Lemmy Posted December 3, 2010 Report Share Posted December 3, 2010 Har mätt orginal toppbultar och ser att jag behöver 1cm längre bultar till mina alu toppar från Procomp.Jag har lite svårt för inch och unc, kan ngn vänlig själ reda ut mina frågor?Är det 1/2 unc i gänga & 4 1/4 långa orginal till en 351 Cleveland?Isåfall behöver jag då 1/2 unc i gänga & 4 3/4 långa, för att förlänga ca 1cm?IMG_0278.JPG[/attachment:2kddm38f]IMG_0279.JPG[/attachment:2kddm38f]En annan sak jag fundera över är om pinnbultar är att föredra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommyax Posted December 3, 2010 Report Share Posted December 3, 2010 Det skall vara 1/2" bult.En tum (") är 25,4 mm / 2,54 cm. Enligt bilden ser bulten ut att vara 4 1/4" lång. Du har tumskala på tumstocken .Så en bult som är 1/2" längre, 4 3/4", blir drygt 12mm längre.Om du skaffar bult på annat håll så se till att det är 12-9 kvalite./Tommy. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lemmy Posted December 3, 2010 Author Report Share Posted December 3, 2010 Det skall vara 1/2" bult.En tum (") är 25,4 mm / 2,54 cm. Enligt bilden ser bulten ut att vara 4 1/4" lång. Du har tumskala på tumstocken .Så en bult som är 1/2" längre, 4 3/4", blir drygt 12mm längre.Om du skaffar bult på annat håll så se till att det är 12-9 kvalite./Tommy.Man tackar o bugar för info Tommy Har du några erfarenheter om bult eller pinnbult till toppar ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo Posted December 14, 2010 Report Share Posted December 14, 2010 Det skall vara 1/2" bult.En tum (") är 25,4 mm / 2,54 cm. Enligt bilden ser bulten ut att vara 4 1/4" lång. Du har tumskala på tumstocken .Så en bult som är 1/2" längre, 4 3/4", blir drygt 12mm längre.Om du skaffar bult på annat håll så se till att det är 12-9 kvalite./Tommy.Man tackar o bugar för info Tommy Har du några erfarenheter om bult eller pinnbult till toppar ?pinnbult är alltid att föredra,men antagligen inte så nödvändigt ,då var det monterat orginal.. fick hem en laddning ARP till min cleveland ,och dom kostade styvt 2000 ,så det är ju inte jättebilligt direkt.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lemmy Posted December 14, 2010 Author Report Share Posted December 14, 2010 Ok, jag har kollat på annat håll och fått veta att pinnbultar kan man dra flera ggr än vanliga.Är dom pinnbultar du köpt av ARP längre än orginal?Jag har sökt på Summit men dom har inte längre, som jag behöver till mina alu toppar.Tacksam för mer info.Mvh Lemmy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo Posted December 23, 2010 Report Share Posted December 23, 2010 Har bultarna bredvid varann ,så ska mäta när jag får tid..Har inte varit inne senaste veckan bara snö och kyla..(men nu står blocket i verkstan igen i varje fall) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo Posted January 10, 2011 Report Share Posted January 10, 2011 Har bultarna bredvid varann ,så ska mäta när jag får tid..Har inte varit inne senaste veckan bara snö och kyla..(men nu står blocket i verkstan igen i varje fall)Sorry men har inte varit i verkstan sedan före jul ,förutom att jag bytte kol på en traktorstartmotor!!Har bara varit snö och kyla senaste tiden..MenEn vanlig topplocksbult är alltså ca 11 cm lång under skallen eller nätt 4.5"Arp pinnbulten är 13.5 cm lång eller ca 5.5" men då ska man ju dra bort muttern på ca centimetern så 12.5 cm med hela mottern neddragenÄr väl brickor också men glömde mäta dom men det bör fungera för dig tippar på kring 3 mmMina Arp bultar antar jag kommer från summit ,men har inte frågat min speedshop hur det blev till slut.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts