gugges Posted September 28, 2010 Report Share Posted September 28, 2010 HejJag har en 67:a med 289 4vxl manuell Motorn är standard förutom edelbrockinsug och nyare holly 600 med elchoke (modell 80457)Motorn går helt ok på tomgång , flytgas och fullgasProblemet är att när man ska köra iväg och kommer till läget precis över tomgång så hugger den till, innan den går "bra"Det blir en väldigt ryckig körning speciellt med manuell låda, den är lika dan på alla växlar så när man ger ytterst lite gas som vid växling och dyl så hugger den till.Någon som har nån ide om vad det kan vara?Mvh Gugge Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted September 28, 2010 Report Share Posted September 28, 2010 Hej.Inställningsproblem, har du kollat att det är rätt inställt påluftskruvar, kan ge upphov till (Nysning).Det kan också vara inställningen på axpump, den kommerpå för sent, sök lite i sökprogramet överst på sidan härfinns lite att läsa om inställningar mm Tyvärr är det väldigt svårt att ge ett helt rätt svar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC 1061 Berra Posted September 28, 2010 Report Share Posted September 28, 2010 En enkel koll. titta på accpumpen arm om den har glipa. Om den har det så tajta till den så att glipan försvinner. Du justerar på skruven som har mutter med en fjäder emmällan skruvskalle och mutter. hopas du förstår vad jag menar.Berra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gugges Posted September 30, 2010 Author Report Share Posted September 30, 2010 Nysning är en perfekt beskrivning, accpumpen funkar ssom den ska, jag har skruvat ut luftskruvarna 3 varv, men den är likadan som innan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted September 30, 2010 Report Share Posted September 30, 2010 Hej.Det låter som om du har väldigt fet blandning inställd,för att ställa luftskruvar så måste först och främstmotorn vara varmkörd När du kört motorn varm d.v.s. (arbetsteperatur) ochutan cooke, låt motorn gå på tomgång ca 800 rpmupp till 1000 rpm Om du står framför bilen så börjar du med att skruvain förarsidans luftskruv, skruva försiktigt in tills motornbörjar gå ojämt, skruva ut skruven ett halvt varv, detär normalt vad som behövs för att motorn skall gå jämtigen, låt den vara så Gör samma sak på andra sidan förgasaren, på detta sättkommer du närmast rätt intällning, utan vaccum mätare Det var det med luftskruvar, nysningen tror jag mer ochmer på att det är den s.k. axpumpen, justera ner fjädernpå armen som påverkar axpumpen, den skall inte heltligga på, men nära nog Om axpumparmen ligger på så är det risk för att den läckermindre mängd bensin till förbränning, alltså det dropparbensin in i insuget och påverkar tomgång Anliggning påverkar också själva axpumpens funktion, detblir en för tidig reaktion då du gasar och detta kan ocksågöra att du får en s.k. nysning eller tvekan innan det sjuteriväg Samma variat kan det bli om det är för mycket spel påaxpumpens arm, det blir ungefär samma typ nysning Jag har skannat lite om Holley på Svenska, om du harintresse av matrialet, hör av dig med mailadress. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sickan Posted September 30, 2010 Report Share Posted September 30, 2010 Kolla axialspelet i fördelaren det kan ge liknande problem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gugges Posted October 1, 2010 Author Report Share Posted October 1, 2010 Tack Oscarsson jag ska kolla detta i helgenAngående axialspelet i fördelaren, om kamvinkelmätaren är stadig och står på samma värde så borde väl axialspelet vara ok jag har haft andra bilar med glapp fördelare där nålen säkert har rört sig i en 10graders intervall, jag kanske har fel, men borde det åtminstånde vara en indikation på att fördelaren är ok ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gugges Posted October 4, 2010 Author Report Share Posted October 4, 2010 Nu är problemet löst, enligt holley så ska det vara 65 munstycken i förgasaren från fabrik, det satt 60 munstycken i min så nån har väl bytt, jag hade ett par 66:or som jag satte i och nu går den som en klocka.Jag ska prova att gå ner någon eller några storlekar vid tillfälle så man får den så bra anpassad det går.Tack för alla tips Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Frelin Posted May 31, 2013 Report Share Posted May 31, 2013 Blev lite fel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
barvid Posted June 1, 2013 Report Share Posted June 1, 2013 HejJag har en 67:a med 289 4vxl manuell Motorn är standard förutom edelbrockinsug och nyare holly 600 med elchoke (modell 80457)Motorn går helt ok på tomgång , flytgas och fullgasProblemet är att när man ska köra iväg och kommer till läget precis över tomgång så hugger den till, innan den går "bra"Det blir en väldigt ryckig körning speciellt med manuell låda, den är lika dan på alla växlar så när man ger ytterst lite gas som vid växling och dyl så hugger den till.Någon som har nån ide om vad det kan vara?Mvh GuggeJag hade samma problem med nysning med en likadan Holley. Nu verkar det som att du löst det med ett mindre munstycke. För mig var felet att flottörerna var ställda helt fel. Efter en snabb justering (10 minuter) blev det hur bra som helst. Svarar direkt på gaspådrag.Har du inte kollat flottörerna så gör det, även om du gått ner i storlek på munstycket. Alltid bra att ha grejerna rätt inställt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.