Jump to content

Idag registreringsbesiktigade jag min Mustang...


MatsLi

Recommended Posts

Registreringsbesiktningen var inga problem.

Kontrollbesiktningen resulterade i två 2or :(

Hög strålkastarbild och avsaknad av reflexer baktill.

Eftersom bilen har rullat i Kalifornien hela sitt liv så har den ju aldrig varit besiktigad. Det är ju först om bilen är inblandad i en olycka det straffar sig dyrt om det visar sig att bilen haft något fel. Felen var ju av ringa art. Jag åkte genast hem och skulle skruva av lyktsargarna för att komma åt justerskruvarna. Jag kom då att tänka på en gammal Amazon som jag gjort det på för ett antal år sedan. Minnesbilden av detta var inte positiv då dessa skruvar alltid var fastrostade. Även med rostlösningsolja så brukade allt ändå gå sönder när man försökte rucka på skruven. Men, den här bilen har ju inte rullat i Sverige, så skruvarna var som nya :)

Jag har fått en tid på OK idag, det känns säkrast att kolla in inställningarna proffessionellt innan man ger sig på en ombesiktning. Det är ingen som vet hur man ställer in strålkastarna själv mot en vägg? För ett antal år sedan hade jag en instruktionsbok till någon bil. I boken fanns en instruktion. Om jag inte minns fel skulle man ställa upp bilen så att strålkastarna var 5 m från väggen. Den övre ljuslinjens höjd fick inte vara högre än strålkastarens mitt eller möjligtvis - 2 cm eller något liknande. Någon som vet? Man sparar ju in ytterligare några hundralappar om man gör det själv :wink:

Angående reflexerna så trodde jag att det var inbyggt i baklysena. Det ser så ut. Precis så sa besiktningsmannen också. Men Mustang från 69 har tydligen baklysen med fejkade reflexer. Tråkigt att behöva sätta dit ett par extra självhäftande reflexer. Förstör lite av det estetiska då jag ogillar klistermärken och annat skräp på bilar.

Det känns i alla fall jättebra att bilen numera är registreringsbesiktigad.

Link to comment
Share on other sites

Det finns reflex i baklyserna men dom är inte godkända. (fel märkning).

Åk till närmaste OK-mack och köp skuvbara runda reflexer. (Dom har en baksida och kant av plåt och ser lite mera tidsenliga ut än tex Biltemas.

Gör en litet plåtremsa som fäste till reflexerna och fäst dom i kofångarbultarna. Så gjordes det på dom svensksålda -69:orna.

Link to comment
Share on other sites

Finns det något fulare än dessa extra reflexer? *suck*

Jag kör dubbelhäftande tejp och låter dom sitta på den timmen man är inne i hallen.

Sen åker dom av på 2 röda sekunder :D

Link to comment
Share on other sites

Jag trodde inte att besiktningen höll på med att jaga reflexer längre, men kanske vid reg. beiktning... har själv besiktigat min 66 2+2 sedan 81 utan andra reflexer än de befintliga.

Vanligt förr var att man satte på reflexerna från en Taunus 17/20M de små nästan ovala som satt på bakstammen på Taunusarna.

Alternativt kan du ju sätta på några med dubbelhäftande tejp och prova utan vid nästa besiktning.

Link to comment
Share on other sites

Sådär ja. Nu är man hemma igen. Besiktningsgubben tittade nöjsamt på strålkastarinställningen + de rektangulära reflexerna jag köpt på Biltema för 16:90 paret. Självhäftande förstås (lätt att ta bort). Med dessa + 200 kr i ombesiktningsavgift ökade besiktningskostnaden från 1370:- till 1586:90 + bensin och tid. men det var mest kul att få köra. Den har ju bara rullat utanför huset hittills. Nu är det bara att invänta att de knappar in att bilen är registreringsbesiktigad och kontrollbesiktigad i datorn så att jag kan ställa på bilen. Märkligt att man inte kan ställa på en importerad bil i samband med registreringsbesiktning :? Det är bara skrotpremien 1500:- och registerhållningsavgiften på 150 kr kvar. Sedan är jag fullständigt klar med all pappersexercis och pengar som ska betalas hit och dit. Men, det var värt det. Nu kanske man kan sälja bilen och ta hem en cab istället :lol: Men då får man vänta ett par tre månader till innan man kan köra den i Sverige :roll:

Link to comment
Share on other sites

Knappast. Om du byter låda får du betala för registreringsbesiktning och vägning: 1370:-. Skrotningspremie gäller bara importerade bilar när de skall registreras för första gången i Sverige...

Link to comment
Share on other sites

Du behöver nog inte reg bes för din låda har sett bilar som e svensk sålda o det står fel i pappren..

kör in o besiktiga som vanligt nämn ej att du har bytt låda så tänker de nog inte på det heller :idea:

Knappast. Om du byter låda får du betala för registreringsbesiktning och vägning: 1370:-. Skrotningspremie gäller bara importerade bilar när de skall registreras för första gången i Sverige...
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...