pools Posted August 22, 2010 Report Share Posted August 22, 2010 Hej!Det här med cickdown. Varför har vissa bilar ett stagfrån förgasaren och andra en wire från gasstaget underbilen till växellådan? Vad är fördelen med det ena ellerandra?Mvh.pools Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted August 22, 2010 Report Share Posted August 22, 2010 Hej.Jag har för mig att Ford provade vajer i ett par år,67-68 för att sedan återgå till stag, kanske det var för många vajer som stampades av eller gick av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pools Posted August 22, 2010 Author Report Share Posted August 22, 2010 Jag har ju wire på min 68:a. Men det blir ju så mycketmer komplicerat med ett stag från förgasaren. Eller?Och stampa av den wiren? Hm... Den är ju tjock ju.Då måste ju nåt annat bli krokigt eller böjt.Mvh.pools Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bulan Posted August 23, 2010 Report Share Posted August 23, 2010 Jag funderade också på det igår när jag monterade min Lokar Kickdownvajer (min ska ju ha stag original)De nackdelar jag kan tänka mig är att vajer kräver små justeringar efter ett tag eftersom vajern förlängs något och man tappar lite av både kickdowneffekten och kanske också förlorar lite oljetryck i lådan. Kanske folk inte gjorde detta och man fick problem. Förmodligen tar det längre tid innan kickdownstagen blir slitna. Dock bara gissningar och spekulationer förstås!!Mvh. MatsCMC 2089 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted August 25, 2010 Report Share Posted August 25, 2010 Vajer är överlägset bäst och någon töjning av vajern är i det närmaste orimligt.Kraften som behövs för att flytta kickdown armen är ytterst liten.Att Ford körde med stag är enkelt...Det är betydligt billigare att tillverka! Resultatet med stag blir att varenda bil har olika tidpunkter då kickdownen aktiveras.När kickdown är aktiverad så ökar oljetrycket på alla lamellpaket/band.Därför är det skadligt att köra hårt med en bil som saknar kickdown eftersom när man ger full gas så har lådan lågt oljetryck.Då tar det inte lång stund innan lådan är ett renoveringsobjekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bulan Posted August 25, 2010 Report Share Posted August 25, 2010 Ok! Tack för hjälpen med tips om montering och justering av Lokar vajern, Per B och Lemmy mm.Mvh. Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.