Jump to content

Ford 5.0L EFI -89, Växellåds Tips? HJÄLP FORT


Jooche

Recommended Posts

Tjena, jäkligt ny på forumet så att säga samt i v8 Branchen.

Köpte mig en Ford Capri för ett tag sedan och vill ha lite mer pulver än en 2.9 v6.

Så jag köpte mig en Ford 302 5.0 Litare med insprut från 1989 automat.

Killen som sålde motorn hade skakat fram en manuell låda åt mig.

Då " Fick " jag med en låda från Ford Fairlane 60-talare 4 växlad manuell. Med svänghjul å koppling osv.. som skulle passa.

Men Fästena är fel mellan lådan och motorn.

Så nu är min fråga, vad skall jag införskaffa för låda istället?

Eller går det att få tag på Adapter platta till lådan istället så jag kan få på den jag fick med?

Planen är att få bilen klar till Elmia i år och har rätt mycket kvar att göra när lönen hoppar in igen såsom bromsar och dämpare och bakaxel osv..

Så jag har inte lång tid på mig att få motorn rullandes i chassiet.

Tacksam för svar!

MVH /Joche

Link to comment
Share on other sites

Om du hittar ett nummer eller 2 på kopplingskåpan så kan jag beretta vad kåpan hør til. På några lådor finns et en liten plåtbricka med lite siffror/bokstaver på. Om den finns så....

Sen finns det ju kåpor som passar til 302/ 5.0 l. Men ville det inte va betre med en mer modern 5 vexlad låda?

Mvh

johnB

Link to comment
Share on other sites

Mjo en nyare 5 växlad hade inte varit fel. men frågan är om det passar från typ en 00a?

Finns det kopplingskåpor att få tag på?

Det står följande: C3AA-6394-C 63(med prickar runt om siffrorna) en ensam enkel 3a och sen står det SHEFFIELD (Ford)

//Joche

Link to comment
Share on other sites

Är det 5 eller 6 fästbultar mot blocket? Kan ju vara en kåpa till tidiga 260/289 du fått - bara en tanke eftersom C3 säger 1963.

Googlade den o hamnade här: http://www.mustangtek.com/Bellhousings/C3AA-6394-C.html

Tyvärr blir det nog svårt att få ihop den med ditt 5.0 block, alltså med den kåpan.

Edit: Exakt så ser min sprängkåpa ut!

Motorn är 6bultad. lådan har ju hål hela vägen runt om men det passar inte med hålen, dom sitter lite annorlunda jämfört med motorn...

Det går nog att byta / sälja den fembultade kåpan och ta en modernare sexbultad 65 och frammåt fembultade kåpor brukar vara dyrare än sexbultade!

okej, som typ en 5 växlad från 00 mustang borde passa?

Link to comment
Share on other sites

Inte lönt att försöka hålla på byta kåpor och grejja.

Skaffa en låda som hör ihop med motorn istället. Det vill säga en T5

Då får du hydraulisk koppling och allt dessutom.

T5 lådor finns massor av. Sitter i nästan alla Ford Mustang 1983-1995

Liten och smidig

Efter 1995 ersattes 5.0 motorn till 4.6L och den har en helt annan växellåda som inte passar alls

T5 sitter även på V6 motorer 1994-2010 med rätt bultcirkel.

Men alltså T5 för 5.0 V8 endast fram till 1995

En T5 från V6 går ju men jag vet inte om de håller bakom en V8....De vet säkert de killar som kan detaljerna om T5

Link to comment
Share on other sites

Inte lönt att försöka hålla på byta kåpor och grejja.

Skaffa en låda som hör ihop med motorn istället. Det vill säga en T5

Då får du hydraulisk koppling och allt dessutom.

T5 lådor finns massor av. Sitter i nästan alla Ford Mustang 1983-1995

Liten och smidig

Efter 1995 ersattes 5.0 motorn till 4.6L och den har en helt annan växellåda som inte passar alls

T5 sitter även på V6 motorer 1994-2010 med rätt bultcirkel.

Men alltså T5 för 5.0 V8 endast fram till 1995

En T5 från V6 går ju men jag vet inte om de håller bakom en V8....De vet säkert de killar som kan detaljerna om T5

finns det gott om sådanna lådor då? kollat på Bildelsbasen och hittar lite olika där... men passar en nyare låda med svänghjul osv från en äldre? dvs. från Fairlanen?

//Joche

Link to comment
Share on other sites

Tjena Micke! Okej tack!

Vet du om det är vajer eller hydraulisk koppling på dem?

Vill ha vajer så ja slipper trixa med hydraulisk pump osv..

Det har ju egentligen ingenting med lådan att göra om du vill ha hydraulisk eller mekanisk koppling. Det är ju kopplingssetupen som avgör det. Mig veterligen fanns det ingen t-5 som i originalkonfiguration hade hydraulisk koppling...

Link to comment
Share on other sites

Körde inte GM med hydraulager på vissa av sina T5 lådor?

Men om vi backar lite nu - du skriver "men passar en nyare låda med svänghjul osv från en äldre? dvs. från Fairlanen?" Min fråga är då om du har svänghjul från samma tidiga Fairline som kåpan? Kolla upp så du har rätt "vikt" på svänghjulet, 28 eller 50oz alltså - det blir knas om du blandar....

Link to comment
Share on other sites

Det har ju egentligen ingenting med lådan att göra om du vill ha hydraulisk eller mekanisk koppling. Det är ju kopplingssetupen som avgör det. Mig veterligen fanns det ingen t-5 som i originalkonfiguration hade hydraulisk koppling...

Okej. Tack!

Körde inte GM med hydraulager på vissa av sina T5 lådor?

Men om vi backar lite nu - du skriver "men passar en nyare låda med svänghjul osv från en äldre? dvs. från Fairlanen?" Min fråga är då om du har svänghjul från samma tidiga Fairline som kåpan? Kolla upp så du har rätt "vikt" på svänghjulet, 28 eller 50oz alltså - det blir knas om du blandar....

Ja, Lamell, Tryckplatta, svänghjul är till lådan som är c3..

Vad skulle hända? 50oz kom 82 till 302 iaf.. och om de nu skulle vara 28oz så är det väl bara lättare som om ja lättar "svarvar" ett 50oz svänghjul så den blir rappare? rätta mig om ja har fel, men det är så ja uppfattat det som..

//Joche

Link to comment
Share on other sites

Nej, detta har inget med totalvikten på hjulet att göra.

Här pratar vi internal eller external balansering av motorn. Dessa motorer är konstruerade på så vis att skulle du "spinna" motorn utan svänghjul och svängdämpare (den som sitter fram på veven) så har man en rejäl obalans totalt. Detta kompenseras av att man i sin tur har en viss avsedd obalans på svänghjul respektive svängningsdämpare för att kompensera alltihop.

Är rätt grejer parat rätt ihop så blir summan noll och du har en okej balans i motorn eller så bra som det var tänkt från fabrik rättare sagt.

Så 28oz svänghjul mot dito svängdämpare och samma om det gäller 50oz. Detta lär du å andra sidan märka direkt vid första starten.

Mycket o tänka på... ;)

Link to comment
Share on other sites

Nej, detta har inget med totalvikten på hjulet att göra.

Här pratar vi internal eller external balansering av motorn. Dessa motorer är konstruerade på så vis att skulle du "spinna" motorn utan svänghjul och svängdämpare (den som sitter fram på veven) så har man en rejäl obalans totalt. Detta kompenseras av att man i sin tur har en viss avsedd obalans på svänghjul respektive svängningsdämpare för att kompensera alltihop.

Är rätt grejer parat rätt ihop så blir summan noll och du har en okej balans i motorn eller så bra som det var tänkt från fabrik rättare sagt.

Så 28oz svänghjul mot dito svängdämpare och samma om det gäller 50oz. Detta lär du å andra sidan märka direkt vid första starten.

Mycket o tänka på... ;)

TackTack!

Står fortfarande still med mitt projekt..

Måste hitta en låda så ja får lådan rätt i tunneln, ingen som har de liggandes? eller en Sprängkåpa...

Finns det nått värde i min C3 låda? 4 växlad från 60 talet.

Hörde från en gubbe att dom lådorna är svåra att få tag på, stämmer det?

//Joche

Link to comment
Share on other sites

Kolla upp ordentligt vad det är för låda, finns ett gäng olika att välja på om vi utgår bara från toploadern. Lägg ut lite bilder om du har möjligthet samt räkna splinesen på utgående axel, 25 eller 28.

Få tag och få tag, ligger ju inte i hyllan på Konsum direkt. För den som söker efter en sån låda är ju saken nåt helt annat. Kåpan finns säkert säkert marknad för då det inte finns allt för mycket att välja på när det gäller 5-bults fattning mot blocket.

Link to comment
Share on other sites

Kolla upp ordentligt vad det är för låda, finns ett gäng olika att välja på om vi utgår bara från toploadern. Lägg ut lite bilder om du har möjligthet samt räkna splinesen på utgående axel, 25 eller 28.

Få tag och få tag, ligger ju inte i hyllan på Konsum direkt. För den som söker efter en sån låda är ju saken nåt helt annat. Kåpan finns säkert säkert marknad för då det inte finns allt för mycket att välja på när det gäller 5-bults fattning mot blocket.

28 Splines.

Det står:

T10B-1

W.G. DIV

W-1

Sen (11293) på en skruvad plåt ser det ut som.

Måste bara bli av med den..

2jai2jk.jpg

209o7pz.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...