Fastninja Posted February 17, 2011 Report Share Posted February 17, 2011 Tydligen är det så att det redan finns 5% etanol i 95-oktanig, vilket jag själv inte hade en aning om. Nu ska den nivån höjas till 10%. Frågan är hur våra bilar hanterar det? Någon som vet ifall det är riskfritt? Annars blir det till att tanka 98-oktanig istället och det är ju inte helt lätt att få tag på nuförtiden.Artikel i AMS.http://www.automotorsport.se/news/22294/e10-bensin-snart-h%C3%A4r--klarar-din-bil-det/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KimL Posted February 17, 2011 Report Share Posted February 17, 2011 Tydligen är det så att det redan finns 5% etanol i 95-oktanig, vilket jag själv inte hade en aning om. Nu ska den nivån höjas till 10%. Frågan är hur våra bilar hanterar det? Någon som vet ifall det är riskfritt? Annars blir det till att tanka 98-oktanig istället och det är ju inte helt lätt att få tag på nuförtiden.Artikel i AMS.http://www.automotorsport.se/news/22294/e10-bensin-snart-h%C3%A4r--klarar-din-bil-det/Tror inte att det skall vara något problem på nyare mustanger i alla fall. Har inte testat att hälla i E85 på mustangen ännu, men mina vanliga bruksbilar och andra lite mer racing bilar jag haft har inte haft något bekymmer med att man blandat upp bensinen med typ 30% E85 utan konvertering av något slag. Så förmodar att för att dom höjer från 5% till 10% inte gör så värst mycket. Är som sagt kanske större problem på äldre bilar dock.Och andra sidan så skulle den inte klara det utan man får köra på 98-oktan så mår ju bara bilen bättre av det .Men det är ju som du säger, det börjar bli lite svårare att hitta mackar som har 98-oktan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Linde Posted February 18, 2011 Report Share Posted February 18, 2011 Läste lite på garaget tror jag det va.Där står det att Shell dragit sig ut ur Sverige, och att ST1 tagit/ska ta över deras mackar.Vilket kan göra att V-Power försvinner. Jag har inte kollat sanningshalten i detta. Och orkar inte heller göra det För bara vidare // Danne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svenne Posted March 6, 2011 Report Share Posted March 6, 2011 Tror inte att det skall vara något problem på nyare mustanger i alla fall. Har inte testat att hälla i E85 på mustangen ännu, men mina vanliga bruksbilar och andra lite mer racing bilar jag haft har inte haft något bekymmer med att man blandat upp bensinen med typ 30% E85 utan konvertering av något slag. Så förmodar att för att dom höjer från 5% till 10% inte gör så värst mycket. Är som sagt kanske större problem på äldre bilar dock.Och andra sidan så skulle den inte klara det utan man får köra på 98-oktan så mår ju bara bilen bättre av det .Men det är ju som du säger, det börjar bli lite svårare att hitta mackar som har 98-oktan.Varför blandar du i 30% E85 i tanken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BUSET Posted March 6, 2011 Report Share Posted March 6, 2011 Varför blandar du i 30% E85 i tankendet har jag gjort i ett par år med mina bruksbilar också...varför? priset!det enda jag upplevt är vid start på höst/vinter/vår kan dom vara lite tröga men så fort motorn är varm så,ingen skillnad! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klingan75 Posted March 6, 2011 Report Share Posted March 6, 2011 Tankade bredvid en medelålders man med en gammal insprutad Volvo 740 som tankade E85. Jag frågade vad han gjort med bilen för att det skulle funka. "-Inget, jag tankar bensin ibland bara, det funkar hur bra som helst."Jag tror det funkar på nyare bilar och de som använder blyersättning kommer fortsätta göra det och det kommer funka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svenne Posted March 6, 2011 Report Share Posted March 6, 2011 Ska det bli nån förtjänst måste man nog tanka bara E85. Förtjänsten på 30% iblandning är nog försumbar, man måste tänka på att förbrukningen blir högre med E85. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BUSET Posted March 6, 2011 Report Share Posted March 6, 2011 i mitt fall tankar jag 50/50...dock blir det många tankningar om man inte tar 2/per tillfälle!jag o min far testade första gången med hans 245:a o sen körde både jag och han på det hädanefter utan problem! jag har använt denna metod på volvo,saab och hyundai och volvo (som vanligt) reagerar inte ett jota utan bara brummar på... saaben o japsen låter varningslampa tändas och surar lite vid kallstartjag har tjänat in bra på den metoden! vad jag däremot reagerade på häromdagen när jag ställde på mussen var att Vpower och 95 låg väldigt nära varandra jämfört med innan (i pris) men det kanske var tillfälligt!?ska nu dessutom hela arabvärlden demonstrera så lär väl oljan rusa i höjden :/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pools Posted March 6, 2011 Report Share Posted March 6, 2011 ska nu dessutom hela arabvärlden demonstrera så lär väl oljan rusa i höjden :/Det har den ju redan gjort. 95 oktan kostar ju nästan 14:-. Utom i Mora, där den bara kostar 12:80.Mvh. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.