mhdin Posted October 16, 2010 Report Share Posted October 16, 2010 Hade tänkt o. beställa hem lite julklappar till lilla Bettan https://www.mustangsplus.com/xcart/1965 ... r-Kit.htmlDå jag inte vet så mycket om dom här grejerna så är ja tacksam för synpunkter o. förslag.Lite svårt för Engelska termer oxå Vad är skillnaden mellan (Standard , Mid o. Reverse - Eye Leaf Springs)Misstänker att det är hårdheten.O. ska man satsa på Polyurethane eller vanliga. Tufft o. byta när man väl fått hem prylarna.Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bulan Posted October 16, 2010 Report Share Posted October 16, 2010 Standard-Mid-Reverse Eye är höjden. Mid Eye höjer bilen ca. 1 tum och Reverse Eye ca. 1.5 tum.Sedan har du hårdheten 4, 4 1/2 eller 5 blad. Mvh. Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted October 16, 2010 Report Share Posted October 16, 2010 Har köpt ett flertal sådana kit från Mustansplus och de är helt okejSka du använda bilen normalt kör med gummi!Poly kan bli lite mer oljud i bilen.Kan även knarra och knirka från vissa Poly bussningar även om man fettat in dom välNått du ska absolut inte köpa från Mustangs plus så är det deras egna stötdämpare som heter Grab-A-Track.Riktigt usel kvalitet som ganska snabbt går sönder.Uppgradera till minst KYB dämpare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhdin Posted October 16, 2010 Author Report Share Posted October 16, 2010 Har köpt ett flertal sådana kit från Mustansplus och de är helt okejSka du använda bilen normalt kör med gummi!Poly kan bli lite mer oljud i bilen.Kan även knarra och knirka från vissa Poly bussningar även om man fettat in dom välNått du ska absolut inte köpa från Mustangs plus så är det deras egna stötdämpare som heter Grab-A-Track.Riktigt usel kvalitet som ganska snabbt går sönder.Uppgradera till minst KYB dämpareIfram blir det Edelbrock Performer IAS, o. ibak Doetsch Tech Adjustable +5 Leaf Reverse EyeKan inte använda original riktigt bifogar en bild så förstår ni varför. Den är även Shelby sänkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhdin Posted October 16, 2010 Author Report Share Posted October 16, 2010 Standard-Mid-Reverse Eye är höjden. Mid Eye höjer bilen ca. 1 tum och Reverse Eye ca. 1.5 tum.Sedan har du hårdheten 4, 4 1/2 eller 5 blad. Mvh. MatsOk tackar Mats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted October 16, 2010 Report Share Posted October 16, 2010 Jag kan nämna att jag har haft Reverse 5 leaf och det blev för lågt och hårt.Satt folk bak så slog hjulen i hjulhuset.Jag bytte senare till Mid Eye 4½ blad som blev en gnutta högre men och lite skönare att åka påEn bild då det satt 5-blad bakOBS Shelby sänkningen sänker inte bilen! Man sänker endast övre bärarmsfäste som bara påverkar höjden några mm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhdin Posted October 16, 2010 Author Report Share Posted October 16, 2010 Jag kan nämna att jag har haft Reverse 5 leaf och det blev för lågt och hårt.Satt folk bak så slog hjulen i hjulhuset.Jag bytte senare till Mid Eye 4½ blad som blev en gnutta högre men och lite skönare att åka påEn bild då det satt 5-blad bakOBS Shelby sänkningen sänker inte bilen! Man sänker endast övre bärarmsfäste som bara påverkar höjden några mmAha, det visste jag inte ...Men är som sagt rätt ny på jänkare.Jag har nämligen det problemet oxå nån ibak eller kraftigt gupp så tar det i ibak.Idag har jag 5 blad ibak ställbara dämpare på max.Därför tänkte jag 5 blad Reverse Eye + Doetsch Tech Adjustable.Det finns bara för mycket grejer att välja på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted October 16, 2010 Report Share Posted October 16, 2010 Aha, det visste jag inte ...Men är som sagt rätt ny på jänkare.Jag har nämligen det problemet oxå nån ibak eller kraftigt gupp så tar det i ibak.Idag har jag 5 blad ibak ställbara dämpare på max.Därför tänkte jag 5 blad Reverse Eye + Doetsch Tech Adjustable.Det finns bara för mycket grejer att välja på. Föresten kom nu på att min bil sitter ännu lägre pågrund av att jag har en mycket grövre bakaxel än original.Sitter en 31 splinsad Bronco axel på min och banjon är tjockare vilket bidrar till att bilen kanske sitter 1cm lägre.Hitta en bild från 2000 då det satt en 8'' Mustang axel på bilen men andra 16'' fälgar.Kanske aningen högre då men däcken kan lura ögatHade 5-blad Reverse då men minns ej om det slog i! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhdin Posted October 16, 2010 Author Report Share Posted October 16, 2010 Aha, det visste jag inte ...Men är som sagt rätt ny på jänkare.Jag har nämligen det problemet oxå nån ibak eller kraftigt gupp så tar det i ibak.Idag har jag 5 blad ibak ställbara dämpare på max.Därför tänkte jag 5 blad Reverse Eye + Doetsch Tech Adjustable.Det finns bara för mycket grejer att välja på. Föresten kom nu på att min bil sitter ännu lägre pågrund av att jag har en mycket grövre bakaxel än original.Sitter en 31 splinsad Bronco axel på min och banjon är tjockare vilket bidrar till att bilen kanske sitter 1cm lägre.Hitta en bild från 2000 då det satt en 8'' Mustang axel på bilen men andra 16'' fälgar.Kanske aningen högre då men däcken kan lura ögatHade 5-blad Reverse då men minns ej om det slog i! O. jag har en Torino bakvagn med 9" axel.bakdäcken är 365 15"Det är ett h*lvete o. lista ut vad som passar o. inte. Därför bäst o. fråga er som vart med lite innan man beställer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mnilsson Posted October 16, 2010 Report Share Posted October 16, 2010 Om man får till rätt hårdhet kan man väl finjustera höjden med längden på de bakre järnen?//Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted October 17, 2010 Report Share Posted October 17, 2010 Om man får till rätt hårdhet kan man väl finjustera höjden med längden på de bakre järnen?//MatsJapp!! För den som inte har möjlighet att själv såga, svetsa så finns justerbara hänken att köpa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ Posted October 17, 2010 Report Share Posted October 17, 2010 Vad ska du ha bilen till?DragraceBus på gatanBanaDet skiljer en hel del på vad som passar för de olika användningsområdena, som vanligt finns det inget som är perfekt för allt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhdin Posted October 17, 2010 Author Report Share Posted October 17, 2010 Vad ska du ha bilen till?DragraceBus på gatanBanaDet skiljer en hel del på vad som passar för de olika användningsområdena, som vanligt finns det inget som är perfekt för allt.Än så länge är det bara en liten busbil.....men får jag hålla på ett tag så vet jag inte vart jag hamnar.Men siktar mer åt banhållet än dragrace. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ Posted October 17, 2010 Report Share Posted October 17, 2010 Rent allmänt är det här med höjd på bilen mer än bara en utseendefråga. Visst är det så att väghållningen påverkas positivt om massan är närmre vägbanan men det kan även dra med sig negativa effekter då hjulupphängningen tvingas arbeta i ett läge som inte är optimalt. Fram är det länkarmarnas vinkel som är känslig, bak blir det problem med frigång till chassiet och även att rollsteer påverkas ( = hur bakaxeln rör sig vid fjädring ) Om bilen ska bli bra väghållningsmässigt anser jag att den "estetiska" faktorn: sänkt bil ser häftig ut, får stå tillbaka för att hjulupphängningen ska arbeta i det läge där den fungerar bäst.Den komponent som jag tycker är viktigast är stötdämparen, den enskilt gör mycket stor skillnad på hur bilen reagerar. En dämpare för 30-40$ är en billig pryl både till inköp och funktion, mitt råd: köp kvalitetsgrejor, ex Koni. De kostar 1300-1500:-/ st men är värda varenda krona. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasFB Posted October 17, 2010 Report Share Posted October 17, 2010 Den komponent som jag tycker är viktigast är stötdämparen, den enskilt gör mycket stor skillnad på hur bilen reagerar. En dämpare för 30-40$ är en billig pryl både till inköp och funktion, mitt råd: köp kvalitetsgrejor, ex Koni. De kostar 1300-1500:-/ st men är värda varenda krona.ABSOLUT SANNING. Det satt en sån dekal på dämparna jag senast monterade under sommarens leksak: P1000273.JPG[/attachment:2yfvh5yx]Skillnaden är s.a.s märkbar, jämfört med en "billig" dämpare. Då man piffar upp övriga chassidetaljer, krävs det mer av dämparen, vanliga "cykelpumpar" ger ingen kontroll över rörelserna.Man bör komma ihåg att dämparen bör kunna dämpa både in- och utfjädring, inte bara en väg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhdin Posted October 17, 2010 Author Report Share Posted October 17, 2010 Så dessa i fram är inget att satsa på?http://www.mustangsplus.com/xcart/1965- ... Shock.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasFB Posted October 17, 2010 Report Share Posted October 17, 2010 Har själv ingen erfarenhet av dessa.Satsa på ett par justerbara/modifierbara skulle jag göra. Både Koni och Bilstein brukar kunna öppnas, det är en fördel. Bilstein passar inte direkt på en äldre Mustang, så välj Koni. Dom är också bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhdin Posted October 17, 2010 Author Report Share Posted October 17, 2010 Har själv ingen erfarenhet av dessa.Satsa på ett par justerbara/modifierbara skulle jag göra. Både Koni och Bilstein brukar kunna öppnas, det är en fördel. Bilstein passar inte direkt på en äldre Mustang, så välj Koni. Dom är också bra.Jag har kollat på dom flera ggr. då är det Classic red som gäller.Finns till humana priser i Sverige. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ Posted October 17, 2010 Report Share Posted October 17, 2010 Har själv ingen erfarenhet av dessa.Satsa på ett par justerbara/modifierbara skulle jag göra. Både Koni och Bilstein brukar kunna öppnas, det är en fördel. Bilstein passar inte direkt på en äldre Mustang, så välj Koni. Dom är också bra.Jag har kollat på dom flera ggr. då är det Classic red som gäller.Finns till humana priser i Sverige. Classic red är ett mycket bra val, jag kör med dem själv. Ställbara i rebound ( = utdragsfasen) som är det som är viktigaste för gatbruk och lite bana. Koni.se är både prisvärda och snabba i leverans.Hur man vill stämma av chassiet är lite personlig smak, hårda fjädrar och tunna krängningshämmare eller tvärtom. För att åka huvudsakligen på gata kan det vara bekvämare att hålla fjädrarna rimligt hårda och satsa på biffigare krängningshämmare för att få kontroll på lutningen i kurvorna. Gå dock inte över 1" k-hämmare fram.På gatan passar polybussningar egentligen bara på krängningshämmaren och vid det bakre fjäderhänket, använd gummi i övrigt, gärna hårdare gummi på reaktionsstaget ( casterstaget ). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhdin Posted October 17, 2010 Author Report Share Posted October 17, 2010 Hur man vill stämma av chassiet är lite personlig smak, hårda fjädrar och tunna krängningshämmare eller tvärtom. För att åka huvudsakligen på gata kan det vara bekvämare att hålla fjädrarna rimligt hårda och satsa på biffigare krängningshämmare för att få kontroll på lutningen i kurvorna. Gå dock inte över 1" k-hämmare fram.På gatan passar polybussningar egentligen bara på krängningshämmaren och vid det bakre fjäderhänket, använd gummi i övrigt, gärna hårdare gummi på reaktionsstaget ( casterstaget ). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasFB Posted October 18, 2010 Report Share Posted October 18, 2010 Hur man vill stämma av chassiet är lite personlig smak, hårda fjädrar och tunna krängningshämmare eller tvärtom. Mjukare fjädrar för min del på gatan, tack. Finns ändå bara begränsat med grepp i gatdäck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ Posted October 18, 2010 Report Share Posted October 18, 2010 Hur man vill stämma av chassiet är lite personlig smak, hårda fjädrar och tunna krängningshämmare eller tvärtom. Mjukare fjädrar för min del på gatan, tack. Finns ändå bara begränsat med grepp i gatdäck. Det hade varit roligt att utgå från originalfjädrar och anpassa k-hämmare, stötdämpare, bussningar och hjulvinklar för att få bästa möjliga "vardagsväghållning". Hålla däcksprofilen på lagomnivån 45-50 och bredderna på max 225. Allt för att undvika stötarna och slamret som oundvikligen kommer med hårda fjädrar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhdin Posted October 18, 2010 Author Report Share Posted October 18, 2010 Hur man vill stämma av chassiet är lite personlig smak, hårda fjädrar och tunna krängningshämmare eller tvärtom. Mjukare fjädrar för min del på gatan, tack. Finns ändå bara begränsat med grepp i gatdäck. Det hade varit roligt att utgå från originalfjädrar och anpassa k-hämmare, stötdämpare, bussningar och hjulvinklar för att få bästa möjliga "vardagsväghållning". Hålla däcksprofilen på lagomnivån 45-50 och bredderna på max 225. Allt för att undvika stötarna och slamret som oundvikligen kommer med hårda fjädrar.[/quote:2mxdj72y]Si där dök det upp en liten tanke.Hur hårda fjädrar ska man satsa på, som den är idag är den väldigt stum.Den reser sig dock alldeles för mycket fram.Men jag har mycket gummi ibak. (me like)Var inne o. härjade på en annan tråd o. kommer satsa på 3,5-3,7 i bakaxeln. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ Posted October 18, 2010 Report Share Posted October 18, 2010 Hur hårda fjädrar ska man satsa på, som den är idag är den väldigt stum. Hur hårda framfjädrar har du nu? Mät grovleken på tråden och räkna antalet varv så ska vi räkna på det.Den reser sig dock alldeles för mycket fram. Verkar vara ett vanligt beteende på de tidiga mustangerna, inte bra för framvagnsgeometrin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhdin Posted October 18, 2010 Author Report Share Posted October 18, 2010 Hur hårda fjädrar ska man satsa på, som den är idag är den väldigt stum. Hur hårda framfjädrar har du nu? Mät grovleken på tråden och räkna antalet varv så ska vi räkna på det.Den reser sig dock alldeles för mycket fram. Verkar vara ett vanligt beteende på de tidiga mustangerna, inte bra för framvagnsgeometrinOk,återkommer efter besiktningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.