Jump to content

Byta till elektrisk kylfläkt


NackaBosse

Recommended Posts

Hej på er glada Mustangägare!

Idag satt jag i bilkö (i Stockholm förståss) och såg tempmätaren på min 70:a cab stadigt stiga uppåt. Som väl va, så nådde den aldrig kokpunkten innnan det började rulla igång igen. Men det har fått mig att fundera på att byta den vevaxeldrivna kylfläkten till en elfläkt. Jag vill nu ha tips på vad som kan passa i denna bil och var jag köper dem i Stockholmstrakten. Två små, eller en stor? Montaget förutsätter, förmodar jag, att jag monterar bort originalfläkten. Kylaren verkar vara original. Dessutom finns en kylare för AC:n framför motorkylaren, som också kräver kyla när den är igång. Måste kylarna monteras ur för att få plats med monteringen av de elektriska fläktarna?

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag har en 70a med elkylfläkt och originalet kvar, en tryckande elfläkt monteras

framför kylare och en sugande på insidan.

Jag har original och en tryckande på utsidan för nödlägen, funkade bra på original-

kylaren, jag har bytt originalkyl till Griffin aluminium kylare men jag har sparat elfläkten,

den sitter kvar i bilen, kanske kan vara bra i nödlägen, vem vet.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

jag tog bort originalfläkten och monterade en hemmasnidad kåpa med hål för två mindre elfläktar på insidan (treraders kyl) som styrs av en termostat i övre kylarslangen och ett relä och säkring precis bredvid. Kan inte styra kylen manuellt mao. Det fungerade inte så bra pga att kåpan hindrade luftflödet genom kylen när fläktarna inte gick. Tog bort kåpan och monterade en stor sugande elfläkt direkt på kylen med samma styrning. Det fungerar bra. Lars variant är nog inte fel heller (definitvt Griffinkylen).

//Mats

Link to comment
Share on other sites

Jag har testat dubbla blåsande fläktar monterade framför kylet och blev inte nöjd med resultatet.

Numera kör jag med original och har inte några problem även i långa köer typ entre till bilträff.

Är av den åsikten att ett friskt kylsystem utan klägg i kylaren, risig vattenpump, blocket fullt av rost mm, klarar all körning i vårat klimat.

Min motor är något trimmad och originalsystemet har inga problem att hålla tempen.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm. Kanske man skulle byta till en Griffin aluminiumkylare i stället för att montera elfläktar?

Ingen dum ide'

Spola ur blocket samtidigt och se till att plastkåpan runt fläktbladen är monterad riktigt, utan den kommer fläkten att tappa mycket av sin kapacitet.

En elfläkt måste ha väldigt hög effekt för att kunna flytta lika mycket luft som originalet.

Det finns även andra eftermarknads fläktblad till originalet som förändrar form beroende på varvtalet, vid högre varv ( läs landsvägsfart ) planar bladen ut och gör inte så mycket motstånd, fartvinden kyler ändå så mycket som behövs.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ibland är det de enkla lösningarna som gäller. Köpte mig ett expansionskärl med utgång för evakueringsslang i botten. Kärlet är inte trycksatt, utan fylls på via övertrycksventilen i kylarlocket när bilen fått upp värmen. I stället för att evakueringsslangen från kylaren mynnar ut på "gatan" går den nu till evakueringskärlet och övertrycket i kylaren gör att vätskan går till kärlet i stället . När bilen kallnar sugs kylarvätskan i kärlet tillbaks till kylaren.

Resultat: Alltid full kylare. Behöver inte dutta i kylarvätska lite då och då. Inga överhettningsproblem "so far". Måste dock erkänna att jag ännu inte satt lösningen på prov i bilkö, gassande solsken och 27-30 grader varmt. Men.......tempmätaren är mer stabil nu än den varit tidigare.

Link to comment
Share on other sites

Får du det att funka med återsuget när kylarlocket tätar nedanför nippeln som skickar ut överskottet till expansionskärlet eller byter du lock till ett som bara tätar i överkant (men då får du inte upp nåt övertryck i kylsystemet)?

//Mats

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...