Jump to content

Svårstartad varm (289 4-ports -66)


Recommended Posts

Min mustang är svårstartad när den är varm, på morgonen när jag åker till jobbet och när jag åker hem är det inga problem. Men kör jag en kvart och stänger av den och kommer ut igen efter en halvtimma så är den riktigt svårstartad.

Ibland har jag fått vänta en timma innan den går att starta.

Det är en orginal 4 ports 289 med automatchoke. kan det vara den som strular?

Men en sak som jag upplever är att om jag skulle glömma att stänga strömbrytaren på batteriet så är den helt omöjlig att starta.

Men det kan vara inbillning, för det har bara hänt ett par gånger, och då skulle man kunna utesluta problem med automatchoken.

Sen en sak till, jag vill montera servo, finns det kit för det men kan tro det kostar skjortan...

Link to comment
Share on other sites

Ditt startproblem är troligen att du saknar en bra isolatorplatta mellan

förgasare och insug, för att utesluta polbrytare så tycker jag att du skall

demontera den och ansluta direkt på batteri med en battripolskontackt.

Servostyrningsdelar är dyra, sätt in annons under köpes på forum, kanske

du får napp här.

Link to comment
Share on other sites

4100 är original. Folk gör dessa plattor av marinplyfa eller liknande. Finns nog att köpa oxå. Har ingen på min, däremot har jag isolerat bränslefiltret av aluminium som sitter nära motorn.

//Mats

Link to comment
Share on other sites

Svårstartad.. Min var så tills jag upptäckte att membranet på acc-pumpen var sprucken så soppan läckten sakta ut. Kostade 50-lapp på Hansen och sedan blev den villigare vid varmstart.

Servo: styrning eller bromsar??

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Jag vill minnas att en veteranbilsdoktor sa följande:

Varmkör bilen till full arbetstemperatur och låt den stå på tomgång. Stäng av motorn och låt den vila i 30 sekunder. Starta motorn igen. Är den svårstartad har du förmodlingen för hög tändning.

P.S. Ett sätt att ställa tändningen utan att bry sig om markeringar är att koppla en vakuumätare till förgasaren och laborera med fördelaren tills du får högst värde och därefter skruva fast den.

Link to comment
Share on other sites

jag hade en 72 med 302 a i ,den var svårstartad när den var varm satte då dit en platta men det hjälpte inte , renoverade topparna och böt ventiltätningar effter det blev den lättstartad

john

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...