Jump to content

Köpa ny oljepump 302-69á?


Schröder

Recommended Posts

Hejsan!

Glad som attan rullade jag ut min Musse i vårsolen för en uppstart efter vinterns bravader men snart vaknade Mr Murphy till liv och ett mindre helvete brakade löst här hemma...

Efter lite krångel med tändning och soppa skulle hon bara starta, dock så tyckte jag höra ett missljud efter lite nötande på start motorn så jag avbröt försöken. Mycket riktigt, vred runt motorn för hand och ett lätt gnekande "som en trög dörr" uppenbarade sig :( Visade sig att min oljepump packat ihop, trots den funkade klockrent när jag stoppade ihop motorn, testade den då. Har även testat att köra upp oljetryck med skruvdragare via fördelaren utan något vidare resultat ikväll...

Tror inte det är någon fara för lager ras för de var väl inoljade vid uppstarts försöket. Vore det fara för lagren borde det var ett mer metalliskt nötande ljud än ett gnekande "dörr ljud" som det är nu. Tråkigt är det iallafall...

Tänkte nu handla/beställa en ny oljepump.

Har ni några bra tips på pumpar?

MVH

Schröder

Link to comment
Share on other sites

Jobbigt läge... hoppas inget har hänt.

Finns ju hur många pumpar som helst att välja på men ta en av ett välkänt fabrikat, högvolym om du känner att du behöver det och en lite maffigare Hi-performance drivpinne. Känns dock lite märkligt att pumpen gett upp på det viset, är ju rätt välsmort om man säger så... men men...

Link to comment
Share on other sites

Hoppas jag med kan ja säga men är lite orolig över hur lagrena mår, det visar sig!

Har inte gjort någon större rivning men antar pumpen är felet här, rör man på pump axeln under fördelaren känns det som att den sitter i pumpen, snor jag sedan runt den med skruvdragaren så får jag inget tryck, inte ens en droppe olja ur hålet i blocket för oljetrycksgivaren...

Var inne en sväng på att det kunde va axeln till oljepumpen under fördelaren som var roten till olje problemet men den är ju densamma som innan och lås blecket på den är orört. Fungerade ju innan så...

Ska göra en djupare dykning i problemet nästa helg.

Kände mig aningen platt efter detta missöde, luften/lusten gick ur på nåt märkligt vis :(

Men drömmen om en härlig sommar med Mussen lever vidare, den 6 maj ska den vara besiktnings klar, kosta vad det kosta vill...

Ska in på Mekonomen framöver och kolla om Hansen har någon grann pump att sälja tror jag.

Mvh

Schröder

Link to comment
Share on other sites

Ikväll blev det några timmar med Mussen igen och framsteg därefter!

Körde runt oljepumpen med skruvdragare och det var inget fel på pumpen kan jag intyga :)

Frågan är varför trycket var uselt med fördelaren på plats?

Kanske även min axel till oljepumpen är lite rund men tycker det jag ser av den ser bra ut! Någon som har nån bra teori?

Gnek ljudet kom ej från lagren, det kom ifrån kolvarna! Med endel oförbränd soppa i cylindrarna kan det tydlig bli så, nu är det tyst iaf :)

Firar detta med lite Jameson!!!

MVH

Schröder

Link to comment
Share on other sites

Som en bits hållare ungefär... Den ser inte så dålig ut om jag säger så, men tanken har slagit mig att plocka bort drevet på den och kolla att den verkligen greppar tag i axeln till oljepumpen. Tyvärr satt drevet som attan så jag fick inte löst det, har planer på att använda en avdragare.

Med min tur hälsar väl Mr Murphy på igen, så drevet spricker eller nåt... Men känns som det kan vara värt det för att få en rimlig förklaring :)

MVH

Schröder

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...