Beijar April 29, 2011 Report April 29, 2011 Upptäckte att fläkten inte går igång, bubblade ur en hel del kylarvatten när jag kom hem. Tempmätaren gick dock inte upp. Kollat säkringar och nu kliar jag mig fundersamt vad mer jag kan kolla. Först på onsdag kunde jag få en tid på verkstaden (garanti). Provade och bytte plats på reläerna 25 och 28 (highspeed & lowspeed) men det hjälpte inte. Och säkring 3 är som sagt hel..Någon med kloka idéer? Citera
Gtttggg April 29, 2011 Report April 29, 2011 Har du kollat om det finns ström till fläkten? Kanske brytaren till fläkten eller rentav fläkten i sig har lagt av. Citera
Beijar April 29, 2011 Author Report April 29, 2011 Har inte kollat det än. Får ev. bli imorgon och dra fram en separat 12V matning och se om fläkten funkar.Lite trist att bilfirman inte kollat sådana saker.. Citera
Gtttggg April 29, 2011 Report April 29, 2011 Har inte kollat det än. Får ev. bli imorgon och dra fram en separat 12V matning och se om fläkten funkar.Lite trist att bilfirman inte kollat sådana saker..Bilfirman? Om du har köpt bilen nyligen, kan du få det fixat på MRF-garantin. Citera
Beijar April 29, 2011 Author Report April 29, 2011 Japp, köpte den förra tisdagen, men de kan inte kolla på den förrän på onsdag.. och om jag kan hitta felet nu, så är jag glad..Hittade en ledtråd som jag behöver få bekräftad. Det *kan* vara att reläet för slow är felvänt..?!Se denna bild som jag hittade:Och här är min säkringslådaDe två stora nedtill är från vänster Highspeed fan och den andra low speed.. http://www.allfordmustangs.com/forums/2005-2010-v6-mustang-tech/115549-2005-mustang-v6-cooling-fan-help.html#post1002013Det låter ju knäppt, men det vore intressant att höra/se och vilket håll reläet för lowspeed ska sitta.. Citera
Guest my little pony April 29, 2011 Report April 29, 2011 hej Robban.....du där med MRF Garantin de är väl samma sak som vissa firmor ger RH garanti?Undra vilken garanti SAAB ger sina köpare nu? Den kommer väl o heta RYSS garanti.....Närmsta o den enda verkstad som tar på sig garantifel ligger väl i Sibirien ?MVH "my little pony" Citera
Gtttggg April 30, 2011 Report April 30, 2011 Japp, köpte den förra tisdagen, men de kan inte kolla på den förrän på onsdag.. och om jag kan hitta felet nu, så är jag glad..Hittade en ledtråd som jag behöver få bekräftad. Det *kan* vara att reläet för slow är felvänt..?!QUOTE]Jag tittade på skissen som du hade lagt fram och det kan förklara varför fläkten inte startar dvs nån av reläerna sitter felvänt. Nr 30 är alltid ingående ström till reläet och nr 85 är jord. Testa att vända reläet för lowspeed halvt varv och se om fläkten kommer igång när motorn är uppe i arbetstemperatur. Funkar inte det, prova samma sak med highspeed. I annat fall får du kolla med multimeter om det kommer fram ström överhuvudtaget. Citera
Gtttggg April 30, 2011 Report April 30, 2011 hej Robban.....du där med MRF Garantin de är väl samma sak som vissa firmor ger RH garanti?Undra vilken garanti SAAB ger sina köpare nu? Den kommer väl o heta RYSS garanti.....Närmsta o den enda verkstad som tar på sig garantifel ligger väl i Sibirien ?MVH "my little pony"RF garanti känner jag inte till likasåväl garantin för köpare till Saab med tanke på läget. Har man tur med bra kundbemötande på verkstan i Sibirien, får man kanske ryska militärmössor till barnen. Citera
Beijar April 30, 2011 Author Report April 30, 2011 Får bli ett besök till verkstaden på onsdag för att kontrollera allt ordentligt. Citera
pools May 1, 2011 Report May 1, 2011 Hittade en ledtråd som jag behöver få bekräftad. Det *kan* vara att reläet för slow är felvänt..?!Hej!Jag vet nada om dom nyare årsmodellerna, men skulle det vara så att reläet är felvänt, då ärdet en otroligt korkad konstruktion. Alla andra bilreläer jag har sett går inte att vända fel. Sådet är nog inte problemet.Mvh.P-O Citera
Check May 2, 2011 Report May 2, 2011 Har du kommit fram till vad det var ?Fick precis samma fel på min -05 Mustang GT idag, tempmätaren gick upp mot rött och jag gick ut och kollade och då går ej kylfläkten, säkringen är hel. Citera
Check May 2, 2011 Report May 2, 2011 Har du kommit fram till vad det var ?Fick precis samma fel på min -05 Mustang GT idag, tempmätaren gick upp mot rött och jag gick ut och kollade och då går ej kylfläkten, säkringen är hel. Citera
Beijar May 2, 2011 Author Report May 2, 2011 Inte ännu. Ska in med den på onsdag på verkstad, återkopplar efter det. Citera
Check May 2, 2011 Report May 2, 2011 Var ute och kollade lite mer ingående nu, verkar vara själva tempmätaren som strular, kylvattnet är bara ljummet då den visar på rött. Provade att slå på ACn och då startar kylfläkten.Då jag slår av bilen så går dom andra 3 mätarna (olja,bensin,batteri) och lägger sig i botten medans tempmätaren stannar i mitten ungefär, så när bilen går i normal drifttemp så går tempmätaren upp på rött medans den borde stå i mitten nånstans. Citera
Beijar May 4, 2011 Author Report May 4, 2011 Var antagligen bara locket till expansionskärlet. Allt verkar funka nu. Mer test ikväll, måste ju jobba också... Citera
Recommended Posts