May 12, 201114 yr comment_104428 Jahopp. Då har vi ännu en 289:a med ryckig gång på låga varv Går fint på tomgång och fullt gaspådrag, men rycker otroligt mycket (så man skäms) vid normal "fis-åknings-hastighet". Och ja, det är en lite vassare kam på den.. men så här ryckigt har den aldrig gått.Har bytt tändstift och samtliga filter. En bekant ställde tändningen. Jag plockade ur förgasaren (edelbrock performer 600) och rengjorde.Har testat å skruvat på luftskruvarna enligt http://www.mustangclubsweden.org/showthread.php/13119-Oj%C3%A4mn-g%C3%A5ng?highlight=ryckig utan märkbar skillnad.Den tjuvar ingen luft vad jag kan se från någon vaccumkoppling och packningarna i förgasaren sluter tätt.Däremot så tror jag att jag börjar bli tokig... men det är ett ämne för ett helt annat inlägg
May 12, 201114 yr comment_104446 Hej jag har exakt samma problem som du.Och jag har bytt allt man kan tänka sig utom hela fördelaren som ska bytas nästa vecka.Kolla om du har glapp i fördelaren.På min kunde jag vicka på rotor 4-5mm i sidled.Vet ej om det är detta felet men jag kan ju återkomma om det hjälpte på min 289a.Hm tokig är bara förnamnet för jag inte kommit ut ur garaget än.Mvh Christer
May 13, 201114 yr comment_104477 Är det inte så enkelt att ni har för små huvudmunstycken i förgasaren,
May 13, 201114 yr comment_104485 Inte helt ovanligt att tändkablarna ger upp !Går inte alltid att mäta fram felet på dom.
May 13, 201114 yr Author comment_104489 Tror jag lokaliserat felet/felen. nästan kabelbrott på kabeln som går in i "bat" (procomp HEI fördelare) och nästan kabelbrott på kabeln från "S" i startrelät (bör ju inte påverka när bilfan väl är igång). Har inte kunnat prova dock, då jag tog det säkra före det osäkra å lämnade bort förgasaren för kontroll då jag i detta läge inte litar inte på mig själv.Skall prova att byta tändkablar också när man ändå håller på å rotar runt. Angående munstycken, hur vet man om de är underdimensionerade?
May 13, 201114 yr comment_104493 Mät din co halt. Så får du lite koll på vad som händer håll upp den i olika varvtal
May 17, 201113 yr comment_104608 Hej!Det kan vara knepigt att lokalisera anledningen till ryckig gång. Min erfarenhet är att om det uppstått efter vintevilan handlar det knappast om någon inställning, dvs meningslöst att laborera med munstycken och dölja det egentliga felet. Då är det något som helt enkelt har gått sönder eller slammat igen. MVHThomas
May 18, 201113 yr comment_104640 Kolla så att inte vacumslangen/röret till lådan har gått av eller läcker, kan resultera i en mkt ryckig gång!(gäller bara på automat)MVH//M
May 29, 201113 yr Author comment_104955 Sådärja, byte av tändkablar resulterade i att den gick hyfsat. Lite extra inställning av luftskruvarna gjorde att den gick perfekt! Gubevars va' gôtt! Allt lagomt till att jag skulle skjutsa grannens mamma som fyllde 90 år igår (http://nwt.se/karlskoga/article912354.ece)Hon var mer än nöjd med åkturen, en riktig "krut-tant" som skrattade högt när jag stampade ned gaspedalen
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.