Peter Lindholm Posted November 13, 2010 Report Share Posted November 13, 2010 HejNy ägare till en oskruvad men omlackad 67:a HT. Trummor runt om. Varför ska man byta till skivbromsar fram?Jag vill behålla allt original om möjligt och trummor är väl inte så dåliga för de få milen det blir sommartid?Kul grej, bilen är sammansatt i Lima Peru.Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ Posted November 13, 2010 Report Share Posted November 13, 2010 Är det trummor utan servo lär du bli vältränad i högerbenet Den stora skillnaden mellan trummor och skivor ligger i förmågan att hantera upprepade kraftiga inbromsningar.När du bromsar omvandlas rörelseenergi till värme i trumman/skivan. Hur fort värmen kan kylas bort för att vara redo för nästa inbromsning är skillnaden, trumman är som en termos i jämförelsen, skivan däremot har en effektivare luftgenomströmning från centrum genom gälarna ut till ytterkanten. För mig är valet enkelt: skivor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mnilsson Posted November 13, 2010 Report Share Posted November 13, 2010 Håller med. Efter att bara ha kört några veckor nu på hösten så är prioriteringen för vintern klar: Skivbromsar och servo. Jag vågar inte tänka tanken på vad som skulle hända om nån fomme med ABS-bromsar bestämmer sig för att rädda en ekorre när man ligger bakom med sina trummor utan servo.//Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanT5 Posted November 14, 2010 Report Share Posted November 14, 2010 Och jag säger, beror på hur du använder bilen.Som sagt trummor blir varma och tappar bromskraft men inte vid normal körning.Om man panikbromsar låser trummorna hjulen precis som skivor. Med det menar jag att bromskraften finns även på trummor.Med trummor utan servo så krävs lite mer planering i körningen. Inte ligga för nära men vem gör det med finbilen?Jag har en bil med tummor utan servo en med trummor och servo och en med skivor.Men ska du köra på bana. Skivor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johnny-57 CMC1544 Posted November 14, 2010 Report Share Posted November 14, 2010 Håller fullständigt med Johan T5. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasFB Posted November 14, 2010 Report Share Posted November 14, 2010 I övrigt håller jag med Johan, men med ett tillägg:Trummor utan servo är ganska OK, men skivor utan servo kräver benmuskler, rekommenderar att du inte ens tänker på detta alternativ. 10" trumbroms framtill ger helt bra bromsar, med servo eller utan, då allt är som det ska.Om du tänker byta bromsar, se då till att du har rätt huvudcylinder, och om du tänker banköra nån gång, byt till skivor och bättre belägg, åtminstone fram.Trumbromsar, liksom originalbelägg till skivbroms, tappar bromseffekt otroligt snabbt då det blir hett.T.ex. en 402-repa, och trummorna är så heta att du måste vänta 10-15 min. innan du återfår bromskraft. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter Lindholm Posted November 15, 2010 Author Report Share Posted November 15, 2010 Tack för alla kanonbra svar.Jag har bestämt mig att behålla trummor utan servo.Det är finbilen som ska finköras.Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhdin Posted November 15, 2010 Report Share Posted November 15, 2010 Tack för alla kanonbra svar.Jag har bestämt mig att behålla trummor utan servo.Det är finbilen som ska finköras.Peter Det är manligt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.