Jump to content

HÅLLARE TILL OLJETRYCKSKONTAKT MACH 1 69


Recommended Posts

HEJ!

FINNS DET NÅGON KUNNIG SOM KAN HJÄLPA MIG ATT HITTA EN HÅLLARE TILL OLJETRYCKSKONTAKTEN. JAG HAR TROTT ATT DET VARIT ETT ELFEL MEN VID RENOV.AV KOPPLING OCH LÅDA FANN VI ATT DENNA HÅLLARE FATTAS. JAG BEHÖVER DEN FÖR ATT FÅ IGÅNG MÄTARNA. OM DEN INTE FINNS I SVERIGE SÅ KANSKE NÅGON VET DET VAD DEN HETER PÅ ENGELSKA, DET GÅR JU BRA ATT BESTÄLLA FRÅN USA. JAG HAR BÖRJAT ATT RENOVERA UPP MIN MACH I HON HAR STÅTT NÄSTAN STILL SEDAN 1994. MOTORN ÄR EN 351W 4V.

TACKSAM FÖR ALL HJÄLP

MED VÄNLIG HÄLSNING

MARIA TROEDSSON

HAR TYVÄRR INTE FÅTT MITT CMCNR ÄNNU

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Du får nog förklara lite bättre, oljetryckskontakten sitter på

motorn brevid bensinpumpen. :?

Tryckkontackten sitter på en sexkantig förlängare, i flästa

fall så är det en givare som tänder en lampa på instrument-

brädan, eller så är det en större tryckgivare som ger puls

till mätare. :?

Vilken del söker du Givare och vilken typ, förlängaren kanske

du kan annonsera efter här på forumet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

hej och tack för svar.

tyvärr är jag ingen tekniker men efter samråd med maken är det förlängaren jag saknar. det är några glada amtörer som haf min bil innan och kopplat ihop mätarna med varann. så jag får väl hoppas att någon kanske har en sådan i sina gömmor.

hälsningar maria

Link to comment
Share on other sites

hej igen lars

det verkar som du har lite kunnande skulle du vilja hjälpa mig med ett namn på denna förlängare så är det kanske lite lättare att annonsera efter denna. motorer är ju alltid lite speciellt jag är väl inte så hemma på allt även om man har varit med och lysstnat och lärt har många bekanta som kör bla promod och top fuel men det är ju lite andra delar men grunden är den samma. hoppas att du kan hjälpa mig det är ju alltid bättre med mätare som funkar.

hälsningar maria

Link to comment
Share on other sites

Jag saknar också en sån förlängare till min 351W. Får besked under eftermiddagen om det finns hemma. Annars funderar jag på att beställa från California Mustang USA. ( 9B339B 1966-70 Falcon V8 $25.95 )

Link to comment
Share on other sites

tack killar för era svar det är alltid roligt att ge sig in i männes värld vad det gäller bilar och motorer vi kan väl höras av om det dyker upp någon givare har faktiskt fått nys om en härhemma. men det skulle vara bra att veta om man kan få hem från usa.

maria

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

En 4 år gammal tråd, men jag knyter på:

Skall snart lyfta i en motor som har hålet,

där oljetryckskontakten (-förlängaren) normalt sitter,

pluggad med en insexplugg.

Blocket har tjänstgjort som racemotor vid landsvägslopp i Mexico, och jag gissar att man då använt extern oljekylare.

Mina försök att ta bort pluggen (verkar sitta in i h-e hårt) har hittills misslyckats.

Det återstår ytterligare ett demonteringsförsök med prylar från Swedol, men om också det skiter sig så måste jag montera givaren utanför blocket.

Nå'n som har förslag på enkel och billig lösning på frågan hur man monterar oljetrycksgivaren utanför blocket?

/Lasse B

Link to comment
Share on other sites

Hej

För ca 2år sen,köpte jag förlängningen till oljetr givaren av HansenRacing

då fanns den i deras sortiment,skulle tro att den fortfarande gör det så hör med närmaste mekonomen så fixar dom säkert fram den.

Javisst kångla inte till det för en sån liten pryl, jag har också köpt genom Hansen racing

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Sista försöket att få bort den dj-a pluggen sprack!

ﻻ▼Йﺅﮓ◙₣ۼ۞רҖΨﻕﻻŴ!!!

Så här gick det med mitt nya verktyg:

Vem sa att det skall vara lätt?

Inte jag iaf.

Tips på oljetrycksgivarmontage?

Lasse B

Lite klurigt när man inte står på plats, men jag kan förställa mig att det sitter hårt när verktyget går sönder. Eller så är det dålig kvalité

Jag har för mig att det är en svagt konisk gänggång, och om någon dragit i för kung och fosterland så sitter det nog rejält. Förlängaren i original är inte så stark ( gjord i aluminium) så den går av om man drar för hårt, så förmodligen har du en stålbult imonterad

Jag har borrat ur en sådan en gång men då satt inte motorn i bilen. Det bästa är nog att få ur den befintliga. Men Hur????

Gick det att dra dit den måste det gå att få ur den. Att värma med gas känns lite riskbelt i motorutrymmet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ha Ha

Tänk detta inlägg hade jag helt glömt tänk vad tiden går 4 år sedan snart.

Har fortfarande inte fått rätt på mina mätare så jag kör så det ryker blir man stoppad av Harry Haffa så får jag väl skylla på mina mätare, tror inte att det har någon effekt men ändå.Ska kolla med Magnus tips om jag kan få rätt på dom till säsongen börjar då kör man ju laglydigt.

Maria CMC 314 Mustang MACH 1 1969

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...