Jump to content

El är tråkigt även på gammla bilar hjälp!


Skuggfaxxe

Recommended Posts

Hej har en mustang 66.a HT och har fått ett fel på min lysknapp (den sitter lite löst) och nu vill den inte släcka poss ljus eller bak ljus... Någon som råkat ut för liknande eller bara vet vad som ska göras så snälla hjälp mig... (el har aldrig varit min starka sida mer av en mekanisk/plåt person)

Tacksam för svar

/Johan

Link to comment
Share on other sites

Är det orginal så är det den däringa som sköter allt från ljusstyrka på intrumentbelysningen (vrid), drag 1 snäpp = posljus, drag 2 snäpp = halvjus.

Har för mig att de kan vara känslig och någonting ofta "bränns av" i den. Rådet brukar då tyvärr vara att byta ut hela omkopplaren.

Var själv inne och pillade bakom hasighetsmätaren igår och slängde ett öga på just den där omkopplaren, såg inte så krånglig ut att byta. Kommer åt den rätt bra om man tar bort hela mätartavlan (den med hastighetesmätare, soppaindikator etc)

EDIT: Jag hatar också allt som har med el att göra, bra jäkla pilligt! :P

Link to comment
Share on other sites

@ MathiasW tack ska plocka ur mätartavalan nu och kolla hoppas det bara är att fästa den lite bättre... (tror de ligger och kortsluter någonstans nu när den är lös) måste ju ha bilen att rulla 1.a Maj

Link to comment
Share on other sites

Sitter ju som en spärr baktill på ljuskontakten som gör att man kan lossa pinnen och dra ut den,varvid man kan lossa muttern och ta lös själva ljuskontakten..

låster som om pinnen inte är i läge och du inte kan stänga av ljuset helt..

Möjligt att den hpppat ur och liggger och stoppar mot "ringen" som justerar instrumentbelysningen?

Mätartavlan ska inte ha något med det att göra,utan man får krypa under och försöka lokalisera kontakten .

Ska du byta kontakt måste du lös med pinnen först hur som helst..

Link to comment
Share on other sites

möjligt att som Ingo säger, så kan man nå den underifrån, men om du är som jag (vig som ett kylskåp) går det att komma åt den på andra sätt. Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Sitter ju som en spärr baktill på ljuskontakten som gör att man kan lossa pinnen och dra ut den,varvid man kan lossa muttern och ta lös själva ljuskontakten..

låster som om pinnen inte är i läge och du inte kan stänga av ljuset helt..

Möjligt att den hpppat ur och liggger och stoppar mot "ringen" som justerar instrumentbelysningen?

Mätartavlan ska inte ha något med det att göra,utan man får krypa under och försöka lokalisera kontakten .

Ska du byta kontakt måste du lös med pinnen först hur som helst..

Ja det går nog men det är trångt så jag gick den övre vägen och det var lättast tror jag lite mer skruv men mycket mer plats.. men tack för tippset om pinnen..

/J

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...