Jump to content

Skiv- eller trumbroms

Peter Lindholm

Recommended Posts

Är det trummor utan servo lär du bli vältränad i högerbenet ;)

Den stora skillnaden mellan trummor och skivor ligger i förmågan att hantera upprepade kraftiga inbromsningar.

När du bromsar omvandlas rörelseenergi till värme i trumman/skivan. Hur fort värmen kan kylas bort för att vara redo för nästa inbromsning är skillnaden, trumman är som en termos i jämförelsen, skivan däremot har en effektivare luftgenomströmning från centrum genom gälarna ut till ytterkanten.

För mig är valet enkelt: skivor :thumbup:

Håller med. Efter att bara ha kört några veckor nu på hösten så är prioriteringen för vintern klar: Skivbromsar och servo. Jag vågar inte tänka tanken på vad som skulle hända om nån fomme med ABS-bromsar bestämmer sig för att rädda en ekorre när man ligger bakom med sina trummor utan servo.

//Mats

Och jag säger, beror på hur du använder bilen.

Som sagt trummor blir varma och tappar bromskraft men inte vid normal körning.

Om man panikbromsar låser trummorna hjulen precis som skivor. Med det menar jag att bromskraften finns även på trummor.

Med trummor utan servo så krävs lite mer planering i körningen. Inte ligga för nära men vem gör det med finbilen?

Jag har en bil med tummor utan servo en med trummor och servo och en med skivor.

Men ska du köra på bana. Skivor.

I övrigt håller jag med Johan, men med ett tillägg:

Trummor utan servo är ganska OK, men skivor utan servo kräver benmuskler, rekommenderar att du inte ens tänker på detta alternativ.

10" trumbroms framtill ger helt bra bromsar, med servo eller utan, då allt är som det ska.

Om du tänker byta bromsar, se då till att du har rätt huvudcylinder, och om du tänker banköra nån gång, byt till skivor och bättre belägg, åtminstone fram.

Trumbromsar, liksom originalbelägg till skivbroms, tappar bromseffekt otroligt snabbt då det blir hett.

T.ex. en 402-repa, och trummorna är så heta att du måste vänta 10-15 min. innan du återfår bromskraft.