jukkascounty Posted September 1, 2010 Report Share Posted September 1, 2010 Är det någon som har en monteringsanvisning för dragkrok till en 65:a. T.ex. på PDF fil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dana Posted September 3, 2010 Report Share Posted September 3, 2010 HejHar tittat lite på dagkrok för skall själv montera drag på min 65cab. Hade tänkt mig ettmordernare drag med demonterbar kula. Frågan är bara vilken dragram som kan passa .det är ca 105 cm elmellan inre sidobalk bak. De gamla dragen sitter som på en Volvo amazonmed fäste framför och bakom tank. Detta fungerar bra då man har GT modellens utblåsi bakplåten. Väljer man dragram där man sätter i sidobalk kan den blockera avgasrören bak kanske..Det gäller ju att ha ett drag/dragram som väl klarar kraven för fordonets släpvagnsvikt.När jag väl har en lösning som är bra samt godkännd enl gällande krav för montering av kulaenl Bilprovningen AB.Kommer jag att lägga upp en tråd med detta. Dan 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jukkascounty Posted September 5, 2010 Author Report Share Posted September 5, 2010 Jag har fått tag i en av den gamla typen men saknar monteringsanvisning, som är ett krav av bilprovningen. Har också konstaterat att med sido montering av fästen så kommer avgasrören i vägen. Har fått svar av ett företag i Göteborg som kunde tillverka ett avtagbart drag för 14000 kr samt ha bilen som mall i två dagar. Men har ca 170 mil att köra dit. Så det är svårt. Tack för tipset om Volvo Amazon. Kan vara en lösning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henke CMC 2232 Posted September 5, 2010 Report Share Posted September 5, 2010 Kanske bygga ett eget.Slängde ihop detta till min -68 cab.Hemmabygge som bilprovningen sade okej till.Får dra 1100kg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC 1061 Berra Posted September 5, 2010 Report Share Posted September 5, 2010 Riktigt snygg dragkrok där. Faktisgt så man börja att fundera på att skaffa en själv nu.Berra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henke CMC 2232 Posted September 5, 2010 Report Share Posted September 5, 2010 Tackar tackar!Drar en SMW från -71 som jag har tillbringat det senaste året medatt renovera.Riktigt mysigt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamfas Posted September 6, 2010 Report Share Posted September 6, 2010 Hej! Vad är det för krok du har modifierat om? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dana Posted September 6, 2010 Report Share Posted September 6, 2010 Strålande ekipage. Och draget ser också riktigt bra ut. Det går ju bra att modifiera standard drag och att man sedan har med ett eget tillverkarintyg på det man gjort .Max gräns för dragvikt på som det heter Nationellt godkännda drag är 1500kg.Sedan är det fordonets dragvikt som bestämmer hur mycket man får dra,,Riktigt bra jobbat . Klart man vill se under hur det ser ut,,,Dan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henke CMC 2232 Posted September 6, 2010 Report Share Posted September 6, 2010 Hej! Vad är det för krok du har modifierat om?Själva draget är ett nytillverkat Monoflex II drag utan modifikationer, ren "Bolt On".Balken och infästningen är dock hemmahjort.Strålande ekipage. Och draget ser också riktigt bra ut. Det går ju bra att modifiera standard drag och att man sedan har med ett eget tillverkarintyg på det man gjort .Max gräns för dragvikt på som det heter Nationellt godkännda drag är 1500kg.Sedan är det fordonets dragvikt som bestämmer hur mycket man får dra,,Riktigt bra jobbat . Klart man vill se under hur det ser ut,,,DanHelt sant att man kan göra en egen tappning av ett redan tillverkat drag men man kanäven då behöva en hållfasthetsberäkning osv för att visa att man inte försvagat konstruktioneneller något annat knasigt.Min konstruktion bygger på att gömma det så mycket som möjligt och därför hamnar balkennära tanken (ca 4mm).Bilprovningen var lite bekymmrade över de två plåtarna som går från balken till bilensram. Infästningen bestär av 4 bult på vardera sida så problemet låg inte där.Utan det var vid en eventuell kollision somman funderade på var balken och draget skulle ta vägenunder bilen. Den vinklade plåten som smyger nära tanken är alltså en liten huvudvärk förbesiktningsmännen.Hållfasthetsberäkningen som jag fick gjord på konstruktionen visade att godset klarar attdra 6500kg ren dödvikt och att vid ett tryck bakifrån (kollision) så skulle balken rentteoretiskt vikas nedåt ifrån tanken. Bilprovningen ville dock inte lita på en metal-ingenjörmed ca 20 års erfarenhet från industrin.Nåväl, jag får dra 1100kg och min husvagn väger 880kg med en totalvikt på 1050kg så jag ärändå ganska nöjd.Ska ta lite bilder imorgon på hur det ser ut vid ramen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lean67 Posted September 29, 2010 Report Share Posted September 29, 2010 Hej där! från en tjej i väntans tider. får min mustang snart och vill ha dragkrok på den. Håller på att titta redan nu men skulle vilja veta vilka mått det är mellan balkarna och hur tjock dom är. Det blir en -67 , dom är väl lik -68 under va?? Snyggt ekipage föresten mvh Lean67 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.