Jump to content

A/C Rör


shreken

Recommended Posts

Hej. jag har en Mustang 95a som jag håller på och ska byta värmeelement på men jag måste dela på A/C rören till kupén, för att kunna ta loss hela värmepaketet. Hur delar man på ett a/c rör?? Snälla jag behöver hjälp.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Du behöver ett specialverktyg, tillverkat i plast. Din lokala fordhandlare har det med stor sannolikhet, frågan är om han lånar ut det. Har även för mig att det finns ett sånt "kit" att köpa på Biltema... Fördel är att du ber en auktoriserad, alternativt någon som kan det här med AC, att hjälpa dig tömma systemet först. Är olagligt att släppa ut medvetet samt att det kan ge dig elaka skador om du får köldmedlet på dig.

mvh A

Link to comment
Share on other sites

Misstänkte att det var på det viset. Typiskt nu när hela instrumentpanelen ligger på garagegolvet och rattstången ligger på golvet i bilen. Får höra om någon gör hembesök.

Tack för ditt svar. Då behöver jag inte stå och dra i rören och försöka sära på dem för hand längre.:D

Link to comment
Share on other sites

Hej igen..

Vill du försöka själv så kan man försöka ta isär dem för hand. Det du behöver är några buntband, handskar, tape och lite tålamod.

Röret sitter "spärrat" med en fjäder inuti. Du ser den från sidan, ser ut som en plastring och så ser du fjädern som ligger runt röret. Klipp till buntbandet så att längden passar precis runt röret. Sedan gäller det att försiktigt pressa in buntbandet som en sorts ring som pressar ut fjädern. När din "buntbandsring" har tryckts in och "låst upp" fjädern så är det dags att försiktigt försöka dra isär rören. Kan hjälpa om du smort lite med typ 5-56, WD-40 eller liknande... Var försiktig! När rören går isär så kommer det finnas tryck i systemet och den gasen är INTE att rekommendera att få på sig...

Men som sagt, det kan vara lättare att försöka få någon att komma hem... Lycka till och hoppas det går bra för dig!

mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...