Jump to content

Kamaxel - beslutsångest


Lemmy

Recommended Posts

Jag tänkte i helgen göra min sista beställning från Summit, fick alu topparna från Australien idag :D

Tänkte "bolla" här en sista gång btrf. kamaxel val. Dessa tre tittar jag på:

http://www.summitracing.com/parts/CCA-CL32-431-8/

http://www.summitracing.com/parts/EDL-2172/

http://www.summitracing.com/parts/EDL-7168/

Man ser ju att hyd flat tapped har 1500 till 2000 rpm mera register än roller camen. Samtidigt läser jag i trådar här att roller cam är "så" mycket bättre!?

Någon vänlig själ här som kan ge mig lite mer hjälp i mitt val / vilken hade ni valt?

Jag har 351c, automat, fmx låda (väljer turbin stall senare efter camvalet) 3.00 i 9tums bakaxel & 4 lamells dif. Headers med 3 tums avgas-system. Alutoppar 64cc chamber, max lyft .600.

Jag vill ha bra drag i bilen :twisted:

Tacksam för alla råd :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hej.

När du skall välja kam så kontaktar du tex. compcams och listar din motor/drivlina setup. Då tar de fram en kamalternativ till dig.

.600 i lyft på topparna är väl för att du skall få ut all effekt ur dem men,,,,

Sedan måste du tänka på att ju mer lyft dessto större risk att kolv och ventil krockar.

3.00 i utväxling kommer nog inte ge så mye sprutt på kärran. :shh:

Inte mycket till svar kanske? :crazy:

Compcams brukar lista lämplig konverter till sina kammar.

Men det är bättre och vända ut o in på allt innan du beställer och då kanske får nått som lirar ihop.

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

När du skall välja kam så kontaktar du tex. compcams och listar din motor/drivlina setup. Då tar de fram en kamalternativ till dig.

.600 i lyft på topparna är väl för att du skall få ut all effekt ur dem men,,,,

Sedan måste du tänka på att ju mer lyft dessto större risk att kolv och ventil krockar.

3.00 i utväxling kommer nog inte ge så mye sprutt på kärran. :shh:

Inte mycket till svar kanske? :crazy:

Compcams brukar lista lämplig konverter till sina kammar.

Men det är bättre och vända ut o in på allt innan du beställer och då kanske får nått som lirar ihop.

/Tommy.

Ja jag har skrivit både till compcams och isky, inga svar :(

Är sugen på att testa en rullcam men hittar inga med brett varvtals register, som bägge flat tap cammarna har jag listar ovan... lite synd.

Det blir inte någon cam med så högt lyft som .600

Jo utvxl blir lite fel, men jag sitter och åker landsväg emellanåt. Därför behåller jag nog den.

En annan fråga, på nya alu topparna passar inte mina orginal vippor, men det går väl att ha rull vippor till en flat hyd cam?

Link to comment
Share on other sites

Rullkam utan vidare!!!

Det är inte durationerna som är den stora skillnaden.

Det är hur fort ventilen når sitt max lyft och det framgår inte i tabeller.

En vanlig kamnock kan inte av praktiska själ inte ha ett snabbt lyft, då skulle lyftaren snabbt skära in i kamnocken.

På rullkammen finns ju ingen risk för att lyftaren skulle skära in i lyftaren och därför kan kamnockens profil vara brutalt brantare.

Syns ju väldigt tydligt på dessa bilder.

På rullkammen kommer alltså ventilen stå fullt öppen betydligt längre än på "flat tappet"

Dessutom kan man ha en lägre duration men ventilen flödar ändå mer än vassare "flat tappet"

Rullkammen är bäst på att andas helt enkelt! :thumbup:

Sen ska du inte tänka så mycket på "brett varvtal"

Växellådan bestämmer ju alltid varvtalet försöker hålla varvtalet så nära max vrid som möjligt. Nästan omöjligt på mekaniska växellådor men man försöker.

Kolla själv när du kör på automat med fullt spett att varvtalsnålen pendlar ganska snvävt mellan växlarna.

Ca 2500-4000. Där ligger ju teoretiskt max vrid. (skiljer naturligtvis mellan motorer men ungefär)

Du får som "Tommy" sa inget klös i bilen med 3.0 i bakaxeln så där ska du först bestämma om det ska bli roligt.

3.50 är minimum om det ska bli kul.

En turbin är inte heller rolig under 2500rpm så då börjar kamaxel valet bli enklare.

Link to comment
Share on other sites

Rullkam utan vidare!!!

Det är inte durationerna som är den stora skillnaden.

Det är hur fort ventilen når sitt max lyft och det framgår inte i tabeller.

En vanlig kamnock kan inte av praktiska själ inte ha ett snabbt lyft, då skulle lyftaren snabbt skära in i kamnocken.

På rullkammen finns ju ingen risk för att lyftaren skulle skära in i lyftaren och därför kan kamnockens profil vara brutalt brantare.

Syns ju väldigt tydligt på dessa bilder.

På rullkammen kommer alltså ventilen stå fullt öppen betydligt längre än på "flat tappet"

Dessutom kan man ha en lägre duration men ventilen flödar ändå mer än vassare "flat tappet"

Rullkammen är bäst på att andas helt enkelt! :thumbup:

Sen ska du inte tänka så mycket på "brett varvtal"

Växellådan bestämmer ju alltid varvtalet försöker hålla varvtalet så nära max vrid som möjligt. Nästan omöjligt på mekaniska växellådor men man försöker.

Kolla själv när du kör på automat med fullt spett att varvtalsnålen pendlar ganska snvävt mellan växlarna.

Ca 2500-4000. Där ligger ju teoretiskt max vrid. (skiljer naturligtvis mellan motorer men ungefär)

Du får som "Tommy" sa inget klös i bilen med 3.0 i bakaxeln så där ska du först bestämma om det ska bli roligt.

3.50 är minimum om det ska bli kul.

En turbin är inte heller rolig under 2500rpm så då börjar kamaxel valet bli enklare.

Jag har funderat hela helgen och det blir nog en rullcam trots allt. Compcam rekommenderar en turbin med stall 2300-3300 rpm till den cam jag funderar på, vad var det du skrev om orginal turbinens stall?

Får fundera vidare på utvxl, är det svårt att byta själv? Måste man ur med lamell diff också?

Link to comment
Share on other sites

Det är inte svårt byta utväxling själv men man behöver mätklocka och tålamod.

Inte dyrt lämna bort heller.

Om du ska ha bilen för gatbruk försök hålla dig under 2800rpm. 2200rpm känns lågt om man vill ha lite rappt svar

Runt 3000rpm+ börjar det bli problem med värmeutveckling men det beror mycket på turbinens oljeflöde och lådans cirkulation.

Tyvärr är det jävligt roligt med 3000rpm !!!! :twisted:

Men nackdelarna med kass verkningsgrad i landsvägsfart gör det jobbigt.

Lätt hänt att oljan börjar koka trots bra kylning.

Link to comment
Share on other sites

Det är inte svårt byta utväxling själv men man behöver mätklocka och tålamod.

Inte dyrt lämna bort heller.

Om du ska ha bilen för gatbruk försök hålla dig under 2800rpm. 2200rpm känns lågt om man vill ha lite rappt svar

Runt 3000rpm+ börjar det bli problem med värmeutveckling men det beror mycket på turbinens oljeflöde och lådans cirkulation.

Tyvärr är det jävligt roligt med 3000rpm !!!! :twisted:

Men nackdelarna med kass verkningsgrad i landsvägsfart gör det jobbigt.

Lätt hänt att oljan börjar koka trots bra kylning.

ok jag får fundera vidare på bakaxeln senare.

Hur mycket ligger stall på en orginal turbin fmx låda?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...