Jump to content

Inte snyggaste bilden men hårig!!!


Recommended Posts

Här är en S/V bild från ett nattligt streetrace för mer än 25 år sedan i Göteborg. Det är "Hansa" med sin 70'a Mach1 med 467ci motor som värmer däck. Året var ca: 1978?? Hur många i detta forum var akiva på den tiden?

Link to comment
Share on other sites

Lite mera info och nostalgi för den nya generationen.

Mustangen var en Mach1 70a Grabber Green och shaker scoop från fabrik. 351an och FMX byttes mot en 429 SCJ motor försedd med 460 vevaxel och borrad ,030" vilket ger 467" toppar portade och större ventiler ( har inte dim just nu), C6 prepped låda med manuelt kit, Turbinen kommer jag inteihåg stall varvet på, Men det räckte för att skruva av ingående axel på C6an. Bakaxel ver en 9" och utväxlingen var "vad som för dagen passade" byttes beroende på 1/4 eller 1/8 mile. På 1/4 mile har jag för mig att mitten 11sek med slick var det som gällde.

Den här bilden (från 1978) visar en Chevy som (de flesta andra) fick se bakpartiet på Mach1'an försvinna i fjärran.

Det här var under street raceingens barndom när man åkte med bilen på stan och sedan träffades för att mäta sina krafter. Mera sim i "Sista natten med gänget" Inte alls som idag då det mera rör sig om illegal racing. Där fick jag också göra mitt inlägg i den debatten.

Link to comment
Share on other sites

Det här var under street raceingens barndom när man åkte med bilen på stan och sedan träffades för att mäta sina krafter. Mera sim i "Sista natten med gänget" Inte alls som idag då det mera rör sig om illegal racing. Där fick jag också göra mitt inlägg i den debatten.

Det tycker jag du gjorde rätt i.

Är det du som äger bilen nu? ("eftersom du inte har dem i just nu")

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Nej jag äger inte bilen, jag tror att Hansa fortfarande har den kvar. Jag träffade honom för ett par år sedan och då hade han den och med komentaren "den tar jag med mig i graven".

På 70talet hade vi ett garage i Masthugget där det var många muskelbilar och jag var bollplank och hjälpte till med att få grjorna att fungera. För att nämna några:

Grus: Mach1 351W 1970, Pontiac TranAm 1971 455HO 4-vxl (klarade framhjulslyft med slicks!) han körde sedemera CamaroCup och blev även Nordisk mästare i Super Saloon på 90talet med en Corvette (Batmobile).

Roger: 1973 Corvette 454", lyckades med konststycket att få in ett Hi-Rise insug utan att montera scoop (sänkte motor istället) åkte senare CBB dragster.

Eros: El Camono 1959 med en 454" och Th400, frigångshöjd som en GoKart, Hedders med collector på UTSIDAN av framskärmen och sidepipes som man brände sig hemskt på. Och även on 1970? Camaro 396" som blev 407".

Mesta aktiviteten i garaget var på hojsidan, där byggde jag skjälv tillsamman med Steffe en dragbike inspirerad av Tom Christensen.

Det var en dubbelmotor 2*910cc med det mesta hemmagjort kompressormatat med Hilborn/Keith Black injection för Ca: 80% Nitro, hemmabyggd hydruliskt styrd tvåstegs planet växellåda. Tyvärr slutfördes inte det projektet då jag flyttade till Afrika och Steffe focuserade på son doktors examen (mekanik och material).

Jag hann även med en Mach1 1974 med all option utom AC, under ett par år då jag bobbe i Belgien och Africa. Köpte den i Belgien 1980 för Ca: 6500 sek och den hade gått 7000mil med två ägare. Den såldes senare i Africa.

Jag har även hunnit med div andra USA bilar Corvette och Challenger (jobbar på ett register över de "Svenska" bilarna vad varje bil har för historia 449 st. Vet ni något om någon Challenger så skicka ett mail all info mottages med glädje.

MvH

PeO

Link to comment
Share on other sites

Pink service var ett namn som dök upp genom "Grus" frisyr men kom jag vet inte om det var aktuellt innan flytten från Masthugget. Själv flyttade jag ut från det garaget i början av 80-talet (till första lång gatan).

Vem var det du kände där ifrån???

MvH

PeO

Link to comment
Share on other sites

Vi kan även förtsätta komunikationen via mail så slipper "allmänheten" lyssna på vårat ämne som hamnat på en lite lokal nivå.

Men är det någon som vill ha historik från dragracing både nationellt eller lokalt i Göteborg så får ni gärna höra av er.

Trevlig helg till alla

PeO

Link to comment
Share on other sites

Klart man kommer ihåg reportaget om den gröna Mach 1:an och att den ägdes av någon som hette Hansa i Gbg.

Jag har flera gånger varit på väg att i detta forum fråga om någon känner till vad det blev av denna potenta bil. Ja, så fick man svar på det också...

Men var reportaget verkligen i Start & Speed? Jag undrar om det inte var i Wheels eller Colorod? Det kanske gjordes reportage i flera tidningar förresten.

Link to comment
Share on other sites

Den mussen känner jag igen. Köpte en 351 c -72 cobra jet i delar (rasad) på annons. Körde till götet och kom ner i ett garage. Där stod mussen och och en del andra bilar bl.a. en banracing camaro. Jag tror det var Grus som sålde motorn (han hette väl Sand) . Blev väl inte så där överimpad av mussen men däremot motorn. Hade själv en Shelby Gt 350 -69 på den tiden och slängde ut orginalmotorn (351W) och plockade ihop Clevelanden istället( var häftigare på den tiden) . Jag lastade motorn i min vinter bil , en amazon, blocket i skuffen topparna på golvet bakom stolarna och massor av grejor bl.a en hel hink med skruvar. Amazonen knäade ordentligt av tyngden från motorn och alla bilister blinkade på mig för jag bländade dom när jag körde hem på kvällen. Det var tider det!

Lite nostalgi. Stig

Link to comment
Share on other sites

Fortsetta diskusjonen her snella. Even om jag er "Norbagge" så har jag ju lest om alla heftiga biler som fanns i Sverige under 70/80 talet. Undrar var dom tog vægen ....?

John

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Kollade på race68 sidan trevligt värre men kunde

inte hitta syrans Agneta och hennes pojkvän

Peter Nordströms Corvette Qvick silver, Det måste

vara en av 70 talets vassaste gav många på moppo. 8)

Agneta är fortfarande aktiv inom drag race men

nu mera i USA åker tillsamans med Pat Musi och

även gift med densamma kolla www.patmusi.com

Agneta har också bytt förnam och heter nu Elisabet

lättare för Amerikanare att uttala. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Lars,

Hoppas att du har bilder!! Skicka över den med lite bakgrunds fakta till Danne så lägger han ut dem. Hans mail adress hittar du på sidan.

Vad händer med bilen??

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Om du menar vetten så är den återställd till

original dom körde med den silverlackerad och

den var en s.k. splitt Window, det stod Qvicksilver

över bakre hjulhuset på båda sidor. 8)

Senare så lackerades den i flera blå nyanser

och kläddes med många sponsordekaler. :roll:

Jag skall leta upp lite bilder och försöka att

skanna dessa. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...