Jump to content

Justera servostyningen?


Macke

Recommended Posts

Har aldrig riktigt fått till min servo, den drar åt höger, inte mkt men den drar, ska göra ett sista försök och palla upp den osv, men jag har varit på justermuttern förut och tycker inte jag känner någon större skillnad även om jag drar ett varv eller två så undrar därför HUR känsligt det igentligen är? Hade isär och bytte tätningar osv när jag satte ihop servon, kan jag ha gjort fel/inre läckage eller skulle den dra mkt mer då? Släpper man ratten i hög fart sticker den, inga problem på bilprovningen eller så dock.

Link to comment
Share on other sites

Ett enkelt test är att ha framvagnen upphissad och starta motorn, vrider sig hjulen av sig själva är det något galet med servon. Justerskruven är en sak, kontrollventilens läge på centerlink en annan och som tredje alternativ: olika längd på styrstagen.

Annars är jag också inne på Pers resonemang om hjulinställningen.

Link to comment
Share on other sites

har varit på justermuttern förut och tycker inte jag känner någon större skillnad även om jag drar ett varv eller två så undrar därför HUR känsligt det igentligen är? .

Muttern ska dras i botten (försiktigt så inte axeln brister) sedan lossas exakt 1/4 varv.

Link to comment
Share on other sites

Ska palla upp den och kolla noga, framvagnsinställningen är inte bra, instäld med ögonmått och däcken är nya, känns att det går lite olika tungt så ska börja med en ny grundjustering. Har i flera års tid tänkt beställa nått bra väghållningskit till den, därför har jag inte gjort en seriös inställning, nån som har tips på bra kit? Har kikat lite på mustang plus, deras "värre" kit med krängare fram och bak, någon som har erfarenhet av det eller handlat från den firman?

Link to comment
Share on other sites

Unvik Mustangsplus satser.

Det är väldigt dålig kvalitet på dämpare och kulleder.

Jag har prövat deras grejer flertal gånger och visst det är bra i början men märkt att just kulleder och stötdämpare snabbt ger upp.

Spiralfjädrar, krängningshämmare och bladfjädrar är bra!

Bärarmar får godkänt.

Jag föredrar numera det märke som exempelvis Hansen Racing säljer MOOG

Lika bra som original och faktiskt en del saker bättre.

Dämpare är det KYB, Gabrielle eller Koni

Link to comment
Share on other sites

Det finns rätt många trådar om väghållning här på forumet. Men en liten lista kan kanske vara en början:

Shelbysänkning

Konidämpare

Nya fjädrar: hårdare fram ( inte överdrivet ), original bak med polybussningar i bakre fästet.

Kraftigare krängningshämmare fram, gärna en bak, bägge med polybussningar.

Hårdare gummibussningar i casterstagen.

Resten bara nytt " original".

Hjulvinklar: 3-5º caster, 0,5º negativ camber, 3 mm toe in. Kolla så att bakaxeln linjerar med chassiet.

Justera in dämparna så att bilen känns stabil på guppig väg i hög fart, kan bli ca 50-75 % fram och ca 25-50% bak.

Sedan är det bara att ut och njuta.

Link to comment
Share on other sites

Blir att prova beställa från Usa via jetcarrier, är ju sjukt billigt på mustang plus tex, 4 st Kyb gasdämpare 143$, front kit med fjädrar och grov krängare 209$, blir ingen sats då jag inte vill sänka mer bak och troligtvis inte rymmer krängaren pga bränslepumpen/avgassystem (synd), ska även beställa en lokar kickdownvire så jag får igen den funktionen oxå! ska bli kul och se, frakt upp till 70 kg med båt = 300kr... plus frakt i sverige dvs förmodligen mer...

Link to comment
Share on other sites

+ tull och moms. Du får räkna med att du får betala c:a 10:- till 12:- per dollar innan du har varorna i Sverige.

Så 143 dollar blir alltså c:a 1500:- till 1700:-

Ungefär samma pengar som du får betala hos någon Svensk återförsäljare. Ska man beställa direkt från USA,

måste du upp i 5 till 6 tusen innan det kan bli billigare.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Har nu beställt från summit, mustang plus accepterade inte betalningen, beställde för 4200:- inkl frakt i usa så det blir ca 5500 med tull/moms, plus 300 båt, plus frakt i sverige så ca 10kr dollarn skulle jag tro det slutar på. Har även beställt mallar till sänkningen, längtar!!!

Link to comment
Share on other sites

Har nu beställt från summit, mustang plus accepterade inte betalningen, beställde för 4200:- inkl frakt i usa så det blir ca 5500 med tull/moms, plus 300 båt, plus frakt i sverige så ca 10kr dollarn skulle jag tro det slutar på. Har även beställt mallar till sänkningen, längtar!!!

Summit är kanon, Sist jag beställde hade jag grejerna efter 4 dar.:D

Link to comment
Share on other sites

Ja 3-4 dagar stod det på leveransbeskedet, sen är det bara att vänta 3-4 veckor innan det dimper ner hemma i garaget! Är riktigt taggad på att få lite väghållning, hijackers i alla ära om man ska lasta i övrigt så suger dom. Sen blir det en riktig framvagnsinställning coh finjustera ventilpaketet till servon. Beställde även en kickdownvire (saknar det nu) och en elchoke så man slipper söla i bränsle när den stått, kommer att bli skönt att slippa startprocedurn och bara vrida på nyckeln.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...