johnny-57 CMC1544 Posted January 6, 2011 Report Share Posted January 6, 2011 Någon som vet? när jag reggade min mustang 68- plockade jag ur bältena så den blev bältesfri i papperna.Besiktningsmannen sa att det var bra för dom hade inte varit godkända här i Sverige,måste vara Eu-godkända eller vad han babblade om.Min fråga är då,kör dom med odugliga bälten i Usa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted January 6, 2011 Report Share Posted January 6, 2011 Hej.Jag kan ite förstå eller vad han menar, knäpp besikningsman ,bälten måste väll vara bättre oavsett två eller tre pungt, än utan Varför skulle inte USA monterade bälten bli godkända förstårjag inte heller, det var ju så det var då Helt klart är i alla fall att du skall montera tre pungt om du intehar några alls, Mustanger som importerades av återförsäljarei Sverige var utan bälten, dom monterades av Ford här hemmaoch var alltid trepungt typ Volvo Amazon (Klippan) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
coke89 Posted January 6, 2011 Report Share Posted January 6, 2011 jag tror mig förstå vad besiktningsmannen menade.om bilen inte var utrustad med bälten orginal och därför hade eftermarknadsbälten så är det inte säkert att dessa uppfyller de europeiska kraven för säkerhetsbälten. Rent teoretiskt sett, om bältena skulle gå sönder eller på något sätt inte fungera så som de är tänkt så kan försäkringsbolaget uppmärksamma att undermåliga bälten blivit godkända av svensk bilprovning..men rent praktiskt sett så är det ju nonsens då det är bättre med eventuellt undermåliga bälten än inga alls säger inte att det är såhär, jag gissar hej vilt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikeo cmc 748 Posted March 18, 2015 Report Share Posted March 18, 2015 Jag ska besiktia min 67:a de närmaste veckorna. Personen från SFRO sa att bältena måste va E-märkta. Jag har två olika sorters midjebälte. Som jag har köpt från USA men inget av dom är E-märkta. Hur har ni gjort som har bälten, har ni fått byta till E-märkta eller går det bra så länge det är orginal? Ni som har satt in bälten i efterhand va de E-märkta? Funderar på att regga utan bälten och sätta in i efterhand Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Alfredsson Posted March 18, 2015 Report Share Posted March 18, 2015 Har rullbälten från någon Europeisk bil, har aldrig fått några kommentarer på besiktningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts