Jump to content

Pris på 68 HT?


berne

Recommended Posts

Hej.

Priserna på Mustang höga eller låga, beror

mycket på kring utrustning (option).

Prisbilden 65000.- upp till 120.000.-

Om det är mycket original option som är monterat

så brukar det bli ett högre pris. :shock:

Är det däremot lite utrustning och många detaljer

som fälgar,ratt,färg,mm som är efter eget recept

så kan det bli det lägre priset. :?

Original fin högt pris. :lol:

Ombyggd custom lägre pris. :cry:

Link to comment
Share on other sites

Rostfri, orenoverad och riktigt fin + svensksåld låter väldigt ovanligt. Jag tycker det låter som ett bra pris om det är som du säger.

Min erfarenhet är dock inte mer än ett knappt år av intensivt intresse :wink:

Att t.ex. få ta hand om/äga en helt orenoverad motor i fint skick från 1968 låter som en oöppnåelig dröm för mig. Det kan inte finnas många såna exemplar i Sverige :?:

Hrmm... hoppas jag får tycka fast jag inte har en Mustang utan en Cougar :oops: Hittar dock inget annat trevligt forum för mig på modersmålet, för min lite ovanliga bil. (1,977 tillverkade ex. 1970) Vad det gäller det mesta maskinella så är det ju i alla fall Fordgrejor så ... :)

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Tycker samma som tidigare talare, har inget

emot Cougar skulle gärna ha en sådan också. 8)

Men nu är det Mustang som har fastnat i mitt

huvud och garage så får det bli. :roll:

Alla Mustangägare borde veta att Cougar fans

som symbol i grillen innan man bestämde sig

för att sätta dit en Mustanghäst. :shock:

Kolla första lermodellerna av Mustangen så får

ni se vad som satt i corallen. :?

Cougar ägare har en s.k. lyx Mustang. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ååå tack det värmde :oops:

Är själv väldigt nöjd och tittar man på annonser så finns det nästan inga Cougar alls till försäljning, framförallt inga Cabbar från -69 -70. Årsmodell -69, 70 är de snyggaste med fin midja, rund bakdel och snygg linje på sidan framifrån och bak. Oj, ursäkta... det är fortfarande vår bil jag pratar om, tänk om hustrun ser detta :oops:

De senare årsmodellerna, 71, 72 och 73, har inga täckta framljus, som jag tycker är fräckt. De öppnas med vakum om man går från parkering till halvljus. (jag kör på parkering dagtid ... fräckt 8) ) Sedan är det ju detta med den heltäckande bakljusrampen som har sekventiella blinkers (rinnande ljus, typ) som är en imponatoreffekt som min son på 9 år vill visa alla sina kompisar. :wink:

Tips: Hittar ni någon Cougar så har de fortfarande oftast bra pris fast de stigit på senare år. De är ännu inte så heta trots att de är sällsynta. I USA har de stigit, efter att ha varit riktigt billiga, i förhållande till Mustanger den senaste tiden.

Du Lars är nog den som använder smileys mest och bäst här på forumet :) Det blir mycket trevligare att visa vad man känner när man skriver, kul och trevligt.

Cheers // Ove Tegnér alias Radioman

Link to comment
Share on other sites

Motorerna är exakt samma som på Mustanger, 289, 302, ,390, 351W, 351C, 302 Boss, 428, 429 osv. (Eliminator-modellen med 302 Boss är mycket sällsynt. Min bil är byggd, "customiserad", som Eliminator med scoop och vinge fast det egentligen inte tillverkades några sådana i convertible)

Det mesta är samma förutom inredningen, det yttre och att Cougar har längre hjulbas än Mustang.

En riktigt fin Cougar med tak -67 - 70 kostar 80 till 90 000. Från t.ex året 1970 tillverkades endast 49 000 styck.

Samma årsmodell av Mustang kostar (hjälp mig :roll: där är fler olika modeller )100 000 till 140 000 och ännu mer, utan cab) och i mycket fint bruksskick).

Min cab som är mycketsällsynt fick jag tag på förra hösten för 120 000. Bilen hade fått priser i utställningar på slutet av -90 talet och är lackad av en guru på en känd motortidning mm. Mycket fint skick "near mint condition" förutom sprickor i två sömmar per framsstol. Dock fanns det en motordefekt som jag fick ta itu med i vintras (som ägaren ville hålla som okänd... trimmad, högkompressionskolvar för litet kyl, har inte tid osv. Han anade problem men visste troligen inte det jag vet nu... tar jag upp i en annan tråd om någon är intresserad :P ).

Bilen har antagligen också gått som dragster/strip eller bracketracer på -80 talet i södra Sverige. Många ägare från import -77 till -84, därefter 4 ägare med mig (inklusive en ägare som "förvaltade" bilen 2 år utan att göra något.)

Allting och då menar jag det mesta är bytt och renoverat. Lacken är pärlemorvit som jag aldrig sett tidigare. Vackert så det förslår.

Jag säljer inte under 160 000 nu efter min renovering och options i maskinen. En legendarisk 351 Cleveland som går lika bra som legenden säger 8)

Kommer alldeles strax att lägga upp en hemsida med data för intresserade. Det som tidigare var dåligt var historiken som jag ju bättrat på genom att gå igenom motor och en hel del annat i vinter. att köpa förhållandevis "billigt" kan var riskfyllt men också bra om du inte är rädd för att skruva. Vem kan förresten köpa en sådan här bil utan att skruva en hel del själv ?

Kolla Cougars historia här:

http://www.musclecarclub.com/musclecars ... tory.shtml

Link to comment
Share on other sites

Tack Berne :oops:

Hur går det med HT 68:an då ? Har du slagit till 8)

Jag vet inte men det kanske är ett (litet) problem att man kanske sänker värdet på en sådan bil med en gång man fixar något så att det syns, t.ex lackar om eller så. Då får man eventuellt åka runt med den "orörda" bilen med dess skavanker och "patina" här och var. Med en gång man börjar renovera så är ju hela grejen med "den orörda" bilen borta, eller :?:

De flesta tycker väl att det är kul att skruva, förbättra och kanske customisera med, åtminstone, andra fälgar osv. Då kanske man skall köpa en billigare bil som redan är (sönder)skruvad :?

Bilaffärer är svårt

Link to comment
Share on other sites

Har nog lagt ner den första 68:an, men har en annan FINARE och BILLIGARE originalbil på G. Får se vad det kan bli av det hela... Har ju min svarta HT-65 med röd inredn. som jag är mycket nöjd med, samt en go gammal PV-57 i mycket gott bruksskick. Har tänkt sälja den, men hittills inte hittat någon köpare. Dessutom finns en Husqvarna MC -52 i utställningsskick, samt 2 Novoletter -52 och -54. Kör och använder allting, så ofta jag hinner. Det är meningen med det hela. I dag har jag kört Mustang, PV och Novolette (och cyklat 2mil) Cykeln är nog ändå favoritfordonet!!

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag var till Motorborgen (gamla Hasse Z) i Solna i helgen. Där hade de bla. en vit Musse HT -68 i fint skick. Priset tycker jag kan diskuteras...135.000.-

Men jag vet inte om det är en originalbil, motortyp mm. I så fall kanske priset ligger rätt iaf.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...