bulan December 29, 2010 Report December 29, 2010 Hej!Kan man använda gängtejp när man monterar slangarna till servostyrningen? Mvh. MatsCMC 2089 Citera
Tommyax December 29, 2010 Report December 29, 2010 Svar, prova, jag vet inte.Anar att du inte får tät när du drar åt.Har läst att man måste byta själva sätena för konan i styrcyl. för att inte få problem med läckage, skall finnas lösa säten att köpa./Tommy. Citera
Peter M December 29, 2010 Report December 29, 2010 Prova Lin rörpasta. Tätar mycket bättre alla fall när det gäller vatten rör.MVH Peter Citera
JanneJ December 29, 2010 Report December 29, 2010 Hej!Kan man använda gängtejp när man monterar slangarna till servostyrningen? Mvh. MatsCMC 2089Ska inte behövas, gängorna har inte någon tätande funktion, allt hänger på konan.Var noga med vinkeln på röret när du skruvar fast det.HälsningarJanne Citera
bulan December 29, 2010 Author Report December 29, 2010 Tack för tipsen! Jag ska montera ny ventil och alla 5 slangarna. När jag demonterade såg jag att de använt något i gängorna till ventilen men inte till cylindern eller pumpen. Var lite nyfiken på om detta behövs. Får väl bara vara så noggrann som möjligt och prova utan.Janne! Menade du att rören kan skava emot något vid fullt styrutslag?Mvh. MatsCMC 2089 Citera
JanneJ December 29, 2010 Report December 29, 2010 Janne! Menade du att rören kan skava emot något vid fullt styrutslag?Mvh. MatsCMC 2089Nej, jag tänkte på konan. Anläggningsytan är ganska liten och lite fel vinkel gör att konan/röret inte tätar ordentligt.Jag har egen erfarenhet av hur mycket det kan spruta om man inte är tillräckligt noggrann Citera
bulan December 29, 2010 Author Report December 29, 2010 Tack Janne! Får väl ha regnställ på mig första gången eller be sambon ligga under bilen och kolla när jag startar opp första gången!! Har du "originaltyp" av styrning på din? Mvh. Mats Citera
JanneJ December 29, 2010 Report December 29, 2010 Har du "originaltyp" av styrning på din? Mvh. MatsNej, jag har byggt om till kuggstång för lite mer styrkänsla. Med vad jag vet idag skulle jag kanske inte valt exakt samma komponenter ( Saab 9-3 ), men livet är ett långt lärande.. Citera
smen February 7, 2011 Report February 7, 2011 Hej!Använd inte gängtejp på en koppling med kona, smörj muttern och konan när du drar kopplingen.Hälsningar från en f d rörmokare. Citera
bulan February 7, 2011 Author Report February 7, 2011 Tack! Ska man smörja med samma ATF-olja som i servo-systemet?Mvh. MatsCMC 2089 Citera
killian February 12, 2011 Report February 12, 2011 På jobbet använder jag ofta Loctite hydraultätning det brukar funka skitbra. Citera
bj0rne February 12, 2011 Report February 12, 2011 Om det är koniska anslutningar så ska man inte behöva extra tätning.Jag har aldrig haft en musse med orginal servo så jag vet inte hur det ser ut...Har vid problem med bromsläckage lagt en liten kopparbricka innanför konan som extra tätning med bra resultat (tänk på att den typen av bricka sällan funkar mer än en gågng)Jag har en styrväxel från en 9-3'a på min 66'a och det sitter (om jag minns det rätt) o-ringar på anslutningarna...dvs om det läcker så behövs i första hand nya oringar.Hoppas det ger lite vägledning./Björn Citera
JohnRB February 12, 2011 Report February 12, 2011 http://bluedotspecialties.com.penpubwebs.com/merchant.mvc?Screen=SFNT&Store_Code=bluedotspecialties Citera
pools February 13, 2011 Report February 13, 2011 Hej!När jag hade samma problem för några år sen, och aldrig fick det tätt,tog jag lite slippasta på konan, satte i slangen och drog åt den nästanhelt och gnuggade. Och det blev tätt. Men man får va noga så man inte gnuggar "snett". Sen får man vanoga med att få rent från pastan, så den inte kommer in i ventilen.Mvh.pools Citera
JohnRB February 13, 2011 Report February 13, 2011 http://saacforum.com/index.php?topic=11638.0;topicseen Citera
bulan February 13, 2011 Author Report February 13, 2011 Hej och tack för alla tips och länkar! ! ! !Har fått en mycket bättre kännedom nu om hur styrservo systemet funkar. Har noggrannt monterat allt men har fortfarande läckage på en av slangkopplingarna till kontroll ventilen. Nu när allt ärrent, fint och torrt är det också lätt att se att det endast läcker från denna plats. Har "pillat" ur sätet av aluminium från denna plats och ska nu slipa ner ojämnheterna på denna och montera tillbaks den. Alla gamla slangmonteringar harskadat sätet och läckaget kommer från dessa skador. Funkar inte detta ska jag överväga kopparbricka eller tillverka ett nytt säte i aluminium. Förstår att många byter till Borgeson med bara 2 slangar istället för 5 och utan cylinder och kontroll ventil. Läckagerisken minskar ju betydligt med en sådan.Mvh. MatsCMC 2089 Citera
smen February 19, 2011 Report February 19, 2011 HejKan du inte kontakta en hydraulfirma och få kopplingen utbytt ? Det borde inte kosta så mycket.Thomas Citera
Recommended Posts