Jump to content

Ljus för svensk besiktning.


Annika

Recommended Posts

Svarar via telefonen så jag har ingen bild.

Lyft mattan, slå in siffrorna där plåten är som styvast, med andra ord siffrorna i bilens längdriktning nära reservhjulsbaljan.

Link to comment
Share on other sites

Tillbaka till EU-ljusen och dess mystik...

Läste i guiden "Konvertering av bakljus Ford Mustang 2005.pdf" att det föreslås att

man byter lampa i den inre reflektorn till en 5W och kopplar in den så man får positionsljus

även där.

Citat:

Den inre röda på EU-ljusen är avsedd för dimljus och där sitter vid leverans en 21W-lampa.

Ett alternativ är att byta ut denna lampa mot en på 5W och koppla ihop kabeln (blå) till kabeln

som går till stift nummer 6. Då erhålls positionsljus även på denna inre lampa.

Tror att ovanstående skulle bli mycket snyggare än att inte ha nån lampa alls längst in, men undrar

om det inte blir några problem med SJB:n ?? Orginal finns väl där två positionsljus á 5W, om än i lampor

med dubbla glödtrådar(21W/5W), så det borde ju funka. Mao, är förslaget allmänt vedertaget och är

det några som kör så ? Lite förvånad att inte de större Mustang-firmorna/importörerna i Sverige kör så isf...:confused:

mvh/ Ronis

Link to comment
Share on other sites

Det funkar.

Har kopplat det så på min och det gjorde jag för 2000 körda mil sedan.

Jag vill minnas att jag hittade ett fel i beskrivningen ang. En kabelfärg.

Dubbelkolla allt så ser du nog också det.

Link to comment
Share on other sites

Det funkar.

Har kopplat det så på min och det gjorde jag för 2000 körda mil sedan.

Jag vill minnas att jag hittade ett fel i beskrivningen ang. En kabelfärg.

Dubbelkolla allt så ser du nog också det.

Link to comment
Share on other sites

Det funkar.

Har kopplat det så på min och det gjorde jag för 2000 körda mil sedan.

Jag vill minnas att jag hittade ett fel i beskrivningen ang. En kabelfärg.

Dubbelkolla allt så ser du nog också det.

Har ett litet problem med inkopplingen. Du kommer inte ihåg vad det var för kabelfärgsfel?

Mvh/ Ronis

Link to comment
Share on other sites

vit/röd

röd/vit

är svåra att skilja på så de bör man märka extra innan man klipper hej vilt bland kablarna.

annars så stämmer färgerna på min beskrivning, man kan använda sig av pol nr som står med på vissa beskrivningar.

Link to comment
Share on other sites

vit/röd

röd/vit

är svåra att skilja på så de bör man märka extra innan man klipper hej vilt bland kablarna.

annars så stämmer färgerna på min beskrivning, man kan använda sig av pol nr som står med på vissa beskrivningar.

Ok, ja den "lilla" skillnaden i färg upptäckte jag(tur man inte är färgblind ;). Gick för säkerhets skull efter pol-numren.

Nu funkar allt som det ska. Bara ett "Tire Pressure Monitor Fault" är kvar, men får just nu anses som "minor problem" :). har

för tillfället kopplat bort lampor, blinkersar både fram och bak, dörrhiss-knappar etc, så det kanske försvinner när all demonmterad

el kommit på plats.

mvh/ Ronis

Link to comment
Share on other sites

Detta är vad jag gjorde med min 07'a som jag tog hem förra året.

Bakljus: Köpte dessa av Grufman, Att jag valde att köpa av dem var att de har en mycket bra beskrivning över hur en riktig europa konvertering ska göras.

Visst finns det biligare ställen att handla på som till exempel här:

Europasvt.com https://www.europasvt.com/MUSTANG_PARTS/MUSTANG_PART/EU_SPEC_REAR_LIGHT_CLUSTERS___MUSTANG_2005_____SVT864_115.html

Eller här:

http://www.nicedeals.co.uk/product_info.php?products_id=6818

Sido blinkers: Inför reg. besiktningen demonterade jag GT märkena på framskärmarna, bakom dessa hittar du perfekta hål som du kan använda för kabelgenomföring till de mycket tillfälliga sidoblinkers som inköptes på Biltema (Rätt märkning samt enkelt montage med dubbelhäftande tape som sitter kanonbra)

Efter reg. besiktningen plockade jag bort dessa och monterade nya lackerade backspeglar med inbyggda blinkers, Ser faktiskt riktigt bra ut.

Dessa (Olackerade) backspeglar köpte jag av Blue Oval Industries http://www.blueovalindustries.com/xt1900.html

Främre blinkers: Bytte ut originalet mot nya i klartglas med orangefärgad glödlampa. På denna glödlampa klippte jag bort de trådar som annars skulle ha fått ström när lyset är tänt. Med andra ord, lampan i denna sockel ska bara ha en funktion = Blinkers.

Jag köpte mina av europasvt.com https://www.europasvt.com/MUSTANG_PARTS/MUSTANG_PARTS/FORD_MUSTANG__2005_ONWARDS_____CIM_167.html

Finns även hos Blue Oval Industries

http://www.blueovalindustries.com/lg6310.html

Visserligen är dessa inte märkta med rätt EU märkning.

Sidomarkeringsljus på bakskärmarna: Enklast är att plocka bort glödlampan inför besiktningen, Finns inget krav på sidomarkeringsljus.

Eller så byter du ut de röda glasen till klarglas eller rökfärgat glas och monterar en gul glödlampa.

Nya glas finns också hos Blue Oval Industries http://www.blueovalindustries.com/lg6410.html

När det gäller krav på att alla lycktor och glas har rätt EU märkning så är det så att du kan ha en väldig tur att få en "bra" besiktningsingengör,

eller så får du en riktig paragraf ryttare som är stenhård, Och då måste allt vara enligt reglementet....

Det är upp till dig att avgöra hur du vill göra.

Glöm sedan inte att fixa intyget för buller från DEKRA http://www.dekra.de/de/kontakt

Och sedan måste du slå in VIN nummret (Chassie nummer) på en "icke lätt utbytbar" del i bilen.

Själv lyfte jag på bagagerumsmattan och slog in siffrorna i golvet på höger sida. (Höger sida är vad besiktningen anser rätt).

Du bör göra detta där golvet är som stabilast annars deformeras golvet och stansarna studsar okontrollerat = Svårt och otydligt resultat.

Och stansarna måste vara minst 7mm höga (Kan vara större, Jag använde 10mm, Syns ju inte under mattan)

Allt snack på forumet att denna märkning ska göras på fjäderbenstornen i motorrummet är bara en felaktig uppfattning !!

Sist men inte minst, Har du inte tummen mitt i handen fixar du lätt detta själv ! Finns ingen anledning att lämna bort detta jobb till de firmor som säger sig vara experter på konverteringar och tar 10000:- för detta.

Jag blev erbjuden dessa tjänster av en firma och när jag frågade vad de erbjöd så var det en reg. besiktning med utanpåliggande universal baklampor osv.

Detta medför enbart problem i framtiden vid nästa besiktning + att polisen har en del gossar som kollar i regbeviset om det står något om utanpåliggande montage av belysningen, Fattas den vid deras kontroll så är det bara att åtgärda detta och visa upp det för myndigheterna igen.....

Detta blev en hel roman men håll till godo.

Undrade gällande blinkers fixen du gjorde fram genom att sätta dit klarglas med orange lampa och ta bort lys effekten så den endast brukades till blinkers,

vill inte de säga att du tar bort parkerings ljuset fram? som är ett krav för besiktningen? eller har jag fått fel uppgifter då? lite förvirrad för nyss fått hem min 07 GT från USA och måste genomföra lite justeringar som sagt :)

Link to comment
Share on other sites

du har 2 lampor med pos ljus orginal, man klipper tråden som går till blinkerslampans andra pol så har du bara blinkers på den lampan och pos på den andra lampan.

Link to comment
Share on other sites

du har 2 lampor med pos ljus orginal, man klipper tråden som går till blinkerslampans andra pol så har du bara blinkers på den lampan och pos på den andra lampan.

just ja sitter 2 lampor under e lampglaset där ja, då är jag med :) tack för svaret!

Link to comment
Share on other sites

Tillbaka till EU-ljusen och dess mystik...

Läste i guiden "Konvertering av bakljus Ford Mustang 2005.pdf" att det föreslås att

man byter lampa i den inre reflektorn till en 5W och kopplar in den så man får positionsljus

även där.

Citat:

Den inre röda på EU-ljusen är avsedd för dimljus och där sitter vid leverans en 21W-lampa.

Ett alternativ är att byta ut denna lampa mot en på 5W och koppla ihop kabeln (blå) till kabeln

som går till stift nummer 6. Då erhålls positionsljus även på denna inre lampa.

Tror att ovanstående skulle bli mycket snyggare än att inte ha nån lampa alls längst in, men undrar

om det inte blir några problem med SJB:n ?? Orginal finns väl där två positionsljus á 5W, om än i lampor

med dubbla glödtrådar(21W/5W), så det borde ju funka. Mao, är förslaget allmänt vedertaget och är

det några som kör så ? Lite förvånad att inte de större Mustang-firmorna/importörerna i Sverige kör så isf...:confused:

mvh/ Ronis

Inga problem och visst blir det snyggare!

/MOS (som för övrigt har skrivit guiden som du citerar)

Link to comment
Share on other sites

Det funkar.

Har kopplat det så på min och det gjorde jag för 2000 körda mil sedan.

Jag vill minnas att jag hittade ett fel i beskrivningen ang. En kabelfärg.

Dubbelkolla allt så ser du nog också det.

Kabelfärgerna stämmer men det är väldigt lätt att förväxla kablar så man bör verkligen plocka isär kontaktstyckena och gå på stiftnummer i stället.

/MOS

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Jag antar att den där konverteringsguiden inte gäller 2010an eftersom det är sekventiella bakblinkers ? Går det att koppla om så att bromsljusen blir blinkers utan allt för stort ingrepp så de lätt går att återställa sen ?

Link to comment
Share on other sites

Jag antar att den där konverteringsguiden inte gäller 2010an eftersom det är sekventiella bakblinkers ? Går det att koppla om så att bromsljusen blir blinkers utan allt för stort ingrepp så de lätt går att återställa sen ?

Jag vet inget om 2010an.

Kolla med killen som skrivit i tråden som du hittar i denna länken.

http://mustangforum.se/showthread.php?1169-Få-tillbaka-dina-orginal-blinkers-på-2010-0ch-framåt

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hej alla kunniga

jag har kopplat in 2010 EU style lampor på min -2008 GT enligt grufman schemat

och allt fungerar som d ska utan höger blinkers

den blinkar för fort !

Någon som kan ha nån idé om vad jag har misslyckats med ??

/Sören

Link to comment
Share on other sites

Hej alla kunniga

jag har kopplat in 2010 EU style lampor på min -2008 GT enligt grufman schemat

och allt fungerar som d ska utan höger blinkers

den blinkar för fort !

Någon som kan ha nån idé om vad jag har misslyckats med ??

/Sören

Omkopplingen vid junction boxen

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...