Jump to content

däckdimension


Recommended Posts

hej

kan någon hjälpa mig med rätt däckdimension till mustang mach 1 69. jag har precis bytt koppling och renoverat framvagen. det är otroligt att detta har hållit i 35 år utan byte men nu var det helt slut. detta gäller även mina framdäck dom är snedslita så och har fel storlek så jag tänkte byta till rätt orginaldäck och storlek.

tacksam för hjälp

hälsningar maria troedsson

har tyvärr inte fått mitt cmcnr ännu.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har för mig att man kan se vilken däckdimension bilen har i registreringsbeviset.

Sen om du vill är det fritt att byta däck/fälgar till andra dimensioner bara man håller sig inom de gränser som bilprovningen satt upp. Detta är bla. för att hastighetsmätaren inte ska avvika för mycket och att bilens vägegenskaper ska försämras mm. När du vet dina dimensioner kan räkna ut nya på den här länken och direkt se om de däck du har tänkt dig är lagliga. http://nordicaudi.com/index.php?url=arkivet/artiklar/data/a1294/a1294.htm&var=

Link to comment
Share on other sites

Hej Har själv en mach 1 1969 kan tipsa om att 225/60-15 har rätt höjd

och stuk som original dom fyller ut hjulhuset snyggt men vill du hellre ha orig som var 14 tum skall du ta195/70-14 för exagt original finns ej då dom hadde andra däcks dimensioner på den tidens diagonal däck själv har jag 245/40-18 inte direkt original men lagligt och fan så bra väghållning :twisted:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Originardimensionen var 6.95-14 tror jag. Denna ersattes av 175-14. ska man köra så nära originaldimension som möjligt är det 175-14 eller 195/70-14 som jag tycker ser snyggare ut och går bäst. Där har Cooper däck med vit rand eller vita bokstäver. Körde på dom med vit rand "classic" på min Barracuda -67:a, dom funkade riktigt bra.

Är däcken snedslitna kan kanske en framvagnsinställning vara på tapeten. Kostar inte så värst mycket och sparar däckens livslängd avsevärt!

Link to comment
Share on other sites

Stämmer nog bra påe 65-68 mustang men inte lika bra på en 69 då dom fick lite större däck framför allt bredare eftersom dom gick in i muskelbils kriget ser nog inte så kul ut på en 1969 mach 1 med dom storlekarna ser nog mest ut som cykelhjul :D

Link to comment
Share on other sites

Bra svar Andrew.Jag har själv 205-70-14 på -67an och den är orginal och det ser klent ut.På -69an har jag 225-60 fram och 275-60-15 bak och det ser mkt bra ut på en muskelbil.Att använda 195-70-14 är väll att jämföra moppedäck på en -69a

Link to comment
Share on other sites

tackar för alla tips det verkar som man kan välja lite efter hur man vill ha väghållningen samt hur man skall köra race eller glida runt. jag har även funderat på framvagnsinställning. i vilket fall har jag fått lite riktlinjer vilka däck som jag skall ha. det är riktigt bra med detta forum man lär sig lite nytt varje gång sen är det en väldigt trevlig tongång ingen fråga verkar vara dum det är bara att lyssna och lära sig tack för alla svar¨

hälsningar maria

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...