Sonny I November 2, 2010 Report November 2, 2010 Ska lägga upp lite bilder på min Musse här på forumet om någon är intreserad. Jag har åkt och meckat jänkare sedan 13års ålder,har en snäll äldre bror som tog mej in på rätt spår tidigt men då var det bara mid och fullsizebilar från 50-60 talet som gällde,har fortfarande en raggarbil i form av en Bonneville 65 cab som får tjänstgöra på Cruisingar runt om i Sverige.(det ena behöver ju inte utesluta det andra)Köpte min Fastback för ca 7-8 år sen,den är candy apple red med röd de lux inred,Ac och är en factory GT bil med 289 4v,4vxl man. Köpte den i Landskrona men den var ganska nyligen intagen från Texas,Det bra med bilen var att den aldrig var omlackad, var rätt utrustad och att den var bra i plåten förutom lite rost i golv och lite under ventilationsgallret.bilen är lackad och står på hjul i dagsläget men jag håller inne på dom bilderna ett tag. Citera
Sonny I November 3, 2010 Author Report November 3, 2010 Påfyllning.Det är bra att ha en bror med ett bilplåtslageri,finns mycke bra verktyg där. Bra sätt att komma ihåg vart alla bultar och mutrar mm ska sitta. Citera
Sonny I November 3, 2010 Author Report November 3, 2010 Bonnevillen telefon bilder sep 2010 121.JPG[/attachment:1j9srusx] Citera
Sonny I November 6, 2010 Author Report November 6, 2010 uppdaterar med lite nya bilder/ Här är den helt rensad och rosten får sig en omgång. All rost som är lagad är helsvetsat och kant i kant.det är en fördel att få laga en bil som alldrig är lagad förut. Satte upp den i en snurrställning med hjul. Det har blivet en hel del transporter genom åren,själv har jag bara ett ordinärt villagarage så när jag behövt svängrum har jag kärrat ut den till min bror och till mitt jobb och så har den vart hos blästrarn ett par gånger. Citera
ThomasFB November 7, 2010 Report November 7, 2010 Aahh, en Bonneville. Min favorit fullsize cab. Citera
Sonny I November 7, 2010 Author Report November 7, 2010 Tack Thomas! Håller med,man åker hyfsat och ganska billigt(1,1-1,2) och man får med många kompisar i en Bonneville. Citera
Sonny I November 9, 2010 Author Report November 9, 2010 Anledningen till att golvet var rostigt i min Musse var nog(som många andra) att dräneringshålen var täppta i ventilationtrumman(låg mycke löv och gegga där).Efter ett antal regniga dagar blir det hål in till kupen och så rostar även golvet.Det blir många punktsvetsar att fräsa bort innan man får bort ventilationsgallret och lådorna som man skruvar stolarna i,körde sedan förbi blästraren så han fick göra rent innan det var dags att byta lite plåt.innan jag svetsade tillbaka delarna så fick dom en omgång med epoxigrund,färg och svetspasta på anläggningsytorna.Jag tror att detta kommer hålla min livslängd ut . Citera
Tomas Stein CMC 1966 November 9, 2010 Report November 9, 2010 Hej Sonny !Kul att se att du har bilen kvar för jag trodde att du hade sålt den i delar fick för mig att jag såg en annons på blocket och jag var säker på att det var din bil Lycka till // Tomas Citera
Sonny I November 9, 2010 Author Report November 9, 2010 Tjena Tomas! Stämmer att jag hade den ute på blocket någon vecka men jag tog bort annonsen när det började hetta till,ångrade mig och köpte en bil till istället,bonnevillen.( ville ha något att åka i)håller på att skruva ihop den nu i ett lite större garage som jag har ihop med en kompis.ha det gött . Citera
Sonny I November 10, 2010 Author Report November 10, 2010 Vet inte om den är till salu??gillarn skarpt,men allt har ju ett pris som dom säger . Citera
Sonny I November 11, 2010 Author Report November 11, 2010 Plåten lagad .Efter en sista sväng till Blästraren blev det raka spåret in i lackboxen och spruta på 3 varv epoxigrund.Sen var det dags att slipa plåtrent,eftersom den alldrig vart omlackad så var inte det så betungande,har gjort bilar plåtrena som det vart 10 lager färg på men då får man börja försiktigt med ett skavstål eller nåt färgbortagningsmedel om det finns något bra sådant kvar på marknaden.Får tacka Mirka för alla slipapper dom sponsrat mej med. Citera
Sonny I November 14, 2010 Author Report November 14, 2010 Här är karossen färdigspacklad,det blev inte tjockt med spackel någonstans då bakskärmarna var bra men för att få en rak bil får man lägga på ett skikt på hela ytan och sedan jobba upp rakheten med plankor och klossar,något som jag uppskattar är raka bilar med snygga jämna glipor överallt,fick köpa repro sandplåtar fram och bak som inte stämmde 100% så det var att kapa svetsa och knäcka till dom innan dom passade,får tillägga att jag satte ihop alla plåtdelar efter rostlagningen på bilen för att justera glipor mm.Skickar med ett par kort på bakaxeln som fått sig en innre och yttre genomgång. Citera
Sonny I November 14, 2010 Author Report November 14, 2010 Om det hade gått i samma takt med bilen som bilderna visar hade den vart färdig för länge sen.Fick husera fritt i jobbets lokaler på semmestern 07(tror jag),nu skulle det bli färg på allting,skulle lägga en sug och sjunklack utv men göra klart under,inv, panel och i motorrum. Slutlacken skulle läggas sensommarn 08 då det är varmt och hög luftfuktighet som är = minimalt med statisk elektrisetet som är =minimalt med damm och att färgen flyter ut så där gött. Det är ganska stor skillnad att få samma resultat på vintern även att vi har luftbefuktare i lackboxarna,färgen flyter inte ut på samma sätt + att objektet blir mer statiskt och suger till sig mer damm.En viktig anlednig till att lacka den 2 ggr är att om man har för bråttom(vilket inte jag har haft) och det blivet ganska mycket material så vill det gärna sjunka lite grann.En andra anledning var att jag vill ha bilen på hjul när jag la sista lacken ifall det vart spänningar i karossen när den hängde i ställningen.Här har mussen först grundats med en syragrund i botten och sedan en anntal varv slipgrund.när detta härdat var det dags att börja gno med 180papper och ett gäng olika klossar och plankor,känns i kroppen efter en dags handslipande, när jag hade nött färdigt slipade jag bort 180 reporna med 240 på slipmaskinen. Där det blivet plåtrent får man pysa på lite syragrund igen, sen på med 3 varv slipgrund.Torka....nog om det ,lack kan man snacka till leda.ni får jättegärna kommentera denna tråd om ni känner för det,alltid trevligt att ljuga lite Citera
John November 22, 2010 Report November 22, 2010 Härligt att se en i mitt tycke mycket seriös återbyggnad/renovering av en 66 fastback !En bil jag alltid gillat !Fortsätt i den här stilen så blir den en pärla.// John Citera
Sonny I November 22, 2010 Author Report November 22, 2010 Då omgång 2 med slipgrund får härda ut ordentligt är det dags att kitta alla skarvar och spruta pvc i hjulhusen.Sedan är det dags att lacka invändigt. Golv och bagage blir rött(samma som utv). Instrumentbrädan och A-takstolpar halvmatt röd metallic,har annvänt gammal hederlig tinnerbas med 5-7% härdare i för att matcha resten av innredningen.Det blir många torkmoment och mycke maskering hit å dit,men det finns inga genvägar om det ska bli bra. Citera
BUSET November 22, 2010 Report November 22, 2010 så underbart att se ett så gediget grundläggande arbete man vill bara kasta sig in garaget he he Citera
Sonny I November 22, 2010 Author Report November 22, 2010 Tack John!! Man gör så gott man kan. Citera
Sonny I November 22, 2010 Author Report November 22, 2010 Tack Bosse!!Ja det är bara att ta tjuren vid hornen å ta tag i det Citera
Sonny I November 22, 2010 Author Report November 22, 2010 Här kommer ett par kort på styrsnäckan och ett kort på Chip Foose med min handsfackslucka,får se om den ska in i bilen eller pryda en plats på väggen. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.