Jump to content

Passar en c4 från en mustang -67 i en 65:a?


vonfinkel

Recommended Posts

Jag kör C4 från -68 i min 65:a, men det är även en -68 302:a i, men mig veterligen är den likadan som 289 från 65-66.

Växellägena är som Per säger annorlunda, jag är inte säker på hur de skiljer sig men jag har i alla fall original mittkonsol i min bil. 1:an ligger längst ned, sedan 2:an och sedan Drive, Neutral, Reverse och Park.

Link to comment
Share on other sites

Tänkte efter och kom på att det funkar men växelläget hamnar annorlunda

C4 1965 har växellägen P-R-N-o-O-L. Stora O är det man normalt kör på kör på.

Från 1967 är lägena P-R-N-D-2-1 och man kör då på D

Alltså har man en 1965 växelväljare men en växellåda efter 1967 så kommer man köra på den lilla o istället för stora O

Vet föresten inte heller om alla 65 har den udda "Green dot" växelväljaren (P-R-N-o-O-L)

Vad står det på era växelväljare?

Link to comment
Share on other sites

Jag har gjort ett sådant byte en gång i tiden,tog växelspaken från nyare mustang.kommer dock inte ihåg exakt årsmodell på spaken(Det va 24 år sedan ).Vet att jag fick ta gasreglaget från 67 också,har för mig att det va för att få kick down wiren att passa.

Link to comment
Share on other sites

Tänkte efter och kom på att det funkar men växelläget hamnar annorlunda

C4 1965 har växellägen P-R-N-o-O-L. Stora O är det man normalt kör på kör på.

Från 1967 är lägena P-R-N-D-2-1 och man kör då på D

Alltså har man en 1965 växelväljare men en växellåda efter 1967 så kommer man köra på den lilla o istället för stora O

Vet föresten inte heller om alla 65 har den udda "Green dot" växelväljaren (P-R-N-o-O-L)

Vad står det på era växelväljare?

Exakt! Så är det, jag har driven direkt efter neutralen och kör alltså på lilla o (P-R-N-o-O-L) medan original C4 från -65 har driven på stora O, två steg efter neutralen (P-R-N-o-O-L).

Man behöver inte ändra något, det blir bara en annan följd på växellägena och symblerna på mittkonsolen får en annan betydelse.

Link to comment
Share on other sites

Hej och tack för alla svar, då kan jag lugnt åka och hämta min "nya" låda :) Är det något speciellt man bör tänka på när man byter växellåda?, tänkte försöka undvika att förstöra den nya lådan p.g.a. nybörjarmisstag.

Link to comment
Share on other sites

hej

Det lilla o et är på min 66:a är till för start på vintern för att det inte ska slira och det togs bort året efter (jag tror han startar på 2:an)

mvh björn

Link to comment
Share on other sites

Hej och tack för alla svar, då kan jag lugnt åka och hämta min "nya" låda :) Är det något speciellt man bör tänka på när man byter växellåda?, tänkte försöka undvika att förstöra den nya lådan p.g.a. nybörjarmisstag.

Byter??

Menar du att du redan har en korrekt låda som behöver renoveras?

Isåfall varför renoverar du inte den?

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte själv och det kostar 5000 kr mer att renovera den gamla än att köpa en begagnad jag hittat. Problemet med växellådan är att den slirar på alla växlar så fort man gasar lite, och det är ju lite tråkigt när man kör musse :)

Link to comment
Share on other sites

I princip har du ju redan gjort en nybörjartabbe då! ;)

Den du köpt kan ju vara lika dålig och automatlådor går sönder bara av att stå i lager. Risken är hög att du lär bli stående med ytterliggare en brunnen låda

Automatlådor innehåller lameller precis med slitdelar som en vanlig koppling eller bromsbelägg.

C4 lådan är hur enkel som helst att byta ut dessa. Det är nästan krångligare att ta i och ur lådan från bilen.

En komplett renoveringssats kostar ca 1500kr med allt och med en manual från Hansen racing gör en amatör det på någon dag.

Mitt rekord att byta lameller är 35minuter!

Men ska man rengöra allt och vara noggran så gör en amatör det lätt på en helg

Dessutom krävs inga speciella verktyg

Priset på 5000kr är väl tilltaget och högt avrundat men bör isåfall vara ytterst grundlig. tex lagerbyten

Tänk på att alla C4 lådor är olika kalibrerade.

Lådan som tillhör din 65 är exakt kalibrerad mot vikt, utväxling och motorkonfiguration. Den funkar klart bäst till din bil.

En annan okänd låda kan bete sig annorlunda.

En renovering är alltid det bästa!

Link to comment
Share on other sites

Hej Per och tack för att du delar med dig av din kunskap, som tur är fick jag förhinder och har inte hämtat den nya lådan ännu, så man kanske skulle försöka sig på en renovering. Priset för en renovering var till och med 8000kr vilket jag också tyckte var dyrt, men jag lyckades inte hitta någon som var billigare. Folk som kan automatlådor verkar inte växa på träd tyvärr.

//Pär

Link to comment
Share on other sites

Hej Per och tack för att du delar med dig av din kunskap, som tur är fick jag förhinder och har inte hämtat den nya lådan ännu, så man kanske skulle försöka sig på en renovering. Priset för en renovering var till och med 8000kr vilket jag också tyckte var dyrt, men jag lyckades inte hitta någon som var billigare. Folk som kan automatlådor verkar inte växa på träd tyvärr.

//Pär

Jag vet inte hur långt du vill åka men här har du en verkstad i ditt län i alla fall: http://fordonshobby.se/listing.php?id=239

Link to comment
Share on other sites

Hej Per och tack för att du delar med dig av din kunskap, som tur är fick jag förhinder och har inte hämtat den nya lådan ännu, så man kanske skulle försöka sig på en renovering. Priset för en renovering var till och med 8000kr vilket jag också tyckte var dyrt, men jag lyckades inte hitta någon som var billigare. Folk som kan automatlådor verkar inte växa på träd tyvärr.

//Pär

Ja försök själv tycker jag. Bara du är "relativt" van att skruva med bilar/motorer så är det inga problem.

Finns hjälp här och på nätet om du blir osäker.

Jag har gjort massor av C4 lådor och har även en massa reservelar ifall det kniper.

På nätet finns också en massa enkla guider om du söker

Tex

http://www.customclassictrucks.com/techarticles/0508cct_1970_ford_bronco_c4_transmission_rebuild/index.html

Link to comment
Share on other sites

Renoveringskit inköpt, har även hittat ett gäng filmer på youtube som beskriver hur man tar isär lådan. Nu är det bara att invänta semestern så man får lite tid också :) Räcker det med att byta lamellerna i normalfallet när lådan slirar eller finns det fler utsatta delar?

Trevlig midsommar

//Pär

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...