Jump to content

Ryckig gång - Paniken börjar infinna sig


MathiasW

Recommended Posts

Jahopp. Då har vi ännu en 289:a med ryckig gång på låga varv :P

Går fint på tomgång och fullt gaspådrag, men rycker otroligt mycket (så man skäms) vid normal "fis-åknings-hastighet". Och ja, det är en lite vassare kam på den.. men så här ryckigt har den aldrig gått.

Har bytt tändstift och samtliga filter. En bekant ställde tändningen. Jag plockade ur förgasaren (edelbrock performer 600) och rengjorde.

Har testat å skruvat på luftskruvarna enligt http://www.mustangclubsweden.org/showthread.php/13119-Oj%C3%A4mn-g%C3%A5ng?highlight=ryckig utan märkbar skillnad.

Den tjuvar ingen luft vad jag kan se från någon vaccumkoppling och packningarna i förgasaren sluter tätt.

Däremot så tror jag att jag börjar bli tokig... men det är ett ämne för ett helt annat inlägg ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej jag har exakt samma problem som du.Och jag har bytt allt man kan tänka sig utom hela fördelaren som ska bytas nästa vecka.Kolla om du har glapp i fördelaren.På min kunde jag vicka på rotor 4-5mm i sidled.Vet ej om det är detta felet men jag kan ju återkomma om det hjälpte på min 289a.

Hm tokig är bara förnamnet för jag inte kommit ut ur garaget än.

Mvh Christer

Link to comment
Share on other sites

Tror jag lokaliserat felet/felen. nästan kabelbrott på kabeln som går in i "bat" (procomp HEI fördelare) och nästan kabelbrott på kabeln från "S" i startrelät (bör ju inte påverka när bilfan väl är igång). Har inte kunnat prova dock, då jag tog det säkra före det osäkra å lämnade bort förgasaren för kontroll då jag i detta läge inte litar inte på mig själv.

Skall prova att byta tändkablar också när man ändå håller på å rotar runt. :)

Angående munstycken, hur vet man om de är underdimensionerade?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Det kan vara knepigt att lokalisera anledningen till ryckig gång. Min erfarenhet är att om det uppstått efter vintevilan handlar det knappast om någon inställning, dvs meningslöst att laborera med munstycken och dölja det egentliga felet. Då är det något som helt enkelt har gått sönder eller slammat igen.

MVH

Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sådärja, byte av tändkablar resulterade i att den gick hyfsat. Lite extra inställning av luftskruvarna gjorde att den gick perfekt! Gubevars va' gôtt! :)

Allt lagomt till att jag skulle skjutsa grannens mamma som fyllde 90 år igår (http://nwt.se/karlskoga/article912354.ece)

Hon var mer än nöjd med åkturen, en riktig "krut-tant" som skrattade högt när jag stampade ned gaspedalen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...