Jump to content

Nackkudde på sätet?


Mattiasw

Recommended Posts

Vad anser ni om att sätta på en nackkudde på den befintliga nackstödet på förar och passagerar sätena i bilen?

Finns det några risker med det, tänker framförallt på om man krockar, får nacken/huvudet det stödet som man behöver och jag tror är framtestat av biltillverkarna!

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Tror jag har förstått din fråga. Grundläggande i fordonssäkerhet är man skall ha ett nackstöd som är stabilt sittande så nära huvudet som möjligt i normal sittposition. Det innebär att våra svenska biltillverkare har lyckats bland de bästa i världen när det gäller uppfångande av huvudet (statistiken talar sitt tydliga språk). Sedan finns det olika lösningar för resten av systemet (d.v.s. ryggstöd, stolstruktur, skenor för längsåkning och höjdjusteringssystem i stolen som har en påverkan på skade kriterierna i en eventuell olycka bakifrån om man skall klara sig från skador eller ej. d.v.s. att det är ett komplext system som avgör om det är bra eller dåligt.

Det man kan göra som konsument är att man ska se till att man har ett bra huvudstöd (stabilt, extra sovkudde är ingen bra lösning) som sitter så nära huvudet som möjligt utan att störa förarens möjliget att fånga upp situationer med huvudrörelser (Volvos hela fordonsflotta är förmodligen det bästa av alla världar när det gäller närhet och förmåga att fånga huvudet vid en olycka bakifrån). Med detta råd så kan man i de flesta bilar justera in en körställning som är bra och ger ett bra huvudstöd. D.v.s. "liggande körning" är alltså helt kass.

Min egen Mustang 2008 går att ställa in helt OK och ha ett riktigt bra huvudstöd.

Ursäkta om jag blev lite långrandig, men jag försökte verkligen hålla tråden. Man blir lite special fokuserad när man jobbar på Världens ledande bilsäkerhetsföretag.

Magnus Widell

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...