Jump to content

Ta loss sätena fram?


Tybalt cmc1443

Recommended Posts

Hej!

Jag har en 64 1/2 med ordentligt slitna säten fram som jag tänker klä om.

Problemet är att jag inte får loss förarsätet ifrån skenorna...Spaken som via en arm lossar låsningen för att skjuta sätet fram och tillbaka är nog inte allt för pålitlig eftersom armen är rostig sliten böjd och allt annat än bra...

Stolen går ändå att skjuta fram och tillbaka om man för hand petar på låsmekanismen...men kan inte komma på hur man skall få den att glida hela vägen ur skenorna. Till saken hör också att det ligger mycket stoppning och delar som släppt ifrån sätet under stolen som möjligen kan ha fastnat någonstans olämpligt?

Sen på passagerarsidan fram sitter det inga skenor alls utan stolen förefaller direkt bulltad i karossen. Så det ser ut som om man måste hissa bilen och lossa bultarna underifrån?!? Är det orginal?

Någon som vet hur det ska vara och hur sätena lossas?

Mvh Mikael

Link to comment
Share on other sites

Var inte så jobbigt att lossa stolarna trots att man måste lossa dem under ifrån bilen. Efter jakten på rätt hylsa lyckades jag iallafall klä om en stol idag... :) Det tar en del tid minsann...drar mig för att klä om den andra. :P

Men fick aldrig någon klarhet i om det var orginal att passagerarstolen fram saknar skenor för justering i framskjutet/bakskjutet läge?

Mvh Mikael

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Passagerarstolen skall ha samma typ av skenor

som på förarsidan. :wink:

Jag har klätt om massor av Mustang stolar

och baksäten och tycker inte längre att

det är jobbigt. :)

Men jag förstår dig det är inte lätt om man

får tag i en klädsel som är hård i vinylen. :(

Det finns ett antal leverantörer av klädslar

och en del av dessa är det hårdare vinyl i änn

andra. :?

Link to comment
Share on other sites

Passagerarstolen på tidiga 65:or (64 1/2) har ingen justering. Detta blev inte standard förrän i juni 1964. Så det är korrekta prylar du har!

Tänk att man aldrig lär bli fullärd på 64½. :?

Personligen trodde jag att jag hadde koll på vad

som skiljer, men tydligen finns det ett och annat

kvar. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...