Jump to content

Flödestestning Cleveland


hgz

Recommended Posts

Har tillbringat två kvällar i garaget och flödestestat mina olika Clevelandtoppar.. Såg en del oväntade tendenser.. De olika toppar jag testat är 2 uppsättningar 2V toppar och en uppsättning 4V, med de "små" ventilerna, alltså samma som i 2V-toppar, fast med stora kanaler..

De två olika 2V-toppar jag testat har varit en helt orörd D3AE och en "portad" D1AE-AC.

4V-toppen är en D3ZE-AA.

Flödningen är utförd vid 28" vattenpelare, och tar sin början med 0.050 tums lyft, sen ökar det med lika mycket i 12 steg, upp till 0.600 lyft, förutom på 4V-toppen, då jag fortsatte upp till 0.700, bara på skoj..

Resultaten då? Ja, man kan tydligt se att det inte är lönt att porta avgassidan på ett par 2V-toppar, utan vad som behövs är större ventiler, sedan kan det bli en heelt annan sak... För om man nån gång sett skillnaden mellan avgasportarna på 2V och 4V, så tycker man att 4V skulle flöda som bara den.. Men eftersom den har samma ventil som 2V, så blir det inte bättre än så där.. Däremot så ser man ju även att insugsventilen räcker till och blir över.. Kompisen har en Cheva med 427:a på ca 650 hk, och hans toppar flödar 352 CFM vid 0.650 i lyft, bara som jämförelse.. Och då har han 2.19" stora ventiler, att jämföras med Clevelands 2.05..

Om ni har några frågor ang. dessa resultat, så är det bara att fråga på, så får jag försöka svara efter bästa förmåga..

Mvh Herman

Link to comment
Share on other sites

Är på skrivhumör i kväll och har bidragit med annan trevlig läsning i detta forum idag, hoppas jag :) hmm... klockan är mycket nu.

Det du skriver om är mycket intressant. Jag har sett en del resultat om olika Clevelandlock och flöden men ingen som nämner dessa 4V lock med gjutnumret D3ZE-AA. Jag hade två sådana innan (det ena är numera kasserat) Alltså "4V open quench heads" med 66 -67 cc utrymme. Det nämns aldrig att det finns en variant med de mindre ventilerna. Hittar ingen dokumentation någonstans. Alltså exakt samma som 2V locken förutom de groteskt stora insug och utblåskanalerna.

Jag hittade ingen like för det defekta locket och bytte mina 4V lock till 2V lock med samma setup som innan. Vet du vad, bilfan gick snarare bättre än innan :D Det ända jag tillförde var lindning av headers och Harland Sharp rulvippor.

Snälla, kan du presentera resultaten i tabellform här åtminstone de med lyft på .300" till .510" ?

Sedan undrar man ju hur du har sådan mätutrustning i ditt garage ? :D

Link to comment
Share on other sites

Skulle gärna presentera i tabellform, och det är det jag försökt göra med min bilaga, men jag vet inte om jag gör nåt fel, eftersom den inte syns?

Och på frågan hur jag kan ha sån utrustning i mitt garage.. tja.. Man bygger en egen.. Och okej, visst, den kanske inte visar samma resultat som för andra flödesbänkar, men vad är det som säger att dom visar rätt? Hittills så har jag sett åtminstone 4 olika uppgifter på flöden för t ex 289-toppar, och inga av dom var samma.. de värden vi fått fram på den här bänken, är inte långt ifrån de som finns publicerade.. så den ligger inte så långt ifrån sanningen.. Det viktiga är ju ändå att man kan se skillnader, sen om den visar rätt på kubikfoten när inte så himla viktigt..

Prova den här länken då, där finns en tabell.. kanske.. :D

http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... php?id=460

Sen det där med att du upplevde bilen gå bättre, det är helt riktigt.. Med de mindre kanalerna får du en högre s.k. gashastighet genom kanalerna, än med de stora(enorma) 4V-kanalerna.. sånt är bra för bottenvridet.. 4V:ns kanaler kommer nog till sin rätt på högre varv, men inte förrän man fått dit en större avgasventil, eftersom den ju flödar som en 2V där.. :)

Mvh Herman

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Kul att se värdena! :)

Jag tog mig friheten att fixa din bild så den syns. :wink:

Ja det är ju känt att 4V toppen är den trötta i familjen.

Som du säger så vaknar inte den förän man kommer upp i varv och vem vill ligga och köra på 1'an hela dagen? ;)

Det är egentligen ganska förbryllande att ett så stort företag med alla resurser tillverkade en sådan topp!!!

Speciellt under den tiden som var 1971-73

Det vore roligt att få veta vad den optimala flödesmängden skulle vara för varvtalsområdet som är praktiskt för 99% av de flesta!

1500-6000rpm är det man knappast går över.

Har du kunskapen för det?

Flödet säger väll egentligen inte mycket om man inte har resten av en motors karaktär? Volym,kamaxel och förgasarstorlek

Men det vore roligt att ha någon form av riktvärde?

Det här är ju fysiska lagar som man inte riktigt räknar ut i huvudet! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tack för att du fixade till bilagan så den funkade.. Jag är nog mer haj på bilar och motorer, än datorer och filformat och sånt.. :D

Jo, det vore helt klart intressant att se vad en topp flödar "på riktigt" så att säga. En flödning som dom här är ju eg. "bara" en fingervisning, men en bra sådan..

Man bör ha i åtanke att 28" vattenpelare inte är så mycket, tror det motsvarar 2-3 "/kvicksilver, så det är relativt små testtryck man använder..

4V-toppen togs väl fram som en prestandatopp, med små förbränningsrum, stora kanaler och ventiler.. Som gjort för att varvas.. Sedan kom ju allt tjafs om avgasvärden och sånt upp på tapeten, och då slopades ju "quenchchamber"topparna.. Det jag blir mest förvånad över, är ju det faktum att det tydligen finns 4 varianter (trodde det var 3) på 4V-toppen.. Closed chamber (små förbränningsrum med stora ventiler och kanaler), Aussietoppen (små förbränningsrum med stora ventiler och SMÅ kanaler),Open chamber (stora förbränningsrum med stora ventiler och stora kanaler) och sist då, dom jag har, Open chamber med små ventiler och stora kanaler..

Har nu lämnat in en skrotad 2V-topp (sprucken) till en firma i Sundsvall, så ska dom få kolla hur stor avgasventil man kan få plats med.. Tänkte dom skulle få fräsa ett nytt säte till den ventil dom nu tycker blir lämplig, fast på en cylinder bara.. Sen så får man prova att flöda igen, och se om det blev nån skillnad.. Isåfall så är ju inte valet särskilt svårt.. haha..

Återkommer med nya (förhoppningsvis bättre) värden på just den toppen!

Bäst att sluta skriva nu.. det tar ju sån plats! Sånt här är ju intressant, kan surra i timmar om sånt här!

Mvh Herman

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hej igen..

Tack Radioman för att du ger mej en spark därbak, så det blir lite fart på mej..

Jo, hur gick det nu då, med mina idéer? Det visade sej ju att jag hade rätt, faktiskt..

Provade med en 1.71 tum stor ventil, och med en 1.75, bara för kul..

Hade tänkt göra nån sorts diagram för att presentera det lite snyggt, men men!

Bara genom att öka på diametern på avgasventilen, från 1.65 tum, till 1.71, så ökade flödet med ca 27 CFM, vid .650 tum i lyft.. Ökningen var markant i segmentet .150-.400.. Låg konstant mellan 18-25 cfm över tidigare tester..

Vad gjorde det då för skillnad med en ÄNNU större ventil?

Tyvärr så hade jag inte möjlighet att testa på exakt samma port, så portningen i sej kan ha viss betydelse i det här fallet.. Faktum är, att det inte gjorde nån större skillnadalls, jämfört mot den med 1.71 tums diameter.. så jag tror nu att man kommit i närheten för vad porten i sej klarar av.. Vet att det finns alla möjliga sorters plattor och sånt man kan stoppa in, för att få upp flödet.. det har jag inte provat, utan det här är bara med hjälp av ren portning.. Så det är mycket möjligt att det går att få ut ännu mer, men då börjar man få lite problem med förhållandet insug/avgasflöde.. Men då får man ju helt enkelt porta insug lite mer! Men.. som jag sagt tidigare.. man ska inte ta för mycket! För stora kanaler innebär lägre gashastighet= sämre bottenvrid.. Inte bra på en gatmotor.. :)

Det var nog allt för den här gången.. Och är det nån som har några frågor om det jag missat att skriva om, så hojta till!

Mvh Herman

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...