Jump to content

Köpt nya Magnum 500 fälgar till min 70 fastback vilka däck kan jag ha!


Kennet

Recommended Posts

Hej.

Jag har en 1970 fastback som jag har köpt ett par nya Magnum 500 fälgar till.

Min fråga kan man ha BFG 215/60R15 däck fram och BFG 245/60R15 bak passar dessa på bilen utan att ta i skärmar eller inne i hjulhuset?

Är det snyggare att ha en 70 profil på däcket istället för 60 profil?

Däcken har vit upphöjd text vilket jag tycker är snyggt på dessa fälgar.

Skulle vara tacksam om någon kan ge mig tips.

Kennet

Link to comment
Share on other sites

Vad som är snyggt är ju verkligen personligt men jag har också 15 tums på min 69:a och gillar mycket gummi.

Jag har 275 60 15 bak och 235 60 15 fram men då kvävs lite större backspace på bakfälgarna (4.50 -5.00 tum) men ofta ligger backspacen på 3.75-4.50 och då bör du ändå få in 245 60 15 utan att du är i skärmkanten.

Allt detta är svårt att svara på eftersom skicket och typen av bladfjädrar påverkar mycket också.

Vad har du för bredd och backspace på dina? Vet du vilka bladfjädrar du har?

Mvh. Mats

CMC 2089

Link to comment
Share on other sites

Hej Bulan.

Det är orginal bladfjädrar men om det finns olika typer av dessa har jag ingen aning om.

Bilen är utr med 351w orginal och med stora bakaxel.

275 som du har bak låter trevligt och maffigt men jag tror att 235 fram är lite för stort för mig.

Men tror du om man väljer 255/60R15 så får dessa plats trots vilka bladfjädrar man än har?

Tack på förhand.

Link to comment
Share on other sites

Det bästa är om du kan ta reda på bredd och backspace också på dina Magnum 500. Har du bild på bilens bakhjul/hjulhus där man ser lite på hur mycket luft du har nu mellan hjul och skärm?

Mvh. Mats

Link to comment
Share on other sites

Hej Mats.

Nej jag har inga foto.

Men jag har precis köpt fälgarna från USA och dessa är för 1970 Mustang med 7x15 fram samt 8x15 bak backspace har jag faktiskt inte koll på, jag har bara beställt dom till en 70 Mustang så jag tror att dessa ska vara rätt centrerade på bilen.

Link to comment
Share on other sites

Okey! Hör av dig om du har mer info. Kan ta ett exempel. Jag har också 15X8 bak men 5 tums backspace. Om du skulle ha tex. 3.75 så hamnar ditt däck ca. 1.25 tum = 32 mm längre ut om vi skulle använda samma däckbredd och samma original bakaxel.

Mvh. Mats

Link to comment
Share on other sites

Ja det var en storlek jag också funderade på innan jag valde att behålla 60-profien trots att hjulet blir väldigt stort i diameter. Om du får in 265:or med "normal" backspace borde ju Kennet få in 255:or. Vet att Magnum 500 finns i 3.75 och 4.50 i backspace och de 19 mm i skillnad är ganska avgörande för var hjulet hamnar. Vet du vad dina har Lars?

Link to comment
Share on other sites

Jag ser nu att flera leverantörer har 4.50 i backspace på Magnum 500 15x8 vilket är positivt för det ökar i så fall möjligheten till breda däck. Jag vet att någon annan på forumet hade 255 60 15 bak med magnum 500 och jag tror han hade 4.50 BS. Jag hittar inte den tråden nu längre men det var någon med en Mach 1 1969 428 CJ. Använde den infon för ett par år sedan när jag bestämde mina mått.

Bifogar en lista på vad andra har använt för kombinationer mellan fälgstorlek, bredd, backspace och fjädring.

http://www.dodgestang.com/Tire%20Fitment%20Guide%2069-70.pdf

Mvh. Mats

CMC 2089

Link to comment
Share on other sites

Hej Lars.

Jag har bestämt mig vilken storlek jag ska ha.

det blir P255/60R-15 RWL bak på 8x15 fälgar och P225/60R-15 RWL fram på 7x15 fälgar.

Jag tackar dig och Mats för era råd och tips.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...