Jump to content

Ventiltätningar


Walter Garherr

Recommended Posts

Tjena. Håller på och byter ventiltätningar på min 429:a. Har en sats från Fel-Pro #SS 13364 som verkar passa till dom flesta Ford motorer. Jag har en fundering kring dom här tätningarna, ventilstyrningen är ca: 14 mm utvändigt, den del av tätningen som skall över styrningen är ca:19 mm invändigt, hålet för ventilen är rätt vilket innebär att tätningen kommer att åka med ventilen upp och ner och inte sitta fast på styrningen och skrapa olja (som jag tycker det borde vara). På B18 motorer tryckte man ju fast tätningen över styrningen, tycker det borde vara lika här. Jag kanske är helt fel ute eller vad säger ni motorgurus ute i vårt avlånga land skall det vara dom här tätningarna eller några andra? Tacksam för alla svar som kan hjälpa mig.

Nu behöver ni inte fundera på detta mer, har idag fått reda på att tätningen skall sitta på ventilskaftet och åka med upp och ner.

MVH CMC 2303 Walter Garherr

Link to comment
Share on other sites

traditionella tätningar trycker man ju på syrningen och så ventlen igenom,och visst händer det att dom följer med fast inte så lätt som du beskriver,dom ska ju i princip sitta fast på styrningen..

men den typen av tätningar har man väl nästan gått ifrån?

nu är det väl någon slags nylon/viton som man fräser ner styrningen något för att få den att passa,sedan sitter den kvar...

Link to comment
Share on other sites

Nu behöver ni inte fundera på detta mer, har idag fått reda på att tätningen skall sitta på ventilskaftet och åka med upp och ner.

MVH CMC 2303 Walter Garherr

Ventiltätningar av "paraply" -typ förekom på en mängd motorer då det begav sej. Inget ovanligt alls.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...