Jump to content

svåröppnade dörrar


joel

Recommended Posts

Hej!

jag har en -65 ht där framdörrarna är knepiga att öppna.. de verkar inta ha hängt sig utom snarare är de rutorna bak som stoppar.

om man håller i rutan så är de inga problem att öppna dörren men om man inte gör de är de som om de låser sig mot varndra.

om man har dörren öppen och vevar upp bakrutan så är den väldigt "lös" den går att vicka på både in och ut från bilen typ 2-3 cm och fram och bak lika mycket. :(

kan de vara rullarna som går i skenorna som är slut? går de att byta? var fins dom att få tag på?

nån som haft liknade problem? hur löste ni de?

mvh joel

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Byt skraplister, framför allt, ur med baksäte och ryggstöd, demontera vevar och den lilla

skruven under, drag den kjedjelisten och skruva bort skruv i bakkant och underkant på

intäckning, lyft bort den.

Justera hela plattan för sidoruta HT Ruta, kolla samtidigt plastrullar och smörj anordningen,

detta är det bästa sättet att få reda på vad som felar.

Link to comment
Share on other sites

Det är precis likadant på min 65:a HT.... Hade nere dom små bakre rutorna o kikade lite o såg att det glappar rätt duktigt i rullarna.. När rutan vevas hela vägen upp då trycks den lite framåt vilket gör att den tar i rutan i dörren... Jag tänkte börja med att byta dom o se om det gör susen....

Link to comment
Share on other sites

jo precis.. de tiltar framåt.. jo får byta rullarna.. på min med.. men kanske lika bra att byta skraplisterna med.. de tör väll hålla ett x antal år framöver :)

Link to comment
Share on other sites

En justering av sidorutorna kan vara ganska knepig, inte helt lätt att se var man ska börja.

Det finns beskrivning på hur detta ska göras i t.ex. Fords "Body Assembly Manual" (tror jag den heter), den hjälpte mig...

Hoppas det löser sig.

Link to comment
Share on other sites

Jag har surfat runt och letat efter dom här rullarna... men det verkar inte finnas att få tag på någonstans.... Jag gjorde istället så att jag justerade fästet så att det lutar lite bakåt.. Nu går dörrarna fint, rutorna är lite glappiga innan dom nåt toppen men detta funkar tills dess att jag lyckas lokalisera nån som säljer dom rullarna...

Link to comment
Share on other sites

Jag har surfat runt och letat efter dom här rullarna... men det verkar inte finnas att få tag på någonstans.... Jag gjorde istället så att jag justerade fästet så att det lutar lite bakåt.. Nu går dörrarna fint, rutorna är lite glappiga innan dom nåt toppen men detta funkar tills dess att jag lyckas lokalisera nån som säljer dom rullarna...

http://www.websitefolder.net/vpautoparts2/Dorrdetaljer.asp

O. är det nåt som du saknar maila eller ring dom.

Dom är otroligt trevliga o. bra att ha o. göra med.

Link to comment
Share on other sites

www.cjimport.se har dom rullarna för 19:- st.. har beställt själv i måndas så får se när grejerna anländer.. :)

ok.. de kan man ju testa.. kan ju hända de har halkat efter då de inte vara nåra problem i början av förra sommaren för mig.. utom de uppstod typ senare mot hösten..

Link to comment
Share on other sites

Jag hittar inte dom rullarna på deras hemsida... Dom hade bara dom med clipsen o dom passar bara i den horisontella skenan som skickar rutan upp och ner... De jag söker är dom nitade som sitter vertikalt...

Link to comment
Share on other sites

Då du har rutan upp allt vad det går så borde stopparna ta emot. Om inte så kommer den att glappa lite framåt och bakåt. Börja med att kolla detta. Kolla även så att inte hela skenan är lös det kan också vara en orsak. Att byta rullarna är en stor procedur, så börja med att kolla inställningen.

Jag hade även detta problem då jag monterade rutan, men märkte ganska snabbt att det gick enkelt att justera.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...