former, plåt som har konstiga pressveck och är tunn och som många gånger ej passar.jaaa...men det är billigt...säger man då.typ.... exempel.65 cab, 289, aut, pony inr,helt orginal, ALLT byt och NYTT. pris 250.000 :- Ajajajaj....här ska man se upp, större delen av bilen är alltså byggd på kinesiska skämtartiklar och är inte något som man ska betala för och vad är värdet....nja...inte så mycket. Alltså...bilen ska vara billig, när den är renoverad med BILLIGA delar.Japp.. jag vet... vad gör man med en sunkig inredning... jag slår bara ett slag för orginaldelar och renoverade orginaldelar istället för att ta den billiga reprodelen, och att ORGINALDELAR ska ha sitt värde.Trevlig helg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bulan Posted October 16, 2010 Report Share Posted October 16, 2010 HÄRLIGT JOHAN! Vem vill ha en bil med 6:a!!! Som att ha en brud med en tutte!!!Vad bilträffar anbelangar är ju 6:a bilar lika intressanta som tex. en 73:a eller 94:a.Så länge du inte har några sponsorer är det du som bestämmer. Inte mamma, inte pappa, inte frugan, inte chefen. Keep up the good work!!!!!!! Mvh. MatsCMC 2089 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anderzzon Posted October 16, 2010 Report Share Posted October 16, 2010 Tjenare!Håller på också och konvertera ifrån 6:a till V8:a (69:a Mustang HT), man ska bygga bilen som man själv vill. För det är sin Egen Mustang.Tror alla har sin bild av sin Mustang, så alla tycker olika!Men visst är det mycket jobb... Framvagn, Bakaxel, Motor å Chassi ändringar... Ja det är säkert inte värt att konvertera, men att syssla med jänkare är inte sunt rent ekonomiskt. Har man roligt så är det bara att köra på! Så tänker iaf jag. Fast jag tror att man ska hålla sig nära orginal som möjligt, dvs med standard grejer... Min plan var att kunna till och med kunna fis köra och dra husvagn men det spårar lätt ur. Jag köpte först en 390FE big block sen köpte jag en 428FE med en massa godis... Bifogar en bild på hur den lätt spårade ur för mig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnB Posted October 16, 2010 Report Share Posted October 16, 2010 .....Bifogar en bild på hur den lätt spårade ur för mig... Svårt att se om det er en 428 CJ/SCJ i stødet JohnB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
coke89 Posted November 1, 2010 Report Share Posted November 1, 2010 Tjenare!Håller på också och konvertera ifrån 6:a till V8:a (69:a Mustang HT), man ska bygga bilen som man själv vill. För det är sin Egen Mustang.Tror alla har sin bild av sin Mustang, så alla tycker olika!Men visst är det mycket jobb... Framvagn, Bakaxel, Motor å Chassi ändringar... Ja det är säkert inte värt att konvertera, men att syssla med jänkare är inte sunt rent ekonomiskt. Har man roligt så är det bara att köra på! Så tänker iaf jag. Fast jag tror att man ska hålla sig nära orginal som möjligt, dvs med standard grejer... Min plan var att kunna till och med kunna fis köra och dra husvagn men det spårar lätt ur. Jag köpte först en 390FE big block sen köpte jag en 428FE med en massa godis... Bifogar en bild på hur den lätt spårade ur för mig... ..... Holy Sh*t!!! du anar inte hur mycket jag dreglar över den bilden... du har i princip alla grundbultar på det där bordet som jag kämpar för att ha råd med till min 390!!! jag vet inte ens hur jag ska uttrycka mig.. detta är porr... storlek på förgasarna? märke på rullvipporna? märke och slipning på kam? märke på rullyftarna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anderzzon Posted November 1, 2010 Report Share Posted November 1, 2010 Haha Coke89, joo man kämpar å kämpar... Försöker få tag i ett 428 Block då vevstaken har slagit sönder blocket Har ingen spec framför mig, men det är 8 portars insug vilket är rätt ovanligt, Magnum Comp cam, Mekanisk rull lyftare... Tänkte väl börja kladda i nån "blogg" här snart så tänkte man skulle börja speca då. Lycka till alla Mustang älskare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnB Posted November 1, 2010 Report Share Posted November 1, 2010 ....försöker få tag i ett 428 Block då vevstaken har slagit sönder blocket Orginal 428 CJ/SCJ block med VIN# JohnB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anderzzon Posted November 1, 2010 Report Share Posted November 1, 2010 JohnB, tänkte att det inte spelar någon roll vilket block jag får tag i. Bilen kommer inte vara matching numbers.Men blocket som jag har är C6ME. (har ingen annan spec framför mig) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnB Posted November 1, 2010 Report Share Posted November 1, 2010 JohnB, tänkte att det inte spelar någon roll vilket block jag får tag i. Bilen kommer inte vara matching numbers.Men blocket som jag har är C6ME. (har ingen annan spec framför mig)OK. C6ME finns på allt från 352 til 428. Finns det nåt gjutdatum eller VIN# på blocket?MvhJohnB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eyeman Posted January 15, 2011 Report Share Posted January 15, 2011 Hur ligger det till med -68 mustangen , är inte framvagnen (utom fjädrar o trummor) samma på 6:a o V8 ?? //Kjell Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted January 15, 2011 Report Share Posted January 15, 2011 Hur ligger det till med -68 mustangen , är inte framvagnen (utom fjädrar o trummor) samma på 6:a o V8 ?? //KjellJapp tex spindlarna är samma.Som du säger så är det bromsar och fjädrar som skiljer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eyeman Posted January 20, 2011 Report Share Posted January 20, 2011 Tack Per , du är en klippa som vanligt . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.