Jump to content

Förgasare eller något annat problem


Nicke73

Recommended Posts

Tjena alla

Har ett problem med min 67 ht med v8 289 , holley 600 förgasare

Mina stift blir helt sura det e stiften 1,4,6,7 någon som har någon aning vad det kan vara har bytt allt i tändningsväg samt soppapumpen , hittade ett inlägg här där orbvet skriver att cyl. 1, 4, 6, 7 haft sotiga stift då hade ju den högra sidan av förgasaren levererat för mycket soppa eftersom insuget sedan leder blandningen till just dessa cylindrar.

Någon god hjärtade som kan hjälpa en är jag evigt tacksamm

Nicke 73

Link to comment
Share on other sites

Det finns 2 Blandningsskruvar för tomgången, en på varje sida förgasaren. Det kan vara så enkelt att den sida som matar cylinder 1,4,6,7 är lite för mycket utskruvad. Tomgångsskruvarna är ganska känsliga, ett 1/16 varv påverkar ganska mycket. Håll ordning på hur mycket du skruvar in blandningsskruven och prova hur det blir med stiften.

Link to comment
Share on other sites

Luftläcka i förgasarfoten på " andra" sidan kanske.

Det borde definitivt ha något med förgasare-insug att göra.

Sitter det samma munstycken på bägge sidor i förgasaren, någon hempulare som har blandat i forntiden är inte omöjligt.

Jag hade ett gjutskägg i kanalen som leder bränsle till tomgångsportarna i sekundärdelen på min förgasare, kan vara värt att kolla. Så ut så här:

post-2720-14483915359_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har en vanlig 6mm distans för värmeskydd.

Min bild på kanalen är från spjällhusplattan när den är lossad från förgasarhuset, där går kanalerna som leder bränsle till tomgångshålen i sekundärspjällen.

Link to comment
Share on other sites

Min distans är ca 20mm men ej massiv ska ta med den till jobb imorgon och kolla om det finns någon spricka i den ...

Ska ut och skruva sönder förgasaren nu lägger upp ett foto när jag kommer tillbaka

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Jag säger inte att det är den, men det är mycket möjligt, just den varianten

som du har har ett speciellt sätt att monteras, följer man inte detta så kan

det bli div problem i efterhand.

Vanligast är att metalspacer inte tätar eller att den har blivit skev, fått spricka mm.

Monteringen original är följande, INSUG, packning, isolerplatta tun plåt, packning,

SPACER, packning , isolerplatta tun plåt, packning, FÖRGASARE.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag skulle i alla fall satsa på en ny variant, det kan göra mycket, kanske det är så

att du eller någon annan dragit förgasarfot för hårt och därmed fått en båge mellan

fästhålen som gör att det inte tätar.

Jag kan varmt rekomendera att du skall montera s.k. isolatorplattor som packningar,

tror det är HOL108-21 den heter, passar förgasare med fyra stycken lika stora insugs hål,

kolla med återförsäljare åt Hansen Racing, Mekonomen är en sådan återförsäljare.

Jag vet bara att det hjälpt mig och många andra med just inställningsproblem och gång

på motorn.

Link to comment
Share on other sites

Vilken tur han hade en isoplatta hemma så den tog vi passade på och köpa en ny fördelare också så vet jag att jag har bra grejor men den kommer inte från på tisdag så jag återkommer med resultat

Link to comment
Share on other sites

Så nu var fördelaren hemma nu e det bara ut i garaget när det finns en lucka öppen...... Passade även på att köpa lite grejor till C4an så den blir fräsch....

Åter kommer med resultatet när jag tryckt i grejorna

Nicke

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

så nu var grejorna i bilen och den går men får allt för mycket soppa i sig så det e bara att skruva ........ och hoppas på det bästa men jag måse vänta tills på tisdag för jag måste ha mer växellådsolja då jag satt in ett shiftkit ....det finns väl bara dom 2 skruvarna på sidan av förgasaren för att justera soppan på ?

tack för alla förslag

Nicke

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Skruvarna är blandskruvar för bränsle/luft, skruva på dom när motorn är

varmkörd, skruva in den vänstra försiktigt, tills motorn går ojämt, skruva

ut ½varv gör samma med den högra.

Har skrivit hur tidigare, så egentligen blir allt en upprepning, rätt svar i

frågan är, Ja det är dom enda skruvarna som finns för justering av blandning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...