Per Berglund Posted October 1, 2010 Report Share Posted October 1, 2010 Tänkte bara visa resultatet hur effektiv Smedjans Rostlösare är.Det finns ju alltid tillfällen då varken bläster eller slipmaskin passar särskilt bra.Lite kemi är då bekvämt!Som detta då jag skulle bygga om rattstången med eget knutkorsSmedjan är en lösning som man bara doppar ner prylarna i så äts rosten upp på ett par timmar.Funka kanon!!Produkt som rekommenderas!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gtttggg Posted October 1, 2010 Report Share Posted October 1, 2010 Jag känner till deras rostlösare och är imponerad över hur effektiv det är. Nån mustangägare hade fixat ytrosten på sin bakaxel från 05+ med bra resutat och visat upp det i forumet. Det bästa är att man kan använda det flera gånger samt det angriper bara rosten, inget annat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC 1061 Berra Posted October 2, 2010 Report Share Posted October 2, 2010 Vart får man tag i detta någonstans.Berra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommyax Posted October 2, 2010 Report Share Posted October 2, 2010 Vart får man tag i detta någonstans.BerraBrukar säljas på de flesta bilträffar och swap annars kan du beställa här: http://www.smedjans.com/Jag kan bara som PerB rekommendera detta, funkar kanon och går som sagt återanvända flera ggr./Tommy. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhdin Posted October 2, 2010 Report Share Posted October 2, 2010 Vart får man tag i detta någonstans.BerraBrukar säljas på de flesta bilträffar och swap annars kan du beställa här: http://www.smedjans.com/Jag kan bara som PerB rekommendera detta, funkar kanon och går som sagt återanvända flera ggr./Tommy.Hur funkar det på öppen plåtyta???Typ huv eller dörr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted October 2, 2010 Author Report Share Posted October 2, 2010 På öppna ytor använder man ju bläster eller slip.Men har du en öppen yta du ändå inte når på vanligt sätt så går det fint med detta medel!Jag har gjort som så att jag blandar medlet med lite tapetklister.Lite känsligt för det måste vara precis så flytande att det hänger kvar på plåten.Det får heller inte bli för fast!Sen är det bara att pensla på i ett tjockt lager.Täck blandningen med plast eller gladpack och låt verka i ett dygn.Sen är det bara spola av med vatten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lemmy Posted October 3, 2010 Report Share Posted October 3, 2010 Detta verkar vara ett bra medel, är det någon som testat annvända det i vattenkanaler i ett motor block?/Lemmy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1096 Posted October 3, 2010 Report Share Posted October 3, 2010 För just motorblock eller andra lite mer än ytrostiga delar vill jag varm rekommendera produkten StrippAll. Använder själv detta för just motordelar och även mycket annat. Badar i ett isolerat oljefat med en doppvärmare hängd på kanten. Badet bör hålla 50-55 grader så går det smidigast. Misstänker att detta medel innehåller en blandning av kaustiksoda och lut då det löser olja, fett, färg, rost och aluminium effektivt. Går att doppa aluminiumdetaljer också men då får det bli som att stöpa ljus och hålla koll på när det är lagom.Brukar dock ångtvätta blocken innan de åker i tunnan mest för att inte skita ner badet mer än nödvändigt. Noga högtryckstvättning efteråt givetvis för att få ur all lös skit som lossnat från tex vattenkanalerna. På detta vis har vi nu kört minst 15 block i tunnan och mycket annat utan att märka någon direkt avmattning. Viss avdunstning av vatten blir det ju givetvis pga av tempen på badet. Bifogar några bilder på ett gäng strippade block. Kanske inte syns så väl hur rena de blir invändigt men det blir riktigt bra. Äter även bra på fingrar, ögon och sånt så man bör helst inte stå naken o labba i tunnan... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran H Posted October 5, 2010 Report Share Posted October 5, 2010 Jag brukar använda citronsyra blandat i vatten, har funkat på allt hittils.hittade detta på ett annan forum" Brukar köra med målarsoda och en batteriladdare istället. Då ersätter du rosten med nytt material och ytan blir snyggare. 15 ml målarsoda(pulver) till 5 liter vatten. En offeranod av tex armeringsjärneller andra gamla järnföremål. Gör det i ett ventilerat utrymme då gaser utvecklas! Anslut plus till offeranoden och minus till det rostiga föremålet. Låt gärna offeranoden gå runt så mycket av föremålet som skall"avrostas" som möjligt men inte ligga emot på något ställe. Gravrost "borta" på ca ett dygn. Stålborsta och sen på med färg! "Har inte provat det själv än. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnB Posted October 6, 2010 Report Share Posted October 6, 2010 För just motorblock eller andra lite mer än ytrostiga delar vill jag varm rekommendera produkten StrippAll. Använder själv detta för just motordelar och även mycket annat. Badar i ett isolerat oljefat med en doppvärmare hängd på kanten. Badet bör hålla 50-55 grader så går det smidigast. Misstänker att detta medel innehåller en blandning av kaustiksoda och lut då det löser olja, fett, färg, rost och aluminium effektivt. Går att doppa aluminiumdetaljer också men då får det bli som att stöpa ljus och hålla koll på när det är lagom.Brukar dock ångtvätta blocken innan de åker i tunnan mest för att inte skita ner badet mer än nödvändigt. Noga högtryckstvättning efteråt givetvis för att få ur all lös skit som lossnat från tex vattenkanalerna. På detta vis har vi nu kört minst 15 block i tunnan och mycket annat utan att märka någon direkt avmattning. Viss avdunstning av vatten blir det ju givetvis pga av tempen på badet. Bifogar några bilder på ett gäng strippade block. Kanske inte syns så väl hur rena de blir invändigt men det blir riktigt bra. Äter även bra på fingrar, ögon och sånt så man bör helst inte stå naken o labba i tunnan... Kan va mycket rost i vattenkanalarna i en sidspis JohnB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts