Jump to content

Kickdown


pools

Recommended Posts

Jag har ju wire på min 68:a. Men det blir ju så mycket

mer komplicerat med ett stag från förgasaren. Eller?

Och stampa av den wiren? Hm... :problem: Den är ju tjock ju.

Då måste ju nåt annat bli krokigt eller böjt.

Mvh.

pools

Link to comment
Share on other sites

Jag funderade också på det igår när jag monterade min Lokar Kickdownvajer (min ska ju ha stag original)

De nackdelar jag kan tänka mig är att vajer kräver små justeringar efter ett tag eftersom vajern förlängs något och man tappar lite av både kickdowneffekten och kanske också förlorar lite oljetryck i lådan. Kanske folk inte gjorde detta och man fick problem. Förmodligen tar det längre tid innan kickdownstagen blir slitna. Dock bara gissningar och spekulationer förstås!!

Mvh. Mats

CMC 2089

Link to comment
Share on other sites

Vajer är överlägset bäst och någon töjning av vajern är i det närmaste orimligt.

Kraften som behövs för att flytta kickdown armen är ytterst liten.

Att Ford körde med stag är enkelt...Det är betydligt billigare att tillverka! :thumbdown:

Resultatet med stag blir att varenda bil har olika tidpunkter då kickdownen aktiveras.

När kickdown är aktiverad så ökar oljetrycket på alla lamellpaket/band.

Därför är det skadligt att köra hårt med en bil som saknar kickdown eftersom när man ger full gas så har lådan lågt oljetryck.

Då tar det inte lång stund innan lådan är ett renoveringsobjekt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...