Daniel Linde Posted January 31, 2011 Report Share Posted January 31, 2011 Ja som topic lyder.Dags för MC kort i sommar.Mina krav.Lättkörd hoj.Tungviktare såklart.Behöver inte vara snordyr, skall bara ha den för o ta kortet. max 20 lax kanske?Sista sommaren innan lämpet går ut, så jag har inget val. Orkar inte skaffa sådant igen Vilka program är det som gäller nu för teorifrågor? Är det Bonniers nu också? Finns det för MC?Det va ju snart 10 år sedan man själv höll på.// Danne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoTe Posted January 31, 2011 Report Share Posted January 31, 2011 Du ska absolut inte köpa en sporthoj iaf! Någon valfri touringhoj i din prisklass borde vara lämpligt. En hoj där man sitter någorlunda upprätt och utan problem når marken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Linde Posted January 31, 2011 Author Report Share Posted January 31, 2011 Just ja glömde skriva sporthoj e inte intressant. Jag vill ha en custom hd sen iaf Så något man sitter bra på och så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Palle W Posted January 31, 2011 Report Share Posted January 31, 2011 Hej Danne!Tänker du köra upp med egen hoj är nog inte custom så bra.För fanns ett manöverprov som kallades "garagesvängen" som var omöjlig att utföra med en glidare/custom.Vad jag förstår är det provet borta nu.http://www.korkort.se/manoverprov/Men uppkörning är nog lättare med en sporthoj, typ offroad.Kruxet är att den hoj man tränar på, bör vara samma som man kör upp på, för att få in känsla med hojen.Men du tänker kanske gå körskola med deras hoj?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Linde Posted January 31, 2011 Author Report Share Posted January 31, 2011 Hej Danne!Tänker du köra upp med egen hoj är nog inte custom så bra.För fanns ett manöverprov som kallades "garagesvängen" som var omöjlig att utföra med en glidare/custom.Vad jag förstår är det provet borta nu.http://www.korkort.se/manoverprov/Men uppkörning är nog lättare med en sporthoj, typ offroad.Kruxet är att den hoj man tränar på, bör vara samma som man kör upp på, för att få in känsla med hojen.Men du tänker kanske gå körskola med deras hoj??Hej palle,Jag skrev väldigt otydligt såg jag nu Ska köra privat med farsan. Nån lektion på slutet.Ska köra upp på den hoj jag köper. Hojen jag köper skall jag ha iår att ta kortet på. Sen säljer jag den.Blir en touring av något slag skulle jag tro.Garagevändningen är borta eller mkt enklare iaf. Minns inte exakt. Morsan hade stora problem med den men det gick tillslut En custom/glidare är det jag vill ha när kortet är på plats. Sporthoj tilltalar mig inte // danne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikeo cmc 748 Posted January 31, 2011 Report Share Posted January 31, 2011 Sån här körde jag upp med:Kawasaki ZR750F Se till att skaffa en hoj som är lätt att svänga med, vilket är bra till konbanorna. Att ta kortet privat ska inte va några problem tränar man bara på konbanorna, framförallt krypkörningen så ska det inte vara några problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Palle W Posted January 31, 2011 Report Share Posted January 31, 2011 Bra Danne!Du ska absolut köpa en Kawasaki Vulcan, för då får du gratis medlemskap i Sveriges bästa MC-klubb.Dessutom en av de största i landet, både avseende medlamsantal och aktiviteter.http://www.vulcanriders-sweden.org/ Jag vet, för jag är medlem nr 3 i klubben, och grundare av klubben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ashley Helena Terese Posted January 31, 2011 Report Share Posted January 31, 2011 Hej LindeSkulle köpa en hoj för övningsbruk o efter kortet köpa en glidare när du känt dig för.Har haft lite drygt 10 hojar genom åren. En trotjänare gammal men billig o bra o övningsköra är denna:)http://www.blocket.se/jonkoping/Suzuki_gsx_750_29891899.htm?ca=11&w=3Suzuki gsx 750 av typ äldre. Styret sitter bra o du är inte allt för hopkrupen o den är inte övertung för manöverövningar.Du får alltid pengarna åter de är superlättkörda o används för o ta kortet med:)Lycka till Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredrik A Posted January 31, 2011 Report Share Posted January 31, 2011 Klokt beslut att ta hojkort,Uffearons tipps tror jag på.Lite pengar før en enkel o driftsæker hoj.Men jag tycker att du ska hoppa øver japanska kalleanka chopprar,med tanke på att du fått smak på amerikanskt så finns baraett mærke.HD,tekniskt underlægsna men riktig kænsla...Kørt hoj i 26år,varav sista 20 HD.Mvh Fredrik A Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Palle W Posted January 31, 2011 Report Share Posted January 31, 2011 Visst Fredrik!Vill man överbetala för "tekniskt underlægsna men riktig kænsla" så är HD rätt, om man dessutom vill gödsla med kosingen, för prestigen att köra HD, so what?HälsnPalle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Linde Posted January 31, 2011 Author Report Share Posted January 31, 2011 Tack för alla tips!Jag ska kika blocket etfter jobbet.Jag är faktiskt inne på en HD kanske inte direkt då dom som sagt inte är gratis! Vill köpa en orginal och bygga om. Farsgubben har smittat Bifogar bild från norrtälje 2010 Hehe bilden blev mupp bifogade från mobben men ni ser väl om ni vrider skallen en aning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredrik A Posted January 31, 2011 Report Share Posted January 31, 2011 Hd ær halvfabrikat,enkla i uppbyggnad.Lætta att skruva med,lætta att modifiera både i motor o ram.Har man intresse før motorer o teknik så finns det Harleys før tunnare plånbøcker oxå.Långa produktionsserier gør delarna billiga.Vissa delar passar från -36till-86.Billig olja,dæck,førsækring.Men dom ær helt klart øverprisade.Har skruvat mej genom europa många gånger...PS det var en medveten provokationMvh Fredrik A Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhdin Posted January 31, 2011 Report Share Posted January 31, 2011 Hd ær halvfabrikat,enkla i uppbyggnad.Lætta att skruva med,lætta att modifiera både i motor o ram.Har man intresse før motorer o teknik så finns det Harleys før tunnare plånbøcker oxå.Långa produktionsserier gør delarna billiga.Vissa delar passar från -36till-86.Billig olja,dæck,førsækring.Men dom ær helt klart øverprisade.Har skruvat mej genom europa många gånger...PS det var en medveten provokationMvh Fredrik AMed andra ord motorcyklarnas motsvarighet till Mustang. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slycke Johan Posted January 31, 2011 Report Share Posted January 31, 2011 Tja Linde.Och jag som trodde alla rediga karlar hade bågekort *S* skämt åsido. Kul att du tar tag i det för även att du har en fin Mustang som du vårdar ömt så går inget upp emot tjusningen en fin sommardag på hojen. Och jag håller med om att en Suzuki 750 passar bra som billig "ta kortet hoj" jag har jobbat upp mig genom ett flertal olika japanare innan HD-feben slog till på riktigt. Nu rullar jag på min Night Rod Special -08 visst den kostar men vinner både på utseende och körglädje....Lycka till.Mvh Johan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC-49 Posted February 1, 2011 Report Share Posted February 1, 2011 Tog kortet med hjälp av en Intruder 600 mycket lättkörd hoj för ovana förare och billig, och lätt att sälja när det är dags att byta upp sig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredrik A Posted February 1, 2011 Report Share Posted February 1, 2011 Får man køra hojar med større volym om man tar på en 600?Fredrik A Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC-49 Posted February 1, 2011 Report Share Posted February 1, 2011 Japp 600 är väl det minsta och man får kolla hästkrafts antal då det ska vara minst någonting ,, Intrudern vart ok :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lope Posted February 1, 2011 Report Share Posted February 1, 2011 Eller ?? http://www.blocket.se/goteborg/Mustang_veteranmoped_31772078.htm?ca=23_2&w=3Fniss, fniss ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
awikst Posted February 2, 2011 Report Share Posted February 2, 2011 Japp 600 är väl det minsta och man får kolla hästkrafts antal då det ska vara minst någonting ,, Intrudern vart ok :-)Jag körde upp med en Zundapp KS 100..Min Montesa (Cota 123) dög inte.Åkte lite trial på den tiden långt innan terärängkörningslagen kom.Drömcykeln då som nu är en Triumph tiger 100..Tiderna förändras!Detta var långt utanför ämnet!! SKÄMS PÅ MEJ!!// Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Linde Posted February 4, 2011 Author Report Share Posted February 4, 2011 Tja Linde.Och jag som trodde alla rediga karlar hade bågekort *S* skämt åsido. Kul att du tar tag i det för även att du har en fin Mustang som du vårdar ömt så går inget upp emot tjusningen en fin sommardag på hojen. Och jag håller med om att en Suzuki 750 passar bra som billig "ta kortet hoj" jag har jobbat upp mig genom ett flertal olika japanare innan HD-feben slog till på riktigt. Nu rullar jag på min Night Rod Special -08 visst den kostar men vinner både på utseende och körglädje....Lycka till.Mvh Johanhaha jag e då ingen karl Blott 18år och okysst! :9Letar hojjar för fullt även börjat med teori nu. känns skumt // Danne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Linde Posted February 4, 2011 Author Report Share Posted February 4, 2011 Eller ?? http://www.blocket.se/goteborg/Mustang_veteranmoped_31772078.htm?ca=23_2&w=3Fniss, fniss !Schysst! Slipper man ta körkortet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lope Posted February 4, 2011 Report Share Posted February 4, 2011 Schysst! Slipper man ta körkortet.Ja, och färdas med klass !!!Mvh Lope Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Linde Posted February 4, 2011 Author Report Share Posted February 4, 2011 Ja, och färdas med klass !!!Mvh LopeAbsolut Musse både på två och fyra hjul, samt en på 4 ben. Häftigt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pools Posted February 6, 2011 Report Share Posted February 6, 2011 Hej Linde!Jag kan ingenting om mc, men vad jag har hört så är Harley Davidsonnågot av motorcyklarnas Rolls Roys. Fast gammal i konstruktionen.Det sägs att om man kör länge med en HD så märker man inte attman pissar på sej. Så jä-ligt vibrerar dom. Man blir helt enkelt bedövadi häcken. Men, som sagt, det är bara vad jag hört. Kan alltså vara enskröna.Mvh.pools Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Linde Posted February 6, 2011 Author Report Share Posted February 6, 2011 Hej Linde!Jag kan ingenting om mc, men vad jag har hört så är Harley Davidsonnågot av motorcyklarnas Rolls Roys. Fast gammal i konstruktionen.Det sägs att om man kör länge med en HD så märker man inte attman pissar på sej. Så jä-ligt vibrerar dom. Man blir helt enkelt bedövadi häcken. Men, som sagt, det är bara vad jag hört. Kan alltså vara enskröna.Mvh.poolshaha det är säkert sant Men HD känns som nått särskilt endå tycker jag.Man får köra med en tjock blöja så ska det nog gå finemang! När jag va mindre åkte jag med på farsans dåvarande Honda Shadow, ombyggd även den.Istället för bakdämpare satt där en redig stålbalk. Det va inte så jätte skönt vid gropar i vägen. Men det va jäkla läckert Nä en HD måste jag bara testa, så får vi se om jag gillart eller inte. Det lär väl iaf ligga några år framåt i tiden.Jag har ju en o låna så länge iallafall. // Danne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.