laxkungen January 15, 2011 Report January 15, 2011 Jag har under sommaren haft problem med kokande kylare vid crusing. Fick då ett tips att man kunde kunde sätta in någon form av träbit vid luftrenaren. Finns det någon som kan berätta för mig vad som menas med detta. Citera
JanneJ January 15, 2011 Report January 15, 2011 Jag har under sommaren haft problem med kokande kylare vid crusing. Fick då ett tips att man kunde kunde sätta in någon form av träbit vid luftrenaren. Finns det någon som kan berätta för mig vad som menas med detta.Jag antar att träbiten är en distans mellan förgasare och insug för att förhindra att bensinen förångas, oftast sker det när man har stannat och gör att det blir svårt att starta på nytt innan motorn kallnat.Ditt problem med kokande kylare har ofta sin grund i ett tätt kylsystem, spola motor och kylare noggrant eller i värsta fall köp en ny kylare. En gammal rostig vattenpump och avsaknad av fanshroud ( där det ska finnas original) kan också vara orsaker. Ett friskt originalsystem på en otrimmad motor ska inte ha några temperaturproblem även en varm sommardag. Citera
laxkungen January 15, 2011 Author Report January 15, 2011 Kylaren är ny och motorn är genomspolad. Dessutom har jag bytt termostat samt kylarlock. Jag fick detta tips från en annan mustangägare som had haft samma proble. Efter insättande av denna "träbit" så försvann problemen vid crusing. Är det någon som kan berätta hur man får tag och sätter in denna "träbit"? Citera
stjernberg January 15, 2011 Report January 15, 2011 Finns flera olika modeller hos hansen racing.http://www.hansenracing.se/ MVH Stjernberg Citera
Per Berglund January 15, 2011 Report January 15, 2011 Jag rekommenderar INTE trä som mellanlägg.Trä suger åt sig bränsle/fukt och sväller med läckage som följd.Dessutom kan svällandet faktiskt knäcka förgasarfoten.Använd plast liknande....Finns som sagt hos Hansen Racing Citera
laxkungen January 15, 2011 Author Report January 15, 2011 Stort tack för era svar. Skall genast beställa en sådan hos Hansen R. Citera
pools January 15, 2011 Report January 15, 2011 Hej Hasse!Kolla med Umeå Vanservice, du har rabatt där också, mot uppvisande av medlemskort.Mvh.pools Citera
bjope45 January 16, 2011 Report January 16, 2011 Nu förstår jag inte riktigt hur en förgasarspacer skall förhindra att kylvätskan kokar...men jag är ju nybörjare på detta... Jag har också värmeproblem i min -68 trots spolad kylare och motor samt nytt kylarlock.Ny kylare på väg fr US och jag lär återkomma här om problemet kvarstår.Det vore intressant att få en förklaring på hur en spacer i typ. plast löser värmeproblemet.Jag har nämligen en spacer i aluminium./Björn Citera
JanneJ January 16, 2011 Report January 16, 2011 Nu förstår jag inte riktigt hur en förgasarspacer skall förhindra att kylvätskan kokar...men jag är ju nybörjare på detta... Jag har också värmeproblem i min -68 trots spolad kylare och motor samt nytt kylarlock.Ny kylare på väg fr US och jag lär återkomma här om problemet kvarstår.Det vore intressant att få en förklaring på hur en spacer i typ. plast löser värmeproblemet.Jag har nämligen en spacer i aluminium./Björn Det gör den inte. Det finns ingen koppling mellan varm förgasare och kokande kyl, det är två olika saker.Om motorn kokar beror det på att kylsystemet inte funkar som det ska eller att motorn har någon defekt som t.ex trasig topplockspackning eller felinställd tändningMed en IR-termometer kan man snabbt kolla temperaturer på inlopp och utlopp i kylet, jämföra tempen på topparna mm. Ett bra hjälpmedel för att felsöka kylsystem. Citera
mhdin January 16, 2011 Report January 16, 2011 Det gör den inte. Det finns ingen koppling mellan varm förgasare och kokande kyl, det är två olika saker.Om motorn kokar beror det på att kylsystemet inte funkar som det ska eller att motorn har någon defekt som t.ex trasig topplockspackning eller felinställd tändningMed en IR-termometer kan man snabbt kolla temperaturer på inlopp och utlopp i kylet, jämföra tempen på topparna mm. Ett bra hjälpmedel för att felsöka kylsystem.Jag håller med Janne, jag skulle nämligen byta termostat förra sommaren, o. det var dumt.Efter div. urspolningar rengöringsförsök mm. så var det en ny kylare från Hansen som löste problemet.Sen hade jag problem med ånglås, i förgasaren pga. olindade headers, det löste jag med en alu. spacer.:cool: Citera
laxkungen January 16, 2011 Author Report January 16, 2011 Hej P-O.Tack för tipset! Väl mött på nya träffar under 2011.Mvh Hasse Citera
pools January 17, 2011 Report January 17, 2011 Nu förstår jag inte riktigt hur en förgasarspacer skall förhindra att kylvätskan kokar...men jag är ju nybörjare på detta... Jag har också värmeproblem i min -68 trots spolad kylare och motor samt nytt kylarlock.Ny kylare på väg fr US och jag lär återkomma här om problemet kvarstår. Problemen kan hänga ihop på det sättet att kylningen funkar dåligt och att det därmed blir ånglås också. Men spacern kommer inte att hjälpa mot dålig kylning.jDet vore intressant att få en förklaring på hur en spacer i typ. plast löser värmeproblemet.Jag har nämligen en spacer i aluminium./Björn Aluminium leder värmen mycket bättre än plast. Så plast torde vara bättre. Det avhjälper ånglås.Mvh.pools Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.