Nicke73 March 26, 2011 Report March 26, 2011 Tjena allaHar ett problem med min 67 ht med v8 289 , holley 600 förgasareMina stift blir helt sura det e stiften 1,4,6,7 någon som har någon aning vad det kan vara har bytt allt i tändningsväg samt soppapumpen , hittade ett inlägg här där orbvet skriver att cyl. 1, 4, 6, 7 haft sotiga stift då hade ju den högra sidan av förgasaren levererat för mycket soppa eftersom insuget sedan leder blandningen till just dessa cylindrar.Någon god hjärtade som kan hjälpa en är jag evigt tacksammNicke 73 Citera
JanneJ March 26, 2011 Report March 26, 2011 Det finns 2 Blandningsskruvar för tomgången, en på varje sida förgasaren. Det kan vara så enkelt att den sida som matar cylinder 1,4,6,7 är lite för mycket utskruvad. Tomgångsskruvarna är ganska känsliga, ett 1/16 varv påverkar ganska mycket. Håll ordning på hur mycket du skruvar in blandningsskruven och prova hur det blir med stiften. Citera
Nicke73 March 26, 2011 Author Report March 26, 2011 Tjena Janne har provat det också kanske daxs att köpa en ny förgasare då Citera
JanneJ March 26, 2011 Report March 26, 2011 Luftläcka i förgasarfoten på " andra" sidan kanske.Det borde definitivt ha något med förgasare-insug att göra.Sitter det samma munstycken på bägge sidor i förgasaren, någon hempulare som har blandat i forntiden är inte omöjligt.Jag hade ett gjutskägg i kanalen som leder bränsle till tomgångsportarna i sekundärdelen på min förgasare, kan vara värt att kolla. Så ut så här: Citera
Nicke73 March 26, 2011 Author Report March 26, 2011 glömde skriva att förgasaren har fått sig en ny omgång packningar och munstycke överalltedit. ska gå ute i garaget och ta ett fotohär kommer fotot Citera
Nicke73 March 27, 2011 Author Report March 27, 2011 Janne har du en hel gjuten(massiv) distans mellan insuget och förgasaren ?? Citera
JanneJ March 27, 2011 Report March 27, 2011 Jag har en vanlig 6mm distans för värmeskydd.Min bild på kanalen är från spjällhusplattan när den är lossad från förgasarhuset, där går kanalerna som leder bränsle till tomgångshålen i sekundärspjällen. Citera
Nicke73 March 27, 2011 Author Report March 27, 2011 Min distans är ca 20mm men ej massiv ska ta med den till jobb imorgon och kolla om det finns någon spricka i den ...Ska ut och skruva sönder förgasaren nu lägger upp ett foto när jag kommer tillbaka Citera
Nicke73 March 27, 2011 Author Report March 27, 2011 tog i sönder förgasaren och kollade på den den ser likadan ut som din bifogar en bild på distansen Citera
Lars Oscarsson cmc383 March 27, 2011 Report March 27, 2011 Hej.Byt ut spacern (isolatorplattan)mot en helgjuten i bakelit eller hårdträ,det finns även en isolatorplatta i ett mjukare fibermatrial som garanteratger isolering och tätar 100% Citera
Lars Oscarsson cmc383 March 28, 2011 Report March 28, 2011 Hej igen.Jag säger inte att det är den, men det är mycket möjligt, just den variantensom du har har ett speciellt sätt att monteras, följer man inte detta så kan det bli div problem i efterhand.Vanligast är att metalspacer inte tätar eller att den har blivit skev, fått spricka mm.Monteringen original är följande, INSUG, packning, isolerplatta tun plåt, packning,SPACER, packning , isolerplatta tun plåt, packning, FÖRGASARE. Citera
Nicke73 March 30, 2011 Author Report March 30, 2011 Kollade distansen på jobb igår och det fanns ingen spricka i den..... Citera
Lars Oscarsson cmc383 March 30, 2011 Report March 30, 2011 Hej.Jag skulle i alla fall satsa på en ny variant, det kan göra mycket, kanske det är såatt du eller någon annan dragit förgasarfot för hårt och därmed fått en båge mellanfästhålen som gör att det inte tätar.Jag kan varmt rekomendera att du skall montera s.k. isolatorplattor som packningar, tror det är HOL108-21 den heter, passar förgasare med fyra stycken lika stora insugs hål, kolla med återförsäljare åt Hansen Racing, Mekonomen är en sådan återförsäljare.Jag vet bara att det hjälpt mig och många andra med just inställningsproblem och gångpå motorn. Citera
Nicke73 March 30, 2011 Author Report March 30, 2011 Ska köra inom vår lokala återförsäljare imorgon och fixa det hoppas att man kan få det till helgen då e den rädda värt ett försök Citera
Nicke73 March 31, 2011 Author Report March 31, 2011 Vilken tur han hade en isoplatta hemma så den tog vi passade på och köpa en ny fördelare också så vet jag att jag har bra grejor men den kommer inte från på tisdag så jag återkommer med resultat Citera
Per-Åke Kjellberg March 31, 2011 Report March 31, 2011 Hej har du kollat flottören? kan också vara nålventilen so m trögar Citera
Nicke73 April 5, 2011 Author Report April 5, 2011 Så nu var fördelaren hemma nu e det bara ut i garaget när det finns en lucka öppen...... Passade även på att köpa lite grejor till C4an så den blir fräsch....Åter kommer med resultatet när jag tryckt i grejorna Nicke Citera
Nicke73 April 23, 2011 Author Report April 23, 2011 så nu var grejorna i bilen och den går men får allt för mycket soppa i sig så det e bara att skruva ........ och hoppas på det bästa men jag måse vänta tills på tisdag för jag måste ha mer växellådsolja då jag satt in ett shiftkit ....det finns väl bara dom 2 skruvarna på sidan av förgasaren för att justera soppan på ?tack för alla förslagNicke Citera
Lars Oscarsson cmc383 April 26, 2011 Report April 26, 2011 Hej.Skruvarna är blandskruvar för bränsle/luft, skruva på dom när motorn ärvarmkörd, skruva in den vänstra försiktigt, tills motorn går ojämt, skruvaut ½varv gör samma med den högra.Har skrivit hur tidigare, så egentligen blir allt en upprepning, rätt svar ifrågan är, Ja det är dom enda skruvarna som finns för justering av blandning. Citera
Per Berglund April 27, 2011 Report April 27, 2011 Notera att blandskruvarna är endast för tomgång.Vid normal körning har dessa skruvar ingen inverkan alls då tar munstycksdimension över Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.