Jump to content

Framvagnsinställning


bossrules

Recommended Posts

Är det någon som vet vilka värden man ska ha vid framvagnsinställning av en -70 Boss 302. Har wedge kit och kör mest på gatan. Vet att nån för länge sedan hade lagt ut värden både för gata, bana och vardagskörning.

För just uppför sig bilen som en nervklen daggmask, vansinnigt spårkänslig :shock: . Kan det bero på däcken???? har Mickey Tompson sulor fram 225/50-15 på 8,5 fälg. Eller är det helt enkelt inte bättre gjort från fabrik????

MvH

Peter cmc44 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Enl. service manualen skall det var följande för en 1970:

Caster: Min. -1º Max, +1º Optimum, 0º (Jag skullle föreslå +1º för styrstabiliteten)

Camber: Min, 0 º Max, +1,5º Optimum, +1º

Toe-In: 0,062" > 0,312" eller i mm 1,5 > 7,9mm (denna stora tolerans förstår jag ej alls??)

Kolla även hur bakaxel sitter!!!

Hjulinställningar är en hel vetenskap och det finns lika många åsikter som personer. Jag har själv jobbat mycket med däckslitage fast på lastbilar och bussar (principen är den samma fast hjul-lasterna större).

För att verifiera inställningarna kan du lämpligen skaffa en BRA digital temp mätare, kör med bilen under ca: 10-15 min så som du valnigtvis anväder den mät sedan tempen på däcken fram utsida mitten och insida samma bak. När du har rätt inställning bör tempen vara samma på Vänster som Höger utsida som insida och i mitten. Om inte utred varför det skiljer och ändra.

Även utrustningar är väldigt felvisande och många "avanserade" är av mycket låg kvalitetsnivå. Kom även ihåg att du bör köra bilen mellan inställning och verifiering, m.a.o. ett uppmätt värde justeras och ser helt OK ut på utrustninger efter justering MEN KÖR bilen och efterkolla!!!

För det sista kolla däckstrycket OFTA.

Link to comment
Share on other sites

I länken på sista inlägget gällde det 1965 års modell!

Men en viktig detalj som jag utelämnade i mitt förra inlägg fanns med i ovansående länk. Styrväxelns neutral-läge "döda punkten" den är väldigt svår att hitta (kräver väldigt kännsliga moment verktyg) det är utgångsläget för all justering av styrvinklar. Jag har ALDRIG sett en verkstad börja där!! För det mesta skruvar man "lite här och lite där" för att få de digitala siffrorna på "under maskinen" att visa enl. databladet.

Att alla bussningar är bra är ju också en förutsättning för att en inställning skall fungera, kolla dem före inställningen.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle rekommndera att du följer Per B;s anvisningar, har själv gjort det på min -69:a och gjorde första provturen för säsongen idag. Kan bara säga att bilen känns bättre än någonsin! Kan tillägga att jag satt dit KYB Gas Adjust vilket säkert gör sitt till. Dessutom oerhört viktigt att inget är glappt. Du funderade på däcken, jag åker med 235/60 15 runt om och det spårar inte något nämnvärt annat än om vägen är riktigt dålig.

Mvh

Rickard

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag ju bara gårdagen som referens men visst blev det en otrolig skillnad! Jag misstänker att det är en kombination av framvagnsinställningen och de nya dämparna. Betalade $104,95 för fyra st hos CJ, mycket prisvärt tycker jag!

/Rickard

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...