Jump to content

köra på vintern/ rostskydd?


Laper

Recommended Posts

har börjar fundera på att inhandla en ford mustang gt -05. men som jag hade tänkt köra året runt!

och efter otaliga sökningar på diverse bilforum så tyckte jag att det var dags att vända mig till

dem personer som vet bäst,nämligen dem som har/ haft denna bil.

och vad jag fått fram så finns det så gott som inget rostskydd undertill på denna bil?

så frågan är,stämmer detta? och räcker att bekosta sig en underredsbehandling på ett företag

för att kunna köra glatt hela vintern och inte gråta blod vid tanken på salt?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej och välkommen till forumet eftersom du har gjort ditt första inlägg här. :D

Om du ska köra året runt, rekommenderar jag starkt att underredsbehandla bilen dvs fullständig behandling eftersom bilen har inte tillräckligt med rostskydd för vinterbruk om du ska prompt köra med sådan bil året runt. Kostar en slant men det är värt varenda penny i så fall. Om du ska köpa en GT av årsmodell 2005, kolla så den är fri från barnsjukdomar eftersom modellen kom det året.

Lycka till. ;)

Link to comment
Share on other sites

jo det vet jag också, men om du ursäktar så var det väl inte om en volvo jag frågade?

jag ville ju veta förutsättningarna för just en mustang...

Link to comment
Share on other sites

Vet att det vart några tidigare som tänkt sig köra sina på vintern. Vet ej hur det gått för dom, hoppas dom svarar, men jag tycker bilen är lite lätt svårkörd redan vid blöt vägbana. Jag skulle aldrig köra min på vintern av två anledningar, saltet och att det blir få dagar när jag kan få riktig körgläje av bilen. Kan vara något och ha i bakhuvudet :)

Link to comment
Share on other sites

Vilka barnsjukdomar Robban?

Lasse

De två första årsmodellerna kan vara svåra att tanka. Spindelleder håller max 3-4000 mil och måste bytas. Strålkastarna har läckt in vatten och fukt på 2005:an. Trasig tankmätare. Bilstereon kan ibland inte stänga av sig korrekt om du slår av tändningen utan att stänga av stereon först vilket orsakar dött batteri i efterhand. Bästa tipset i så fall är ta vana att slå av stereon före man tar ur nyckeln eller dyrare alt köpa ny.

Om du funderar på en tidig cab, kolla att suffletten är intakt, att taket stänger helt, att cabställningen inte går trögt nånstans samt bakrutan sitter som det ska.

Nu säger jag inte att alla tidiga årsmodeller har alla felen som jag har nämnt men kan vara bra att hålla ögonen på och får ingen överraskning efter köpet.

Link to comment
Share on other sites

Saknar en ack så viktig detalj.

Alla Mussar Apr. 05-till Jan. 08 återkallades av Ford för ev utebliven triggfunktion Airbag och bältessträckare. Är bilen intagen till Sverige före fix i USA så lär det inte vara åtgärdat. Kampanjen startades i Februari 08 och pågick till slutet på året då det var en hel massa bilar att fixa. Full uppföljning finns på U.S Department of Transport som loggar alla återkallningar

Detta har inte något med vinterkörning att göra, men eftersom det började pratas om barnsjukdomar så kunde jag inte låta bli.

Magnus Widell

Link to comment
Share on other sites

Kommentar till Robban, Var lite nyfiken eftersom jag just sålt en 05:a

En bil som inte råkade ut för något av det du nämner. De som inte äger en viss årsmodell som diskuteras har lätt att fälla negativa omdömen om just dessa och inte den egna årgången.

Det är så sant att alla bilar av alla årmodeller har olika grader av brister, men att be medlemmar att undvika (se upp med) hela årgångar är väl att ta i.

Känner mig tillräckligt neutral för att yttra mig eftersom jag som sagt sålt av min 05:a. Men det finns ju andra som har sina kvar.

Letar redan nu en ny musse. Kanske det blir en 07:a. Men var det inte den årgången som ............ :?

Lasse

Link to comment
Share on other sites

Håller med Lars jag, det possitiva är ju att barnsjukdomarna fixas av ägarna. tex spindelleder osv...

Tankproblemen finns ju även på sprillans nya bilar. Så that´s life ;)

Jag skulle iaf inte ha något problem o köpa en 05a igen om jag skulle sälja min GT idag.

Min bil e kanon. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Kommentar till Robban, Var lite nyfiken eftersom jag just sålt en 05:a

En bil som inte råkade ut för något av det du nämner. De som inte äger en viss årsmodell som diskuteras har lätt att fälla negativa omdömen om just dessa och inte den egna årgången.

Det är så sant att alla bilar av alla årmodeller har olika grader av brister, men att be medlemmar att undvika (se upp med) hela årgångar är väl att ta i.

Känner mig tillräckligt neutral för att yttra mig eftersom jag som sagt sålt av min 05:a. Men det finns ju andra som har sina kvar.

Letar redan nu en ny musse. Kanske det blir en 07:a. Men var det inte den årgången som ............ :?

Lasse

Bara för att din bil inte hade några symtom betyder ju inte att bilarna är bra. Min bil har nästan alla symtom... :evil:

Denna bil är och förblir den enda 05 jag någonsin kommer äga.

Link to comment
Share on other sites

Kommentar till Robban, Var lite nyfiken eftersom jag just sålt en 05:a

En bil som inte råkade ut för något av det du nämner. De som inte äger en viss årsmodell som diskuteras har lätt att fälla negativa omdömen om just dessa och inte den egna årgången.

Det är så sant att alla bilar av alla årmodeller har olika grader av brister, men att be medlemmar att undvika (se upp med) hela årgångar är väl att ta i.

Känner mig tillräckligt neutral för att yttra mig eftersom jag som sagt sålt av min 05:a. Men det finns ju andra som har sina kvar.

Letar redan nu en ny musse. Kanske det blir en 07:a. Men var det inte den årgången som ............ :?

Lasse

Tja, Robban1:s kommentarer kommer ju från Grufmans hemsida och TSB:er finns det ju gott om. Jag ser det mer som att det finns lösningar på alla problem. Min 05:a har ännu inte uppvisat så många av dessa barnsjukdomar, förutom tankningen som ibland kan vara ett äventyr(tankar alltid V-power och Shell är enda macken jag har problem med). Men som sagt, många av problemen är ju åtgärdade på äldre bilar och är problemen är ju inte av någon allvarligare karaktär och det är ju inte så att 05-06 kostar lika mycket som en 07-09. Själv skulle jag inte ha några problem med att köpa en 05-06:a igen, det är ju mer historiken bakom bilen som är viktig.

Link to comment
Share on other sites

Det är inte bara från Grufmans sida jag läste om barnsjukdomar utan det kommer även från specialutgåvan för mustangens 45 årsjubileum i Nostalgia.

Om jag hade köpt en 05-06 istället för min 07, hade jag kollat mer på bilens carfax och besiktningsprotokoll istället för barnsjukdomar. Att jag inte rankar ner min egen årsmodell, beror på att jag inte känner till några typiska fel förutom de jag räknade upp. Att det blev just denna bil för min del, var det rena slumpen faktiskt.

Link to comment
Share on other sites

Vi lägger ned och håller oss till ämnestråden.

Nu väntar jag nog på 2012:an och kollar om den blir felfri. Blir den inte det väntar jag på 2013 Blir den inte felfri väntar jag på ........

Det är farligt att köpa bil 8)

Lasse

Link to comment
Share on other sites

Jag har en 05 GT som jag har kört med under vintern som var. (dinitrol rostskyddad (allt som går) och dubbdäck.

jag hade inga problem med bilen, annat än lite problem med att komma loss tidigt på vissa morgonar när det var insane amount of snow.. av nån anledning så sköttes skottningen inte så bra i E-tuna.. kan vara på grund av mängden snö..

men det e bara o slänga i en burk med sand i skuffen o en spade samt ha trevliga grannar så löser det sig utan problem.

din antispinn lampa kommer att i princip blinka hela tiden och du får köra lite försiktigt. men annars är det inga konstigheter, men o andra sidan så gäller ju det alla bilar så länge dom inte är 4x drive..

men det är vell typ allt. Älskar min 05 GT och skulle inte byta den mot nått som jag känner just nu.. möjligen en shelby då.. men lite out of my pricerange just nu.

har du några funderingar så är det bara o messa mig eller så.

Mvh Christian

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jag kör min Musse i vinter, hade den inne på Noxudol behandling i höstas eftersom den aldrig är vinterkörd såg den ut som ny under.

Med Noxudol på tycker jag att den blev tystare, men skulle gärna haft innerskärmar bak också, men det ser inte ut att finnas.

Jag kör med dubbfria friktionsdäck och en bit järnvägsräls i skuffen. Och den går riktigt bra i halkan, man får vara lite försiktig med högerfoten bara.

Värme och ventilation funkar också bra. kan inte riktigt förstå varför man inte ska köra året runt med en sådan bil?

Kan själv inte tänka mig att köra någon gammal Volvo eller dyligt.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör min Musse i vinter, hade den inne på Noxudol behandling i höstas eftersom den aldrig är vinterkörd såg den ut som ny under.

Med Noxudol på tycker jag att den blev tystare, men skulle gärna haft innerskärmar bak också, men det ser inte ut att finnas.

Jag kör med dubbfria friktionsdäck och en bit järnvägsräls i skuffen. Och den går riktigt bra i halkan, man får vara lite försiktig med högerfoten bara.

Värme och ventilation funkar också bra. kan inte riktigt förstå varför man inte ska köra året runt med en sådan bil?

Kan själv inte tänka mig att köra någon gammal Volvo eller dyligt.

Hej!

Eftersom du inte säger var i landet du bor, och inte heller har fyllt i din profil,

så är det lite svårt att värdera ditt vinterkörande. Bor man där vägarna saltas

hela vintern, är det nog inte så bra utan rostskydd. Bor du i norra Norrland,

där vägarna inte saltas, går det nog bra. Bara man inte ställer in bilen varje

kväll i varmgarage, och snö och is nästan tinar, för att frysa till igen nästa

dag igen. Det är inte bra. Bättre då att ha bilen stående ute med motor-

och kupévärmare.

Mvh.

pools

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu



×
×
  • Create New...