Jump to content

Rengöring IAC Ford Mustang 1994 GT


JOBER

Recommended Posts

Hej

Har haft grymma problem med tomgången på en mustang 1994 GT, sen uppstarten för 2 veckor sedan.Efter start lägger sig tomgången runt 650 rpm efter 1,5 minut. Den ligger sen stilla där i 3-4 minuter, sen börjar den att svaja mellan 900 och 250 helt oregelbundet, när man sen lägger den i R eller D så stannar den, om man kommer iväg och trycker på pedalen så storknar den. Nu har jag plockat bort IAC för rengöring med k-sprit, den kan ställa till en del som det verkar. Är det någon som vet hur man gör rent den? Sprayar hela IAC, rengör den med trasa? Det som är gjort hittills utöver sedvanlig service är:

Nytt bränslefilter

Nya tändkablar

Ny fördelare

Ny tändspole

Ny MAF

Nya stift

Ny rotor

Nya lambdasonder

Börjar tappa ideér, och humör.

Mvh/ Johan

Link to comment
Share on other sites

Finns säkert många sätt att rengöra denna på, tror inte du behöver vara rädd för att den ska gå sönder av tvätten. Fördelaren var ju ny? Är det rätt grundförställning på denna? Tps-sensorn rätt inställd samt gasspjällsläget? Skulle tro att 94-95 5.0 har samma "bredd" på tomgångsmotorn, alltså ca 120rpm som den kan spela med. Din motor ska alltså ligga på de där strax över 600rpm när tomgångsmotorn är bortkopplad, täppt eller ur funktion. Man bör även kolla varvtalen med en bra varvräknare, våra Mustangers dito är inte så pålitliga nämligen. På en automatbil finns som regel även en tomgångshöjning via IAC vilken går in o höjer varvet när drivande växlar väljs.

Småklurigt det där, säkert nåt skitfel bara... ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag testar =)

Grundförställningen, är det samma som att tändningen skall stå på 10 grader? Den är uppställd till 14 av en firma. Detta gjordes innan jag bytte komponenterna i listan ovan. Hur man ställer TPs och gasspjällsläget vet jag inte =(. Vet du hur man går tillväga?

Som den beter sig nu vågar jag inte ta ut den på vägen, rädd att bli stående. Annars hade jag kört den till verkstad på studs.

Mvh/ Johan

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Den är nybytt, jag har beställt en ny TPS och IAC, i väntan på detta har jag gjort rent IAC utan resultat. Bilen är totalt okörbar, skulle vilja ha iväg den till en verkstad, men det går inte. Försökte ladda upp en filmsnutt här med det verkar inte fungera med avi fil.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag tycker att det där verkar som en vacumläcka någonstans. Har du det så sätts bränsletrycksregulatorn ur delvis ur spel. Den justering som gjorts på din bil vad det gäller tändningen ska dessutom helst göras tillsammans med en ökning av bränsletrycket har inte papperen här där det står hur mycket men kan ta reda på det om du vill.

Så mitt råd är att sätta tillbaka tändningen till 10 grader (glöm inte koppla ur kabeln till regleringen när du ställer), kolla vacum och bränsletryck. Det är alltid bäst att gå tillbaka till basic innan felsökning.

/Terner

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...