Jump to content

Dragkrok Fastback-65

jukkascounty

Recommended Posts

Hej

Har tittat lite på dagkrok för skall själv montera drag på min 65cab. Hade tänkt mig ett

mordernare drag med demonterbar kula. Frågan är bara vilken dragram som kan passa .

det är ca 105 cm elmellan inre sidobalk bak. De gamla dragen sitter som på en Volvo amazon

med fäste framför och bakom tank. Detta fungerar bra då man har GT modellens utblås

i bakplåten. Väljer man dragram där man sätter i sidobalk kan den blockera avgasrören bak kanske..Det gäller ju att ha ett drag/dragram som väl klarar kraven för fordonets släpvagnsvikt.

När jag väl har en lösning som är bra samt godkännd enl gällande krav för montering av kula

enl Bilprovningen AB.

Kommer jag att lägga upp en tråd med detta. Dan

• Like 1

Jag har fått tag i en av den gamla typen men saknar monteringsanvisning, som är ett krav av bilprovningen. Har också konstaterat att med sido montering av fästen så kommer avgasrören i vägen. Har fått svar av ett företag i Göteborg som kunde tillverka ett avtagbart drag för 14000 kr samt ha bilen som mall i två dagar.

Men har ca 170 mil att köra dit. Så det är svårt. :) Tack för tipset om Volvo Amazon. Kan vara en lösning.

Strålande ekipage. Och draget ser också riktigt bra ut. Det går ju bra att modifiera standard drag och att man sedan har med ett eget tillverkarintyg på det man gjort .

Max gräns för dragvikt på som det heter Nationellt godkännda drag är 1500kg.

Sedan är det fordonets dragvikt som bestämmer hur mycket man får dra,,

Riktigt bra jobbat :D . Klart man vill se under hur det ser ut,,,

Dan

Hej!

Vad är det för krok du har modifierat om?

Själva draget är ett nytillverkat Monoflex II drag utan modifikationer, ren "Bolt On".

Balken och infästningen är dock hemmahjort.

monoflex_ii.jpg

Strålande ekipage. Och draget ser också riktigt bra ut. Det går ju bra att modifiera standard drag och att man sedan har med ett eget tillverkarintyg på det man gjort .

Max gräns för dragvikt på som det heter Nationellt godkännda drag är 1500kg.

Sedan är det fordonets dragvikt som bestämmer hur mycket man får dra,,

Riktigt bra jobbat . Klart man vill se under hur det ser ut,,,

Dan

Helt sant att man kan göra en egen tappning av ett redan tillverkat drag men man kan

även då behöva en hållfasthetsberäkning osv för att visa att man inte försvagat konstruktionen

eller något annat knasigt.

Min konstruktion bygger på att gömma det så mycket som möjligt och därför hamnar balken

nära tanken (ca 4mm).

Bilprovningen var lite bekymmrade över de två plåtarna som går från balken till bilens

ram. Infästningen bestär av 4 bult på vardera sida så problemet låg inte där.

Utan det var vid en eventuell kollision somman funderade på var balken och draget skulle ta vägen

under bilen. Den vinklade plåten som smyger nära tanken är alltså en liten huvudvärk för

besiktningsmännen.

Hållfasthetsberäkningen som jag fick gjord på konstruktionen visade att godset klarar att

dra 6500kg ren dödvikt och att vid ett tryck bakifrån (kollision) så skulle balken rent

teoretiskt vikas nedåt ifrån tanken. Bilprovningen ville dock inte lita på en metal-ingenjör

med ca 20 års erfarenhet från industrin.

Nåväl, jag får dra 1100kg och min husvagn väger 880kg med en totalvikt på 1050kg så jag är

ändå ganska nöjd.

Ska ta lite bilder imorgon på hur det ser ut vid ramen.

555o.jpg

• 4 weeks later...

Hej där! från en tjej i väntans tider. får min mustang snart :D och vill ha dragkrok på den. Håller på att titta redan nu men skulle vilja veta vilka mått det är mellan balkarna och hur tjock dom är. Det blir en -67 , dom är väl lik -68 under va?? Snyggt ekipage föresten mvh Lean67