Jump to content

Reläer till lysen, Mustang -72


Recommended Posts

Ska byta ut den där berömda ljusomkopplaren, och tänkte i samma veva dra dit ett relä för avbelasta den. Undrar vilken typ av relä jag ska ha, och hur jag kopplar dit den.

Tänkte även sätta dit ett relä vid generatorn till lysena för att slippa glömma lysena på o försöka starta motorn med tomt batteri. Men där vet jag på ett ungefär hur jag ska göra, om jag bara hittar rätt relä.

All hjälp uppskattas.

MVH Kim

Link to comment
Share on other sites

Biltemas kabel- och reläsats 42680 lär vara the way to go, om man har H4-lampor! Kostar 199 kr. Jag har köpt den, men ännu ej monterat den. Kablarna är lite för korta för min -73:a (antar att det ser likadant ut på en -72:a), så dem tänker jag förlänga. Det fina med satsen är att man inte behöver klippa upp någon originalhärva.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Den sattsen som jag tillverkar, säljer behöver inte heller några kablar klippas, allt

monteras dolt och har ingen åverkan på original, passar alla USA bilar med fotomkopplare.

Jag vet att jag inte bör göra reklam för denna på forum, men jag har levererat en mängd

till nöjda Mustangägare, kan säkert få ett utlåtande om reläsattsen här.

sattsen går att lägga över tändning så att halvljus stänger av eller tänds när motorn slås av

eller startas.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nu kan jag sent omsider meddela att Biltemasatsen är till belåtenhet. Reläerna satte jag på kylarväggen, och så gjorde jag en eltejpad kabelhärva med rätt mått som jag även såg till att "integrera" kablarna till nya signalhorn i (även de hamnade på kylarväggen, finns ju mycket plats där!) Lyser nog bättre, och det känns inte som om ljuskontakten blir lika varm. Reläerna ser OK ut också, två svarta kuber utan bjäfs.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Den sattsen som jag tillverkar, säljer behöver inte heller några kablar klippas, allt

monteras dolt och har ingen åverkan på original, passar alla USA bilar med fotomkopplare.

Jag vet att jag inte bör göra reklam för denna på forum, men jag har levererat en mängd

till nöjda Mustangägare, kan säkert få ett utlåtande om reläsattsen här.

sattsen går att lägga över tändning så att halvljus stänger av eller tänds när motorn slås av

eller startas.

Hej Lars!

Jag har köpt en sats av dej. Jag fick byta reläet i sommar eftersom halvljuset slutade fungera.

Det visade sig att kontakterna inne i reläet var felböjda, eller inte böjda åt rätt håll. Till slut

blev det helt enkelt inte kontakt. Var har duköpt reläerna? Säg inte Feltema, för då...:mad:

Jag köpte det nya reläet hos den lokala macken. Och dom kommer INTE från Bilbuttriks!

Men annars är idén lysande!

Tänkte även sätta dit ett relä vid generatorn till lysena för att slippa glömma lysena på o försöka

starta motorn med tomt batteri. Men där vet jag på ett ungefär hur jag ska göra, om jag bara hittar rätt relä.

MVH Kim

Där kan man koppla reläet till generatorn, så att lyset slås på när generatorn börjar ladda.

Då belastar men inte systemet när all kraft behövs till startmotorn. Nu kommer jag inte ihåg vad

utgången på generatorn heter, men det kan jag kolla.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Hej Pools.

Jag köper relä genom bilfirman jag jobbar på, inte Biltema, reläet som slutat fungera

är alltid lagningsbart om det är slutaren i relä som är feljusterad:problem:.

Jag kan nog påstå att det är väldigt få om nästan inga som haft problem med sina

monterade hjälprelän, jag har också sagt att, om någon fått problem så får denna

någon slå en signal.

Jag vill inte att någon skall känna att dom köpt något som inte är bra, jag servar

gärna med ett nytt i sådant fall.:cool:

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Ta spänning till tex hel-halvljusrelä på ACCY platsen på säkringsdosan, då slås matning till

relä av när tändning slås av, tyvärr blir parkeringsljus fortfarande i funktion, dragbrytaren

måste tryckas in om p-ljus skall brytas.

Det är inte många som förstår funktionen p-ljus, själva ordet säger det mesta, p-ljus kan

lysa väldigt länge utan att sänka batteri nämvärt.

Alltså det kan lysa tills man upptäcker att man glömt, eller så kommer det alltid någon

och väcker en ur glömskan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...