Jump to content

EV köp


Cryssarn

Recommended Posts

Hejsan.

Jag går i tankarna att gå från min FOX till en Mustang 00-03 och har nu ett par frågor.

1. Hur går det att köra dom på vintern? Menar om dom rostar sönder ( både cab och ht ). Jag vet att det är hädelse, men måste ändå fråga då jag sett ett gäng köra på vintern.

2. En av bilarna har gått 25 000 mil, tycker att det känns ganska mycket men vad tror ni? Det är en V6a.

3. Hur svårt är det att komma åt kamremmen själv? Har aldrig varit under huven på denhär modellen.

4. Nu har jag visserligen inte varit inne här på ett tag, men fanns det inte en "köp och sälj" sida förut? Eller misstar jag mig?

//Sebastian

Link to comment
Share on other sites

du hittar köp o sälj på förstasidan av forumet,bara bläddra ner!

ska du ha den modellen så varför inte ta en V8 på en gång!? dessa bilar är ju billiga numera och du får mer för pengen,men givetvis så bestämmer du själv :)

jag tycker du ska leta efter en bil med mindre milantal så du slipper ev slitage som kommer på rad,vilken årsmodell är den du tänker på?

Link to comment
Share on other sites

ja jag hade ju aldrig kört en sån bil bil på vintern över huvud taget!

men rostskyddar du undertill vilket eg bara skall göras så...men jag antar att du tänker på köregenskaperna och det skulle jag inte rek med en automat iaf

Link to comment
Share on other sites

Jag kör bara min på sommaren, men när jag ställde undan den i höstas så var det typ 5 grader varmt och hade regnat...med automat var det ingen fantastisk upplevelse kan jag säga :)

Ta V8, mindre mil och ja de har kamkedja...ska bytas vid 90.000 miles....

Link to comment
Share on other sites

Vinterkörningen var bara en tanke eftersom jag såg så många köra förra vintern.

Angående motorvalet så passar sexan bättre med min ekonomi. Men den har ingen kedja eller?

Vad är det för slitage jag ska leta efter?

Link to comment
Share on other sites

Tror inte på vinterkörning med denna modell, då skall du nog upp på 05- och nyare, Har själv kört en 08 GT 2 vintrar den ena med lite snö och den andra med mycket snö - Det var en "rolig" upplevelse, om man slipper långresor på vintern för du får vara på vakt hela tiden. På de nyare modellerna 05 och framåt har ett EXTREMT mycket bättre antispin och sladd system, det som är på min 04 Cobra är mycket grövre + att den stryper motorn så det tar tid att få fart igen..

Skall du ha den på vintern skaffa dubbdäck! du kommer få skjukt kul !! (om du inte sitter i någon snödriva..)

Glöm inte att stänga av hjälpsystemen.....

Link to comment
Share on other sites

OK.

"Skall du ha den på vintern skaffa dubbdäck! du kommer få skjukt kul !! (om du inte sitter i någon snödriva..)

Glöm inte att stänga av hjälpsystemen...."

Menar du på en 00-a eller dom andra modellerna du pratade om? Har inte planerat att köra den på vintern, lekte bara med idén för ett tag när jag sett ett gäng Mustanger vara ute förra vintern :)

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jag använder min 01'a som vinterbil. (V6'a, 5vxl) Dubbfria vinterdäck funkade fint i vintras...he he. (kul kul!!)

Den startade perfekt även när det var svinkallt.

Visst V8 är lite mulligare men som bruks/vinterbil så duger 6'an gott, tycker jag.

Har inte underredsbehandlat den men en sån behandling kostar nog lika mycket som jag gav for bilen i USA... :-0

BP

Link to comment
Share on other sites

OK.

Menar du på en 00-a eller dom andra modellerna du pratade om? Har inte planerat att köra den på vintern, lekte bara med idén för ett tag när jag sett ett gäng Mustanger vara ute förra vintern :)

Från 05 och framåt är hjälpsystemen bättre...

men att använda den som bruksbil förstör känslan med dessa fina bilar....

Link to comment
Share on other sites

OK.

Hur drar den på typ värmdövägen ( ca 90km/h )? Ser att du bor i Nacka. Funtar nämligen på Cobran. V6an har jag lagt ner tankarna på.

Såhär står det i Grufmans köpguide:

4.6L V8

225 Hk. SOHC.

260-305 Hk. DOHC.

390 Hk. SC. Cobra. 2003-2004

Förbrukning stad: 15.7 L / 100 km.

Förbrukning landsväg: 10.2 L / 100 km.

Gissar att den jag har på gång är den i mitten, men för vilken gäller förbrukningen tro?

Link to comment
Share on other sites

Ta inte detta på fel sätt men om soppaförbrukningen är så viktig för dig så kanske du ska titta på en annan bil? Det är en V8 med en tjänstevikt strax söder om två ton. Inte direkt det bästa receptet för bra bränsleekonomi.

Link to comment
Share on other sites

OK.

Hur drar den på typ värmdövägen ( ca 90km/h )? Ser att du bor i Nacka. Funtar nämligen på Cobran. V6an har jag lagt ner tankarna på.

Såhär står det i Grufmans köpguide:

4.6L V8

225 Hk. SOHC.

260-305 Hk. DOHC.

390 Hk. SC. Cobra. 2003-2004

Förbrukning stad: 15.7 L / 100 km.

Förbrukning landsväg: 10.2 L / 100 km.

Gissar att den jag har på gång är den i mitten, men för vilken gäller förbrukningen tro?

Tror det stämmer bra.... Kör min på 1,06 i motorvägsfart.. (120-130) Men då får man vara lätt på gasen. Förbrukning till och från jobb. Ca 1,2 men det är inga problem att få den att dra mer om man vill...

Link to comment
Share on other sites

Tack Peter.

Min nuvarande bil drar runt 0.85-1.0 så blir inte SÅ stor omställning.

Problemet är att det är kul att gasa med dessa bilar... det är lätt att leta efter tillfällen att gasa lite extra så man får känna suget och höra ljudet...

En Cobra är ett mycket bra val! Jag letade själv efter en 2001 när jag råkade springa på min -04. :)

Link to comment
Share on other sites

OK.

Hur drar den på typ värmdövägen ( ca 90km/h )? Ser att du bor i Nacka. Funtar nämligen på Cobran. V6an har jag lagt ner tankarna på.

Såhär står det i Grufmans köpguide:

4.6L V8

225 Hk. SOHC.

260-305 Hk. DOHC.

390 Hk. SC. Cobra. 2003-2004

Förbrukning stad: 15.7 L / 100 km.

Förbrukning landsväg: 10.2 L / 100 km.

Gissar att den jag har på gång är den i mitten, men för vilken gäller förbrukningen tro?

Med en "ecotune" jag har med mina moddar drog min 1.2 på landsväg...säg att 10 mil var stadskörning sen var det E4 söderut till småland låg mest i 110..förutom när jag lessnade och det blev WOT ett tag....

Fick ner den till 0.89 förra sommaren, men då var det skogslandsväg i 90 och snålkörande för att se hur snål den kunde vara.....

I stan...ja du...1.6l/milen då är jag nog nöjd...med tanke på att man emellanåt får horn i pannen så ligger nog förbrukningen på 2-2.5l/milen mest

Men som ovan talare..om detta är ett spörsmål som är av vikt då är nog inte V8 jänkejärn något för dig (med all respekt). Då ska du nog titta på en nyare BMW Diesel eller dylikt för att ligga runt 0.5-0.6.

Du kan få köpa min för 160 om du vill..så får du en väldig massa utrustning....jag vill ha en GT500 :)

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...