Jump to content

Snart är mussen hemma men utan regskyltar från usa, Hur ska jag köra en vecka laglit?


Daniel gt

Recommended Posts

ja snart är den hemma efter mkt om och men!! Och man vill ju gärna köra en vecka som man får göra om bilen har en giltig utlänskregistrering och försäkring. Försäkringen är grön, men regskyltar är ju personliga i usa och plockas bort i usa hur löser man detta??? och tillfälliga skyltar kan man ju glömma då de tar 3 veckor att handlägga!!

Link to comment
Share on other sites

Jo jag har en grön skylt från hamnen till Stockholm, bättre än inget alls kanske. Dock ska bilen tillhöra samma ägare som skylten

Vilket den inte gör, men skulle va kul att köra efter denna dag, ivrig som få!! :) konstigt de där med tillfällig försäkring vid import när man inte har regskylt, tror jag snor ett regnr från nån bil i USA och gör en egen skylt, va är det värsta som kan hända.....

Link to comment
Share on other sites

Börja inte tillverka eller sätta dit några falska skyltar, det kallas "Märkesförfalskning" och straffsatsen är böter eller fängelse. Finns att hitta i Brottsbalken 14 kap §7... Kan kosta mer än det smakar... Kolla med Transportstyrelsen hur man ska göra, finns säkert någon lösning.

Har du någon trevlig bild på bilen? Vad e de för kärra?

Link to comment
Share on other sites

post-6069-144839157048_thumb.jpgHej!! Jo de kanske är dumt ayy förfalska :) ska ringa runt lite idag och kolla hur ja ska göra. Här e kärran en gt -05 stage one roush, ca 7000 mil. ska in till grufman för konvertering av lampor direkt, och så får jag lite snyggare lampor bak än dessa "lexus" bakljus :)

post-6069-144839157052_thumb.jpg

post-6069-144839157058_thumb.jpg

post-6069-144839157064_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja hade önskat det men den 7 juni är den hämtklar om allt går som det ska och båten inte sjunker, ringde förövrigt till transportstyrelsen som inte kunde besvara min frga ang regskyltar och hänvisade till polisen. ringde trafikenheten i solna, som ska va experter på allt som rör trafikregler, ehhhh ja de va en bra fråga fick jag till svar. La på och ringde om igen för att se om de va nån annan som va lika smart som kunde svara. ehhh jo de e väll bara o köra svarade en annan!! bara du kan visa upp papper på försäkring samt importpapper!!! Kanon svara jag och vad heter du?? nu kör jag hem utan regskyltar och hänvisar till denna tjej som gav mig svaret om jag blir stoppad :)

Link to comment
Share on other sites

Jo ja vet men de känns som om att om inte trafikenheten vet riktigt hur de ligger till så kanske grabbarna ute på fältet vet mindre, de blir väll 1500 i böter oreggat fordon 800 och kanske 10 saker till men nu orkar ja inte forska mera!! Jag kör ändå. Ingen som känner nån som åkt dit??

Link to comment
Share on other sites

Snyggt - Tjusigt - Propert!!! Men som du säger, bakljusen andas inte Mustang direkt. Grufman är ett bra val, det kommer att bli kanon. Jag är själv förtjust i riktiga glödlampor och inte i dioder...

Link to comment
Share on other sites

Ja men då måste jag ansöka om ursprungskontroll först och detta kan bara göras när bilen är hemma i Sverige och 3 veckors handläggningstid. Förstår inte hur folk löser detta, ja kan ju inte va den första som ska köra hem en bil från USA utan biltransport :)

Link to comment
Share on other sites

Du har säkert kollat detta men här kommer en länk:

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordonsimport-och-ursprungskontroll/Tillfallig-registrering-vid-import/

Ett problem är vad jag förstår att få försäkringsbolagen att helförsäkra bilen innan den har registreringsbesiktigats.

Dock kan Folksam erbjuder detta. Hos dom tecknade jag en helförsäkring utifrån chassinumret.

/MOS

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...